Shin splints! Wat nu?

Shin splints! Wat nu?

Het is één van de meest voorkomende blessures bij hardlopers. Waarschijnlijk heb je er weleens van gehoord of heb je het zelf ervaren. Een shin splint is geen gemakkelijke blessure en je zult, indien je er last van hebt (gehad), altijd voorzichtig moeten blijven. Wat is een shin splint precies? Hoe ontstaat het en hoe kun je het voorkomen of genezen? Ik zocht het voor je uit.

Wat is een shin splint?

Een shin splint is de Engelse benaming voor een scheenbeenirritatie. Eigenlijk is het een soort verzamelnaam voor meerdere aandoeningen aan de schenen. Je kunt dus bij shin splints pijn hebben op verschillende plaatsen aan het onderbeen. Ten eerste is er een variant waarbij je middenin, aan de buitenkant van je schenen, pijn hebt. Je kunt dan vaak heel duidelijk voelen, aan de scheenbeenspier, waar de pijn zit. Daarnaast heb je ook een variant waarbij de pijn in het midden, aan de binnenkant van je onderbeen of scheen zit. Deze pijn voelt stekend en scherp aan.

Hoe ontstaan shin splints?

Omdat ik vaak hoor dat shin splints voorkomen bij hardlopers, ben ik eens goed op onderzoek uitgegaan. Hoe kan het dat hardlopers deze blessure krijgen? Zelf heb ik deze blessure ook gehad, maar niet door het hardlopen. Destijds heb ik tijdens het schaatsen en het skeeleren veel pijn gehad aan de buitenkant van mijn scheenbeen. Wat maakt nou dat deze sporten zorgen voor een blessure aan je schenen?
Ik vind meerdere antwoorden op de vraag hoe shin splints ontstaan. Allereerst hecht de spier in je onderbeen aan het scheenbeen. Doordat er veel aan deze spier wordt getrokken, vanuit de voet, kan de aanhechting aan het scheenbeen gaan irriteren. Dit kan een stekende pijn veroorzaken. Het kan zelfs gaat ontsteken.
Mijn eigen shin splints blessure is destijds anders ontstaan. Doordat mijn onderbeenspier veel werd gebruikt, bijvoorbeeld doordat ik veel schaatste, ging deze opzwellen. Hierdoor paste de spier niet zo gemakkelijk meer in het vlies, dat eromheen zit. Dit gaf behoorlijk veel pijn.

Maar hoe ontstaat deze irritatie of opzwelling? De meeste bronnen geven aan dat de irritatie wordt veroorzaakt door overbelasting. Deze overbelasting kan komen doordat je bijvoorbeeld als hardloper last hebt van overpronatie. Ook kan het komen door verkeerde hardloopschoenen. Een andere oorzaak kan zijn dat je kuitspieren te sterk getraind zijn, in verhouding met de spieren aan de voorkant van je onderbeen. Dit kan komen doordat je, bijvoorbeeld, te veel op de voorvoet landt tijdens het hardlopen. Tot slot kan te snel opbouwen, te lang lopen achterelkaar of teveel op een harde ondergrond lopen shin splint klachten veroorzaken.

Hoe kun je het voorkomen of genezen?

Allereerst moet je heel erg goed luisteren naar je lichaam. Wanneer het gaat over klachten rondom de shin splints, is het belangrijk dat je bij pijn stopt met lopen. Doorlopen zal de klachten verergeren. Om de klachten helemaal te voorkomen, is het belangrijk om het hardlopen rustig op te bouwen. Ook wordt het zeer aangeraden om een warming-up en een cooling-down toe te voegen aan je hardlooptraining. Je kunt ook kiezen om loopscholing te gaan doen.

Omdat een harde ondergrond ook invloed kan hebben op het ontwikkelen van shin splints, is het aan te raden om af en toe eens te kiezen voor een andere ondergrond. Je kunt eens een loopje door het bos gaan doen of langs de hei. Vaak zijn hier weggetjes te vinden die niet geasfalteerd zijn. Deze ondergrond zorgt ervoor dat de schok minder groot is. Tegelijkertijd is een goede hardloopschoen hierin ook van belang.

Indien je wel al klachten hebt die lijken op shin splints kun je het beste naar een fysiotherapeut gaan. Wat je zelf kunt doen, is rust nemen en je onderbeen koelen. Koelen kun je doen door een coldpack op je scheenbeen te leggen met een theedoek eromheen. Hierdoor zal de zwelling afnemen en hopelijk ook de pijn.

Al met al is de shin splint dus een hele vervelende blessure. Het belangrijkste is dat je goed luistert naar je lichaam en stopt wanneer je pijn krijgt. Als je het niet vertrouwt, kun je het beste naar een fysiotherapeut gaan om advies te vragen.

Heb jij weleens last gehad van shin splints? Of een andere vervelende blessure? Laat het me hieronder weten in de comments!
De foto is gemaakt door Anouk Mos.

8 Reacties

  1. Sibylle
    maart 29, 2017 / 1:45 pm

    Hallo, ik heb er al jaren last van en komt telkens terug.. ik heb al aangepaste schoenen..ik draag kousen om mijn onderbenen te steunen.. hopelijk kan ik ooit lopen zonder deze pijn, maar eens een blessure is het moeilijk om er van af te geraken, denk ik:(

    • Japke Janneke
      maart 29, 2017 / 3:04 pm

      Hi Sybille!
      Wat vervelend dat je er zo lang al last van hebt. Het blijft inderdaad een hele vervelende blessure. Heb je ook medische adviezen gehad hiervoor? Bij een fysio of een arts? Beterschap!

  2. Shannon de Geus
    maart 29, 2017 / 3:20 pm

    Sinds november heb ik last van shin split, 27 maart (dit jaar) heb ik tijdens mn warmin up, 1 minuut gelopen.. daarna voelde ik het wel maar irritand was het zeker niet. En tijdens mijn cooling down ook 1 minuut gelopen en dag ging helemaa vlekkeloos. Vandaag 29 maart staat er weer een training in de sportschool op mij te wachten, kijken of ik weer 2 x 1 minuut pijnvrij kan lopen!

  3. Ester
    maart 29, 2017 / 3:34 pm

    Hoi Japke Janneke,

    Een tijd geleden had ik wat last van mn scheenbeen. Wat rust en toch een stapje terug heeft me gelukkig goed gedaan. Toch blijf ik opletten. Kun je misschien meer vertellen over jouw warming up en cooling down?

    Thanks!

  4. Rianne
    maart 29, 2017 / 3:44 pm

    Oh shin splints verschrikkelijk! Ik heb het ook gehad. Direct aan de bel getrokken bij de fysio en na 2 weken rust, met 2 keer in de week rustig 30 minuten lopen, mocht ik gelukkig al weer hardlopen. Ik heb het nu goed onder controle en ik heb ook compressie kousen gekocht wat bij mij goed helpt, ook tegen zware kuiten bij lange duurlopen. Ik ben nu wel bang dat ik bij elk pijntje weer een blessure heb..

  5. Jurjen
    maart 29, 2017 / 4:49 pm

    Ik heb al jaren last van mijn schenen. De fysiotherapeut heeft heel wat uren besteedt aan masseren en tapen, maar dit had allemaal weinig effect.

    De beste oplossing is nieuwe schoenen kopen! Sportschoenen en de dagelijkse schoenen verslijten waardoor de demping van de zolen ook minder wordt.

  6. Janneke
    maart 29, 2017 / 7:08 pm

    Ik heb met schaatsen ook altijd veel last van mijn schenen.
    Sommige zeggen dat het met spierversterkende oefeningen minder moet worden.
    Met lopen heb ik geen last, ben je met schaatsen gestopt omdat je last had van een shin split?

  7. Juul steeghs
    maart 26, 2019 / 9:51 pm

    Ik heb last van m’n schenen ben nog heel jong dus ik hoop dat het snel voorbij gaat. Ik heb al 6 weken er last van alleen nu heb ik alleen nog pijn na het sporten en een beetje onder het sporten na hoe veel weken gaat dit volledig voorbij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?