Mijn favoriete sportvoeding

Mijn favoriete sportvoeding

Om even in de categorie voeding te blijven, schrijf ik vandaag over sportvoeding. Sportvoeding is er in alle soorten en maten. De afgelopen jaren zijn er diverse webshops uit de grond gestampt en zie ik soms door de bomen het bos niet meer. In dit artikel vertel ik alles over mijn ervaring met sportvoeding. Ik deel wat ik zoal gebruik en wat mijn favoriete producten zijn.

Met voeding heb ik jarenlang ook een gekke relatie gehad. Natuurlijk had ik tijdens mijn eetstoornis een verstoorde relatie, maar ook daarna was het anders dan normaal. Ik kreeg namelijk een soort afkeer tegen de dingen die ik zou moeten eten, omdat het goed voor me is. Mensen mochten me niet vertellen wat wel en niet goed was. Ik wilde alles kunnen eten waar ik zin in had. Tijdens mijn eetstoornis had ik dit immers jaren niet kunnen en mogen doen van mezelf. Doordat ik nu alles wilde eten, resulteerde het in een ongezond eetpatroon. Bepaalde dingen eten omdat ze gezond waren? Daar wilde ik me niet meer mee bezig houden. Gelukkig is de balans nu hersteld. Inmiddels eet ik ook weer dingen, omdat ik weet dat het gewoon goed voor me is, zoals bijvoorbeeld groente en fruit.

Dit had ik ook een beetje met het concept sportvoeding. Ik dacht: ik eet liever een zak pepernoten of snoep na een training. Daar zitten toch ook genoeg suikers en dergelijke in? Het kwam dus regelmatig voor dat ik na een lange duurloop veel ongezonde troep naar binnen werkte. Ik liet niets of niemand mij namelijk vertellen wat ik wel of niet moest eten. En ook niet wat goed voor me zou zijn.

Sportvoeding vond ik dus jarenlang niet nodig. Daarnaast dacht ik ook altijd dat het voornamelijk voor krachtsporters was bedoeld. Zeker toen ik producten van grote webshops voorbij zag komen, leek het absoluut iets voor tijdens en na de krachttraining te zijn. Krachttraining doe ik niet (of nauwelijks) en dus vond ik het maar niets.

Inmiddels weet ik wel beter. Sportvoeding heeft namelijk veel nuttige eigenschappen. Het is gemakkelijk, praktisch én bevat precies wat je nodig hebt tijdens of na de training. Helaas is het niet altijd heel lekker, maar soms is het wel lekker te maken door er iets aan toe te voegen.

Tijdens de training

Zeker wanneer je traint voor een marathon is het zinvol om sportvoeding mee te nemen. Tijdens het wielrennen ben ik met een banaan of een ontbijtkoekje al heel tevreden. Wanneer ik ga hardlopen is dit iets moeilijker. Eten en hardlopen tegelijk is een lastige combinatie. Daarom zijn er honderdduizend verschillende soorten gelletjes ontwikkeld. Daarin zitten precies de stoffen in bepaalde verhoudingen die je kunt gebruiken tijdens je lange duurloop of wedstrijd. Ik heb meerdere favorieten die ik hier met jullie zal delen.

Allereerst ben ik heel tevreden over de gelsnoepjes (colasmaak) van PowerBar. Deze kleine snoepjes hebben een vloeibare vulling en de cola variant bevat 75 mg cafeïne. Verder bestaat één zakje uit 9 snoepjes, die samen 196 kcal, 4 gram eiwit, 45 gram koolhydraten en nauwelijks vet bevatten. Vijf á zes snoepjes komen ongeveer overeen met één gemiddeld gelletje. Zelf heb ik deze snoepjes gebruikt tijdens mijn trainingen en tijdens mijn eerste marathon in Rotterdam (2016) en tijdens de marathon van New York afgelopen maand. Ik vind ze prettig, omdat de smaak heel fijn is en ik vind de substantie ook goed te doen. Het is echt alsof je een winegum of colaflesje (zo’n snoepje) eet. Echter is het natuurlijk wel lastig om te kauwen tijdens het rennen. Gelukkig zijn de snoepjes klein en zijn ze met één of twee keer bijten doormidden.

Wanneer we kijken naar gewone gels ben ik erg tevreden over die van SiS (science in sport). Tijdens mijn tweede marathon in Rotterdam (2017) en de marathon van Berlijn gebruikte ik gelletjes van dit merk. Ik koos de smaken appel en lemon lime. Wat heel prettig is aan deze gels is dat je geen water nodig hebt om ze weg te krijgen. Het zijn isotone gels. Per gel bevatten ze 22 gram koolhydraten en verder eigenlijk niets. Voor het hardlopen is dat ideaal. Wel moet ik zeggen dat ik de substantie heel onprettig vind. Dat houd ik toch een beetje met gelletjes. Het zal altijd iets dikker zijn dan drinken.

Ook de gels en sportvoeding van 3Action is me tot nu toe heel goed bevallen. Ik kan er nog niet alles over zeggen, want een marathon heb ik er nog niet mee gelopen. Wel heb ik al producten tijdens het trainen gebruikt en na afloop. Het leuke van dit merk is dat ze veel verschillende producten aanbieden. Zo hebben ze koolhydraten in de vorm van ”fruit”, snoepjes, reepjes, een soort tabletten en zelfs nougat. Natuurlijk hebben ze ook gewone gels. Deze gelletjes zijn erg prettig, want ze zijn, net als die van SiS, zonder water in te nemen. De smaak is prima en de substantie ook.

Na de training

Zoals ik schreef, at ik na de training altijd het liefst iets waar ik trek in had. Toch zijn er ook betere herstelproducten, speciaal ontwikkeld voor sporters. Eerder schreef ik al over eiwitten. Eiwitten zijn heel belangrijk in het herstel na een training. Dit wist ik eigenlijk altijd wel, maar nooit nam ik het heel serieus. Pas toen ik heb ervaren hoe ik me kon voelen na het nemen van extra eiwitten, was ik erover uit dat sportvoeding zeker nuttig was.

De afgelopen maanden heb ik heel veel producten van Vifit Sport mogen gebruiken. Zo kreeg ik de reepjes, drankjes en shakes. De reepjes vind ik prettig, omdat je dan meteen iets te ”eten” hebt. Altijd maar drinken na een training kan soms best saai zijn. Ik vind het tof dat er ook producten zijn om op te kauwen waar tegelijk voldoende eiwitten in zitten. De drankjes van Vifit Sport gebruik ik iets minder vaak. Ze zijn wel handig, maar als ze niet koud staan, vind ik ze al een stuk minder goed te drinken. De eiwitshakes daarentegen gebruik ik heel vaak! Meestal maak ik nu na een training een lekkere smoothie. Daarin doe ik eiwitten van Vifit Sport (vanille), een beetje yoghurt, bevroren fruit (mango, blauwe bessen, kersen) en een banaan. Even blenden en dan heb je een heerlijke smoothie. Absoluut een aanrader!

Binnenkort zal ik ook de eiwitten van 3Action gaan testen. Ze hebben een nieuw product in hun assortiment, namelijk de Whey Proteïn Shake. Uniek aan deze variant is dat het ook warm te drinken is. Dat is wel zo prettig in de wintermaanden. Daar ben ik dus nog erg benieuwd naar.

Tot nu toe is dit de sportvoeding waar ik tevreden over ben. Het is nog niet heel veel, maar ik ben blij dat ik inmiddels wel heb ontdekt wat de voordelen ervan zijn en dat het best lekker is. Natuurlijk blijf ik zoekende naar nieuwe gelletjes en herstelproducten. Er zijn zoveel verschillende soorten en goede tips zijn dus altijd welkom!

Wat is jouw favoriete sportvoeding? Laat het me hieronder weten in de comments!

PS: Dit bericht is niet gesponsord. Een deel van de sportvoeding heb ik gekregen om te proberen, maar de producten van PowerBar en SiS koop ik altijd zelf en dat zal ik ook blijven doen. Ik heb niet betaald gekregen om iets over de producten te schrijven of zeggen. Dit is puur vanuit mijn eigen idee en ervaring.

De foto is gemaakt door Andy Astfalck.

4 Comments

  1. Kim
    november 24, 2017 / 11:39 am

    Vanaf wat voor afstand neem je voeding tijdens de training?

    • november 24, 2017 / 12:43 pm

      Meestal als ik langer dan 1,5 uur ga lopen of fietsen. En als ik van plan ben om dat te gaan doen, begin ik na een uur met mijn voeding.

  2. Mirthe
    november 25, 2017 / 8:00 am

    Ik ben fan van de producten van Bye! Dat is sportvoeding gemaakt van natuurlijke ingrediënten. Ik heb de endurance booster (sportdrank) gebruikt tijdens het lopen van de marathon en die viel heel goed. De reepjes zijn ook super, makkelijk weg te krijgen en ook nog eens heel lekker;).
    https://www.wielervoeding.nl/bye

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?