9 x tips voor hardlopen in de wintertijd

Sinds een paar weken is de wintertijd officieel ingegaan. Dat betekent dat de herfst al lekker is ingezet en dat de winter er ook aan gaat komen. Echt winterweer duurt misschien nog even, maar de dagen worden korter en de temperaturen lager. Ik moet in de wintertijd altijd even schakelen wat betreft het hardlopen. Het vraagt om iets meer planning en andere loopkleding en accessoires. In dit artikel deel ik 9 tips voor hardlopen in de wintertijd.

1. Plan je training

De dagen worden korter wanneer de wintertijd is ingegaan. Dit betekent dat je ‘minder’ tijd hebt om in het daglicht te lopen. Het is handig om daar rekening mee te houden. Zelf houd ik, om meerdere redenen, helemaal niet van hardlopen in het donker. Ten eerste ben ik veel sneller bang in het donker en loop ik dus liever niet alleen. Daarnaast vind ik het gewoon minder leuk. Ik zie niet waar ik loop en ik geniet daardoor minder van mijn loopje. Ik probeer dus heel bewust dagen in te plannen waarop ik in het daglicht kan gaan hardlopen.

2. Verlichting

Rond 17:00 begint het echt al schemerig te worden. Het is dus verstandig om op tijd je verlichting mee te nemen wanneer je gaat hardlopen. Zelf heb ik onlangs een lampje van Kalenji (Decathlon) ontvangen. Deze is ontzettend fel en heel erg handig voor het hardlopen. Het is echt een aanrader als je nog op zoek bent naar goede verlichting.

3. Handschoenen

Ik heb het tijdens het hardlopen eigenlijk helemaal niet snel koud. Toch zijn mijn vingers hierbij een uitzondering. Al heel gauw heb ik handschoenen nodig wanneer het winterse weer eraan zit te komen. Zelf vind ik dunne hardloophandschoentjes heel fijn. Ik heb ze van Asics, maar ieder hardloopmerk heeft handschoenen in het assortiment. Dat is echt het aanschaffen waard!

4. Bodywarmer

Vorig jaar schafte ik voor het eerst een bodywarmer aan en dit was de beste aankoop ooit. Een bodywarmer is tijdens echt hele koude dagen ideaal. Wanneer de temperatuur rond het vriespunt komt te liggen, is het best lastig om met jasjes jezelf warm te kleden. Een bodywarmer is een snelle manier van een warme outfit. Je armen worden namelijk tijdens het hardlopen niet gauw koud. Zodra je bovenlichaam warm is, blijft de rest dat ook.

5. Route

Zeker wanneer je vaker in het donker gaat lopen, is het handig om je parcours kritisch te kiezen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een rondje te lopen waar iets meer verlichting aanwezig is door lantaarnpalen of huizen. Ook is het misschien fijn, voornamelijk voor de vrouwen, om aan iemand in je omgeving aan te geven waar je gaat lopen. Sinds het verhaal van Anne Faber ben ik toch iets meer op mijn hoede. Wanneer ik ga hardlopen zorg ik er altijd voor dat iemand in mijn omgeving weet waar ik ga lopen en hoe lang ongeveer. Natuurlijk zal dat me niet gaan redden, maar het geeft me wel een iets veiliger gevoel. In het donker vermijd ik de donkere en afgelegen weggetjes.

6. Schoenen verzorgen

Je hardloopschoenen hebben het in de herfst en winter best zwaar. Helaas is het in Nederland vaak regenachtig en dat betekent dat je schoenen bijna na ieder rondje hardlopen vochtig of nat zijn. Droog je schoenen dan niet op de verwarming, want dit is vaak veel te warm voor de schoen. Op deze manier droogt de schoen en zool sneller uit en kun je er minder lang plezier van hebben. Zelf doe ik altijd kranten in mijn schoen en soms haal ik het zooltje eruit. Vaak zijn de schoenen dan na een dag droog. Het is zeker in de wintertijd prettig om meerdere hardloopschoenen te hebben. Dan hebben ze langer om te ”herstellen” na je training.

7. Reflectie

Natuurlijk mag, naast verlichting, goede reflectie ook niet ontbreken. Heel veel hardloopkleding heeft tegenwoordig wel ergens een reflecterende strip geplakt. Grote kans dus dat je het wel ergens op je kleding hebt zitten, maar het is niet verkeerd om het te checken.

8. Training aanpassen

Soms is het handig om je training iets aan te passen wanneer je in de herfst of winter loopt. Zeker wanneer het heel erg koud gaat worden, moet je niet meteen beginnen met pittige versnellingen. Zorg ervoor dat je lichaam goed opgewarmd is voordat je die sprintjes gaat trekken.

9. Blijf gaan!

Ik weet hoe verleidelijk het is om binnen te blijven. Zeker wanneer het hard waait, regent, koud is en ook nog donker buiten is de drempel vaak best hoog. Probeer wel te blijven gaan. Na afloop zul je dubbel zo trots op jezelf zijn. Stiekem vind ik hardlopen in de herfst en de winter het allerleukst, dus wie weet ga je er ook van houden en raak je net zo verslaafd als ik.

Wat vind jij van hardlopen in de wintertijd? Houd je ervan? Heb je nog meer tips? Laat het hieronder weten in de reacties!

De foto is gemaakt door Anouk Mos.

Volg:

4 Reacties

  1. Jurjen
    november 15, 2017 / 7:07 am

    Goede tips, zodra het echt koud wordt raad ik ook aan een (dunne) muts te gebruiken. Je krijgt dan minder snel last van je oren of soms zelfs hoofdpijn als het heel koud is

  2. november 15, 2017 / 8:04 pm

    Wat een goed idee van die bodywarmer, waar moet ik rekening mee houden bij aanschaf?

  3. Anke
    november 15, 2017 / 8:31 pm

    Fijne tips! Waar heb jij je bodywarmer gekocht? Klinkt ideaal voor als het wat kouder is.

  4. Annelies
    november 16, 2017 / 6:44 pm

    Bedankt voor dit artikel, ik heb het nodig haha!
    10 maart loop ik de CPC in Den Haag en dat betekent dat ik heel de winter veel moet trainen.
    Wat ik me afvroeg, je hebt hele mooie foto’s op je blog, met welke camera worden deze gemaakt?
    Zou je een keer een artikel willen maken over hoe je mooie hardloop- en actiefoto’s kan maken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *