5 x waarom hardlopen in de herfst fijn is

5 x waarom hardlopen in de herfst fijn is

De temperatuur daalt, het wordt eerder donker en het is vaak nat en winderig. Dat kan maar één seizoen zijn. Ik heb het namelijk over de herfst. De herfst is niet bij iedereen een geliefd seizoen. Veel mensen hebben last van de korte dagen en het koude weer. De motivatie om dan te gaan sporten, en dan vooral buiten, is soms ver te zoeken. Echter kan de herfst ook prachtig zijn en heel geschikt als hardloopseizoen. Ik ben juist als hardloper dol op de herfst. In dit artikel vertel ik je waarom hardlopen in de herfst heel fijn kan zijn.

Herfst is voor mij, net zoals het voorjaar, een erg geliefd seizoen. Vooral wanneer ik het heb over hardlopen kan ik eigenlijk in de nazomer niet wachten tot de herfst zich aandringt. Wanneer de blaadjes aan de bomen bruin beginnen te kleuren en de temperatuur langzaamaan gaat dalen, worden mijn benen alweer onrustig. Soms heb ik zin om te gaan fietsen, maar opeens heb ik ook weer zin in langere duurlopen en het stellen van nieuwe doelen.

1. Kouder

Het fijne aan hardlopen in de herfst vind ik vooral dat het iets kouder is. Na een warme en soms erg benauwde zomer voelt het herfstweer lekker fris en schoon aan. Ik heb vaak het gevoel dat ik beter kan ademen. Er is meer zuurstof in de lucht en dat betekent dat het hardlopen gemakkelijker kan gaan. Naast dat je sneller loopt wanneer het iets koeler is, is het ook prettiger om te kiezen voor een langere duurloop. In de zomer is het hier meestal te warm voor. Ook een interval training is beter vol te houden wanneer het iets koeler is. Een dergelijke training kan zeer inspannend zijn waardoor je lijf snel opwarmt. Het is dan prettig wanneer het buiten koel is.

2. Weerstand

Hardlopen in de herfst is goed voor je weerstand. Doordat je de regen, wind en kou trotseert, verbeter je je conditie, kun je veel meer aan en zul je minder snel ziek worden. Zeker in deze tijd kan dat heel prettig zijn. Naast dat het goed is voor je weerstand, is het ook een boost voor je energielevel. Op sommige herfstdagen kun je binnen zitten en tegelijkertijd koud, rillerig of moe zijn. Trek dan eens je loopschoenen aan en ren een rondje. Door buiten buiten actief te zijn, word je zo weer opgewekt, warm én energiek!

3. Omgeving

De omgeving is tijdens een loopje in de herfst vaak veel mooier. Nooit zijn de bomen zo mooi gekleurd als in de herfst. De lucht kan kraakhelder zijn. Wanneer je dan een route kiest door een park of door een bos, kun je genieten van al dit moois. 

4. Mentale training

Uiteindelijk zijn er ook genoeg mensen die meer moeite hebben met de maanden die gaan komen. De weersomstandigheden zijn echt niet altijd zo geweldig in de herfst. Er is veel meer kans op regen of harde wind. Ook dan heeft hardlopen een voordeel. Door in deze omstandigheden een training af te leggen, zul je niet alleen fysiek sterker worden, maar ook mentaal. Het kost iets meer moeite om je hardloopschoenen aan te trekken, wanneer de regen tegen de ramen ketst. Als het je dan toch lukt, maakt dit je mentaal een stuk sterker. Ook is het fysiek gezien een extra training indien er een harde wind staat. Met tegenwind hardlopen vraagt om een betere coördinatie en het gebruik van meerdere spiergroepen; een win-win situatie dus!

5. Extra voldoening

Een hardlooptraining in regen en harde wind geeft nog meer voldoening na afloop. Hoe moeilijk je het ook vindt om de deur uit te gaan, na afloop zul je blij zijn met jezelf en extra voldaan zijn. Vervolgens op de bank ploffen met warme chocolademelk en pepernoten is dan nog fijner.

Kortom: de herfst is zo slecht nog niet! Er zijn genoeg redenen om wel te gaan hardlopen in de herfst. Ben ik nog iets vergeten? Waarom vind jij hardlopen in de herfst fijn? Laat het me hieronder weten in de comments!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Zoek je iets?