Fietsen na de bevalling: hoe begin je weer?

Fietsen na de bevalling: hoe begin je weer?

Drie weken na mijn bevalling zat ik voor het eerst weer op een zadel en een week later deed ik mijn eerste ‘training’. Hoe begin je weer met fietsen na de bevalling? Vandaag deel ik mijn tips en ervaringen.

Fietsen na de bevalling: het lijkt voor vele (zwangere of pas bevallen) vrouwen misschien ondenkbaar. Ook ik kon me niet voorstellen om na een bevalling weer op een zadel te gaan zitten. Dat gaat toch niet? Gelukkig kon ik toch wel redelijk snel weer van start. In dit artikel deel ik mijn ervaringen.

Vooraf wil ik graag benoemen dat iedere zwangerschap, iedere bevalling en ieder lichaam anders is. Hierdoor is ook het postpartum herstel voor elke vrouw weer anders. Probeer jezelf niet teveel te vergelijken met mij of met andere vrouwen. Dit is MIJN ervaring en die deel ik graag, omdat ik er heel vaak vragen over krijg. Maar dat ik na vier weken voor het eerst een rustig ritje op een fiets binnen kon maken, betekent niet dat jij dit ook van jezelf kunt of mag verwachten. Geef jezelf en je lichaam echt de tijd om te herstellen. Voor de één duurt dit helaas gewoon wat langer dan voor een ander.

Mijn bevalling ging als een speer, dat heb je hier kunnen lezen, en mijn herstel gelukkig ook. Zelf denk ik dat het zeker meespeelt dat ik heel fit aan mijn zwangerschap ben begonnen, maar ook tijdens mijn zwangerschap heel lang door heb kunnen sporten. Na de eerste kraamweek in huis mocht ik eindelijk met Len naar buiten en ben ik rustig begonnen met wandelen. De wandelingetjes werden iedere dag ietsje langer en ik heb gemerkt dat mijn lichaam daar heel goed op reageerde. Dat was al een heel goed teken!

Maar fietsen? Dat kon ik me twee weken na de bevalling nog niet voorstellen. Het eerste wat ik wilde proberen was een rondje op de stadsfiets. Op deze manier kon ik in ieder geval alvast even ervaren hoe het is om weer op een zadel te zitten en te trappen. Dat ging eigenlijk verrassend goed! Na een paar keer op de stadsfiets voor wat boodschappen, durfde ik het eigenlijk wel aan. Fietsen na de bevalling is redelijk snel op te pakken, omdat je dit heel rustig kunt opbouwen. Dat is dan ook wat ik wilde proberen.

Binnen fietsen

Ik koos ervoor om eerst binnen te gaan fietsen. Gelukkig hebben wij thuis een Tacx staan, waardoor ik gemakkelijk een eerste keer binnen kon gaan trappen. Ik raad ook iedereen aan om eerst een keer binnen te gaan fietsen, voordat je een rit buiten gaat maken. Dit heeft meerdere redenen. De eerste, en misschien wel meest belangrijke, reden heeft met veiligheid te maken. Doordat je tijdens een bevalling veel bloed verliest, is er altijd een risico dat je nog wat licht wordt in je hoofd. Ook weet je niet hoe je lichaam reageert op een inspanning. Het is dan wel zo prettig dat je gewoon binnen bent en er hulp in de buurt is. Je stapt gemakkelijker af en bent dan al thuis. Tijdens een buitenrit is dat toch allemaal een stuk lastiger.

Daarnaast zorgt binnen fietsen er ook voor dat je wat rustiger kan opstarten, want je hebt immers geen last van andere factoren zoals de wind. Verder helpt het je misschien beter begrenzen in tijd en afstand. Zo kun je heel concreet met jezelf afspreken: ik ga 15 minuten rustig trappen. Op deze manier is de inspanning ook gemakkelijk op te bouwen.

Zelf begon ik in ieder geval wel op deze manier en dat vond ik een heel prettige ervaring. Ik heb wel echt gemerkt dat mijn benen moesten wennen aan de inspanning en hierdoor heb ik nog even gewacht met een eerste keer buiten fietsen. Na een aantal keer fietsen op de Tacx heb ik een training ingepland bij Wattworks. Daar trainde ik voor mijn zwangerschap ook vaak. De trainingen zijn allemaal afgestemd op jouw eigen FTP. Deze stond nog behoorlijk hoog ingesteld en die heb ik dus voor de eerste keer heel erg naar beneden gezet. Ik wilde de inspanning laag houden. Wel vond ik het prettig om al een beetje te variëren in intensiteit. Zo kon mijn hartslag ook wat wisselen tussen de laagste zones.

Buiten fietsen

Nadat ik ook bij Wattworks een prettige ervaring had, besloot ik een eerste ritje buiten te gaan maken. Natuurlijk koos ik de mooiste en meest zonnige dag van de week uit. Die eerste rit buiten was geweldig! Het voelde heel bevrijdend en ik voelde me ook weer iets meer mezelf worden daardoor. Fietsen is gewoon een heel belangrijk onderdeel in mijn leven. Als je dit langere tijd niet hebt kunnen doen, voelt dat best gek. Alsof je een stukje identiteit van jezelf verliest. Nu had ik dat weer terug. Ik was ook gewoon nog Japke die fietst, in plaats van alleen maar mama van Len.

Na die eerste keer buiten heb ik ook dit heel rustig verder uitgebreid. De eerste rit buiten was circa 45 minuten, maar al snel kon ik wat langer gaan. Hierin zou ik ook vooral adviseren om te luisteren naar je lichaam. Spreek ook met iemand af dat je gaat fietsen en zorg dat diegene bereikbaar is. Als het niet gaat, laat je dan zeker ophalen. Hierin zou ik vooral niet eigenwijs zijn, want je weet gewoon echt niet altijd wat je lichaam wel of niet aankan.

Tips

Al met al zijn mijn eerste ervaringen met fietsen na de bevalling dus heel positief. Ik heb eigenlijk nergens last van gehad na het fietsen. Het heeft denk ik echt geholpen dat ik het heel rustig heb opgebouwd. Ook ben ik, na een paar keer fietsen, bij mijn bekkenfysio langsgeweest. Zij heeft meegekeken in mijn herstel en kon het juiste advies geven. Pas na deze check ben ik het fietsen echt op gaan bouwen.

Nog even samenvattend zou ik dus vooral beginnen met een ritje op de stadsfiets, zodat je kunt voelen hoe het zadel zit. Daarna binnen fietsen op een spinningfiets is wat mij betreft echt heel erg aan te raden. Als je geen Tacx hebt, kan dit natuurlijk ook in de sportschool. Ook is het verstandig om een check te laten doen bij een bekkenfysiotherapeut, voordat je echt begint met sporten. Probeer te wachten met een buitenrit totdat je echt weer wat vertrouwen hebt in je lichaam. Kies een mooie dag uit en GENIET!

Wanneer kon jij weer je eerste fietsrit maken na de bevalling? Wat zijn jouw ervaringen? En heb je nog aanvullende tips voor (aanstaande) moeders?

1 Reactie

  1. katrien
    februari 9, 2022 / 11:16 am

    Leerrijk om te lezen! Ik ben ook benieuwd naar je ervaringen met het hardlopen en core/krachttraining.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Zoek je iets?