Gezond aankomen: 5 praktische tips

Gezond aankomen: 5 praktische tips

Al eerder heb ik verteld dat ik op dit moment bezig ben om aan te sterken en mijn lichaam te laten herstellen. Naast het opbouwen van conditie betekent dit voor mij ook aankomen in gewicht. Daar krijg ik de laatste tijd vaak vragen over en daarom deel ik vandaag een aantal praktische tips die mij goed helpen bij het gezond aankomen.

Wat bedoel ik eigenlijk met gezond aankomen? Want kun je ook ongezond aankomen? Zelf geloof ik niet heel erg in de termen gezond en ongezond. Want wat is gezond en wat is ongezond? Ik denk dat het vooral gezond is als je er op een fijne en gebalanceerde manier mee om kan gaan en jij je lichaam geeft waar het om vraagt en wat het nodig heeft. Aankomen door jezelf vol te stoppen met fastfood lijkt me niet een gezonde manier. Uiteindelijk is het voor je lichaam fijn als je dit gaat voeden en niet alleen maar vullen. Dit is dan ook de reden dat ik heb gekozen voor de term gezond aankomen.

Het is trouwens niet voor het eerst dat ik hierover een artikel schrijf. Zo geef ik in dit artikel ook al een aantal fijne tips over gezond aankomen. In dit artikel deel ik meer over mijn eigen herstel destijds na mijn eetstoornis. Vandaag wil ik eigenlijk gewoon een aantal praktische tips delen om op een gezonde manier meer binnen te krijgen. Op dit moment gebruik ik zelf deze tips ook dagelijks om mijn energie inname op een fijne manier te verhogen!

1. Energiedichte producten kiezen

Energiedichtheid geeft aan hoeveel energie er per eenheid in een product zit. Zo heeft een komkommer een lage energiedichtheid, maar pindakaas bijvoorbeeld een hoge. Dit betekent dat je van komkommer heel veel zou moeten eten om aan te komen in gewicht, maar van pindakaas een stuk minder. Door te kiezen voor producten met een hoge energiedichtheid kun je op een makkelijke manier meer energie binnenkrijgen. Zo kies ik graag voor volle producten, pindakaas, noten en notenpasta, gedroogd fruit (dadels en rozijnen bijvoorbeeld), sauzen, avocado, hummus, maar ook vlees en kaas.

2. Calorieën drinken

Wanneer je alleen maar water drinkt, zul je niet sneller aankomen in gewicht. Het loont dus ook zeker om calorieën te drinken. Ik drink zelf graag mijn koffie met melk bijvoorbeeld. Ik kies nu altijd voor plantaardige melk, zoals havermelk, en dat is een fijne keuze, omdat hier ook iets meer energie inzit dan in andere (plantaardige) melkvarianten. Je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld honing in je thee te doen of wat vaker smoothies, (eiwit)shakes of fruitsap te drinken. Op deze manier hoef je niet al je energie weg te eten, maar krijg je automatisch iets meer binnen door je vochtinname.

3. Veel toppings

Dit vind ik zelf de meest fijne tip. Mijn lunch bestaat vaak uit (spelt)boterhammen en deze beleg ik dan ook graag rijkelijk. Door veel toppings te gebruiken krijg ik op een makkelijke manier wat meer binnen. Zo eet ik niet gewoon mijn boterham met alleen kaas, maar komt daar vaak nog avocado, ei en komkommer of tomaat op. Een broodje hummus wordt afgetopt met avocado, feta en granaatappelpitjes. Denk ook eens aan toppings zoals noten, geitenkaas, dadels, Hüttenkäse of een beetje aioli, truffelmayonaise of andere saus.

4. In spiermassa aankomen

Als je wilt aankomen kun je ook besluiten om aan te komen in spiermassa. Zelf heb ik dit echt nodig na mijn zwangerschap en bevalling. Dat is voor mij dan ook de reden om binnenkort met een personal trainer aan de slag te gaan. Overigens is het voor het opbouwen van spiermassa wel extra belangrijk om voldoende te eten. Anders zullen je spieren niet voldoende energie hebben om daadwerkelijk te gaan groeien en zal er enkel afbraak plaatsvinden.

5. Rust nemen

Aankomen betekent meer energie binnenkrijgen dan dat je verbruikt. Dit betekent dat je niet alleen naar je voeding moet kijken, maar ook hoe en wanneer je deze voeding inzet. Meer rust nemen kan dan ook helpen om het proces van aankomen iets te versnellen. Zelf vind ik dit misschien wel het meest moeilijk. Ik ben namelijk ook dol op sporten en actief bezig zijn. Hierdoor heb ik extra veel energie nodig om ook nog aan te komen. Wel is het iets wat ik op dit moment nauwlettend in de gaten houd. Uiteindelijk is het voor het sporten ook veel fijner wanneer je een gezond gewicht hebt. Dan is er voldoende energie en uiteindelijk minder kans op blessures. Win-win!

Ben jij bezig met aankomen? En hoe vind je dat? Heb je nog aanvullende tips? Laat het vooral weten!

4 Reacties

  1. april 21, 2022 / 1:54 pm

    Hee!
    Wat een fijn artikel en goede tips. Hier een halfjaar geleden ook ervoor gekozen om een personal trainer in te schakelen om me te helpen bij dit proces. Ik eet beter en ben ook in spiermassa aangekomen, inmiddels totaal zelfs 6 kg aangekomen. Zo fijn! Ik kan nu ook weer hardlopen! Ik gebruik zelf nog wel twee nutridrinks per dag ernaast maar hoop dat na jaren nu eindelijk ook te kunnen gaan afbouwen. Succes met jouw proces en super dat je dit deelt!

    • april 21, 2022 / 4:01 pm

      Hi Sabine,
      Dank voor je mooie reactie! Wat fijn dat je er al zes kg bij hebt. Ik ben ook heel benieuwd wat de PT met mij gaat doen. Zin in!

  2. Janne
    april 23, 2022 / 3:29 pm

    Mijn tip voor gezond aankomen zou zijn om extra eetmomenten toe te voegen met energierijke snacks. In enkel 3 maaltijden krijg ik niet altijd genoeg eten weg, maar met genoeg tussendoortjes kom ik een heel eind. Ik eet tussendoor bijvoorbeeld een handje nootjes, een banaan, een cracker met pindakaas, kwark met rozijnen en kaneel, of soms een mueslireep of ontbijtkoekreep. Sommige van die dingen kan ik makkelijk in mijn tas stoppen zodat ik altijd wat bij me heb. Als dan bijvoorbeeld een treinreis wat langer duurt, kan ik alvast wat eten.

    Ik ben benieuwd naar je ervaring met de personal trainer. En fijn om te focussen op gezondheid. :)

    • april 24, 2022 / 6:47 am

      Goeie tip! Tussendoortjes zijn zeker een fijne optie om meer energie binnen te krijgen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Zoek je iets?