Mijn Road to Berlin & New York #4

Mijn Road to Berlin & New York #4

Op zondag 24 september loop ik de marathon van Berlijn. Vervolgens sta ik zes weken later in New York aan de start van de 42,2 kilometer. In deze ‘Road to Berlin & New York’ serie zal ik mijn ervaringen delen en jullie op de hoogte van mijn voorbereidingen op deze marathons. De afgelopen week deed ik een aantal pittige trainingen. Zo pittig dat mijn Garmin zelfs aangaf dat ik drie dagen rust nodig had. Ook had ik behoorlijk last van het herfstweer in Nederland. Ben je benieuwd hoe mijn trainingsweek eruitzag? Lees dan gauw verder!

Vorige week maandag werd ik na een hele brakke nacht wakker op Vlieland samen met mijn vriend. We hadden een heerlijke zondag op het eiland gehad, maar helaas werd ik na ons etentjes ‘s avonds ziek. Waarschijnlijk heb ik iets verkeerds gegeten. Dit resulteerde in een nacht bivakkeren naast de wc. Na slechts twee uurtjes slaap zat ik weer aan het ontbijt. Wat een nacht! ‘s Middags pakten wij de boot terug naar het vasteland. ‘s Avonds voelde ik me een stuk beter en ik besloot nog een klein rondje te gaan hardlopen. Eigenlijk ging dat heel lekker.

Dinsdag stond er weer een langere training op de planning. Hoewel het weer ontzettend wisselvallig was, had ik goede moed. Toch was ik binnen twintig minuten zeiknat geregend. Bah! Wat een vies herfstweer is het. Gelukkig was het niet heel koud. Ik deed een training van 17 kilometer in totaal. De eerste elf kilometer gingen in elf kilometer per uur, daarna liep ik er vier in twaalf kilometer per uur en de laatste twee mochten in dertien en een half kilometer per uur. Het was een hele fijne training.

Op woensdag stond er eigenlijk een rustdag in mijn schema, maar omdat ik met Rob heb afgesproken dat ik ook wekelijks mag fietsen, heb ik wat trainingen verschoven. Woensdag deed ik mijn rustige looptraining, zodat ik donderdag kon gaan fietsen. Ik liep 9 kilometer in de lagere zones.

Ik weet niet waardoor het kwam, maar ik had ontzettend veel moeite met deze training. Overal had ik steken en pijntjes. Het liefst stopte ik iedere kilometer om even bij te komen. Met veel moeite tikte ik de 9 kilometer aan.

Donderdag had ik afgesproken om met een vriendinnetje te gaan fietsen. We hoopten dat het droog zou blijven en de voorspellingen waren gelukkig goed. We wilden allebei graag een rustig en kort rondje. Een rondje Leekstermeer is dan altijd een goed idee. Helaas waaide het wel ontzettend hard, maar natuurlijk heb je dan op de terugweg lekker voor de wind. Dat was even genieten!

Vrijdag stond de langste en zwaarste training van de week op het programma. Ik mocht 21 kilometer lopen in totaal. Dit was als volgt opgebouwd: drie series van zes kilometer in 11 kilometer per uur en vervolgens één kilometer in 13 kilometer per uur. Tijdens het lopen vond ik het al best pittig. Mijn hartslag daalde niet meer na de versnellingen, maar hierdoor vond ik het ook lastig om weer in dat trage tempo terug te gaan. Op een gegeven moment loop ik dan lekkerder in een hoger tempo. Na afloop gaf mijn Garmin aan dat ik drie dagen moest herstellen. Drie hele dagen! Wow! Dat had ik nog niet eerder meegemaakt.

Op zaterdagochtend liep ik mijn herstelloopje van een halfuur. Dit viel me eigenlijk niet tegen na die pittige training van gisteren. Ik liep heel relaxt in een fijn tempo.

En met deze hersteltraining was mijn trainingsweek ten einde. Op zondag plande ik namelijk een wel verdiende rustdag. Hoewel ik eerst nog graag wilde gaan fietsen, besloot ik dat maar even te laten. Ik had immers alweer zes trainingen gedaan deze week. Dat is meer dan voldoende. Wel krijg ik steeds meer vertrouwen in mezelf en in het schema. Hoewel ik me nog niet kan voorstellen dat ik over iets minder dan acht weken in Berlijn aan de start sta, denk ik zeker wel dat ik die finish kan halen in een goede en mooie tijd. De trainingen gaan lekker, ik heb geen pijntjes en kan het goed volhouden. De eiwitten van Vifit Sport helpen bij het herstel tussen de trainingen door. Ideaal vind ik dat! Wel moet ik me binnenkort weer gaan focussen op de voeding voor onderweg. Dat is altijd een lastige zoektocht dus deze keer wil ik daar zeker op tijd mee beginnen. Tips zijn altijd welkom!

Waar train jij voor op dit moment? Hoe gaan jouw voorbereidingen? Laat het me hieronder weten in de comments!

1 Comment

  1. Vinnie
    juli 31, 2017 / 10:20 pm

    Leuk stukje om te lezen. Ikzelf ben juist van de halve M terug naar een snelle 10K gegaan ivm een ‘druk leven’ :) Maar als je na 21 K zo op de foto staat, moet het wel goed komen met die hele M. Chapeau en succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?