10 x wat je niet moet doen in de week voor een marathon

10 x wat je niet moet doen in de week voor een marathon

Precies over een week reis ik af naar Berlijn voor mijn marathonavontuur. Over 9 nachtjes sta ik daar dan ook daadwerkelijk aan de start. Momenteel ben ik aan het taperen. Dat betekent dat ik minder kilometers maak dan voorheen en ik probeer zo goed mogelijk te herstellen. Die laatste periode voor een marathon zijn er ook dingen die je beter niet (meer) kunt doen. In dit artikel vertel ik wat je niet moet doen in de week voor een marathon.

1. Nieuwe schoenen inlopen

Een week voor de marathon is het niet verstandig om nieuwe schoenen in te gaan lopen. Zeker niet als je van plan bent om daarop de marathon te gaan lopen. Ga schoenen dragen waar je al aan gewend bent. Ook in je vrije tijd is het niet handig om ineens andere schoenen aan te doen. Zo liep ik afgelopen weken te lang op nieuwe hakken. Dit resulteerde in twee grote blaren onder mijn voet. Niet handig zo vlak voor een marathon!

2. Alles lopend doen

Zelf heb ik wel de neiging om wat extra te gaan wandelen als ik minder ga sporten. Dan heb ik toch even ”mijn momentje” buiten. Eigenlijk is het niet heel verstandig om zoveel te gaan wandelen. Ook dat kost energie en zal je benen uiteindelijk belasten. Probeer die laatste week lekker te ontspannen en je boodschappen toch even met de fiets te gaan halen.

3. Koolhydraten bunkeren

Koolhydraten stapelen is een bekend begrip wanneer je het hebt over een marathon. Het stapelen van koolhydraten is nuttig wanneer je dit een paar dagen voor de marathon doet, maar overdrijf het niet! Het is echt niet nodig om de hele week extra borden met pasta te bunkeren. Probeer goed te blijven eten en eet zeker niet te weinig. De laatste dagen kun je wat extra eten. Een avond van te voren nog extra veel pasta eten heeft ook weer nadelen. Zorg dat je lijf wel de tijd heeft om het te verteren en dat je niet met een bomvolle buik aan de marathon begint.

4. Extra krachttraining gaan doen

Wanneer je een paar dagen voor de marathon ineens bedenkt om nog wat extra krachttraining te doen, zou ik je dit afraden. Zeker wanneer je het niet gewend bent, kan krachttraining zorgen voor spierpijn. Het kost dan veel energie om deze beschadigde spieren weer te herstellen. Je wilt je marathon natuurlijk niet met spierpijn beginnen! Die spierpijn komt na de marathon wel weer, geloof me!

5. Moeilijke afspraken inplannen op je werk

Natuurlijk is dit niet helemaal te timen, maar het kan best fijn zijn wanneer je een relaxte werkweek hebt vlak voor je marathon. Mogelijk slaap je dan beter, heb je minder stress en kun je relaxt richting de marathon afreizen.

6. Nachten doorhalen

Misschien wat overbodig, maar probeer de nachten voor de marathon goed te slapen. Je hoeft het echt niet te overdrijven door extra vroeg naar bed te gaan, maar een feestje vlak voor de marathon is natuurlijk niet handig.

7. Heel ongezond eten

Heel ongezond eten zal je lijf ook weinig helpen richting de marathon. Zelf vind ik dit altijd een lastig thema. Ik wil gewoon kunnen eten waar ik zin in heb en ook een glaasje wijn zal ik moeilijk kunnen laten staan. Ik zal zelf wel proberen deze laatste week (vanaf zondag aanstaande) geen wijn meer te drinken, zodat mijn vochtbalans meer in orde is.

8. Jezelf aan het twijfelen brengen

Het is heel logisch dat je in de laatste dagen voor een marathon aan jezelf begint te twijfelen. Heb ik wel voldoende getraind? Ga ik de finish wel halen? Het is alleen absoluut niet nodig om aan jezelf te twijfelen. Weet je wat grappig is? Je zult het ook nooit weten. Je zult nooit weten hoe het zou zijn geweest als je die ene training wel of juist niet had gedaan. Het heeft dus ook echt geen enkele zin om daar nu nog energie aan te verspillen. Denk juist positief! Kijk naar hoe hard je afgelopen weken hebt getraind. Je hebt, binnen jouw mogelijkheden, alles gedaan wat je kon! Nu is het tijd om te relaxen en vervolgens tijdens de marathon te knallen.

9. Duurlopen

Doe de laatste week voor de marathon geen lange duurloop meer. Sommige mensen hebben de neiging om zichzelf nog even te gaan ”testen”. Dit hangt vaak samen met punt 8: twijfels. Zet deze twijfels opzij en neem juist rust. De laatste week voor de marathon kun je alleen maar meer kapot maken door te gaan trainen. Je lichaam heeft vooral baat bij rust. Skip die lange duurloop, maar doe een klein rondje op een rustig tempo. Houd jezelf zo gezond en fit mogelijk!

10. Stressen

Het belangrijkste is natuurlijk dat je gaat genieten van je marathon. Stressen over wat er allemaal kan gebeuren is ten eerste heel vermoeiend, maar het helpt je ook niet bij het genieten van al het moois. Probeer los te laten waar je geen controle over hebt. Je hebt je ding gedaan. Probeer te vertrouwen op wat je kunt. Je hebt hard getraind en als het goed is ben je nu goed aan het uitrusten. Eigenlijk kun je weinig meer doen dan gewoon gaan genieten. Zet ‘m op!

Heb je nog aanvullingen op dit rijtje? Vind je het ook zo moeilijk om niet te gaan twijfelen aan jezelf in die laatste dagen? Wat helpt jou dan? Laat het me hieronder weten in de reacties!

De foto is gemaakt door Anouk Mos.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Zoek je iets?