Gezond aankomen: hoe doe je dat?

Gezond aankomen: hoe doe je dat?

Afgelopen jaar ben ik aangekomen. Spiermassa ging verloren en ik heb vetmassa opgebouwd. Dat klinkt totaal niet aantrekkelijk voor de meeste vrouwen, maar toch ben ik er heel erg blij mee. Het was namelijk nodig. Maar gezond aankomen: hoe doe je dat eigenlijk?

Dieetcultuur

Helaas leven we nog steeds in een dieetcultuur. Dit is een wereld waarin gewicht, uiterlijk en figuur boven gezondheid en welzijn gaan en gestoord eetgedrag én beweeggedrag sociaal geaccepteerd is. Het doet me pijn om dit te zien, want na een eetstoornis op mijn 18e en een verstoorde relatie met bewegen vorig jaar, weet ik zeker dat gezondheid en welzijn het allerbelangrijkste is.

Mede door deze dieetcultuur is aankomen iets waar weinig over wordt gesproken en bijna onlogisch klinkt. Producten met weinig calorieën, vetten en koolhydraten lijken overal in beeld te worden gebracht. Zoveel boeken er zijn over afvallen, zo weinig kon ik vinden over aankomen. Want hoe doe je dat? Gezond aankomen terwijl de norm slank en getraind is? Iedere kilo erbij op de weegschaal voelt tegenstrijdig. Voor mij waren ze heel erg oké, maar niet kloppend met de dieetcultuur.

Gezond lichaam

Een gezond vrouwenlichaam is niet uitgeput, afgetraind en heeft geen laag vetpercentage. Een gezond lichaam heeft voldoende vetten en energie nodig om alle processen werkend te houden. Zo menstrueerde ik al een tijd lang niet. Dat is absoluut niet gezond. Ik had te weinig voedingsstoffen en een te laag vetpercentage om dit proces te laten werken. Mijn belangrijkste doel was dus ook dat deze cyclus terugkeerde.

In 2009 (links) had ik zwaar ondergewicht en kwam ik uiteindelijk binnen een aantal jaar weer terug op mijn oude gewicht (rechts)

Gezond aankomen: mijn tips

  • Kleine stappen

    Neem kleine stappen wanneer je wilt aankomen in gewicht. Enerzijds leek het me fijn om zo snel mogelijk terug te zijn. Dan hoefde ik er niet teveel over na te denken en was het gewoon klaar. Helaas werkt dat niet zo. Uit ervaring weet ik ook dat kleine stappen het makkelijker maken. Voeg dus stap voor stap iets toe aan je eetpatroon of verander stap voor stap wat producten. Zo kun je rustig wennen aan een lijf dat verandert.
  • Volle producten

    Kies niet langer voor light of magere producten. Sowieso is light of mager niet altijd beter voor je. Volle producten bevatten ook goede vetten waar je lichaam behoefte aan heeft. Zo heb ik mijn magere kwark vervangen voor volle Griekse Yoghurt (niet volle kwark, want die vind ik minder lekker). Ook kies ik niet meer voor 30+ kaas, maar kies ik altijd voor 48+.
  • Meer tussendoortjes

    Voorheen vond ik tussendoortjes niet altijd nodig. Inmiddels weet ik dat mijn lichaam daar veel behoefte aan heeft. Tussendoor eet ik niet alleen maar fruit of groente, maar ook noten, bananenbrood, crackers of chocola. Op deze manier krijg ik net even wat extra’s binnen.
  • Aanvullen

    Nadat ik mijn gezonde relatie met sport was kwijtgeraakt, heb ik ook opnieuw ervaren hoeveel energie sporten kost. Natuurlijk wist ik dit wel, maar enkel door de hoeveelheid sporten verloor ik veel gewicht. Aanvullen na het sporten is sowieso heel erg belangrijk, maar ook wanneer je het hebt over gezond aankomen. Kies voor producten met veel eiwitten, maar vergeet vooral de koolhydraten niet!
  • Vetten en koolhydraten
    Vetten en koolhydraten zijn heel erg belangrijk voor een vrouwenlichaam. Zelf eet ik iedere dag minstens één (maar meestal meer) avocado. Daarnaast eet ik dagelijks noten, brood, rijst, pasta, couscous, aardappel, pindakaas, boter (of olijfolie) en volle Griekse yoghurt. Meer van deze producten eten kan ook helpen als je gezond wilt aankomen.

Al met al ben ik blij waar ik nu sta. Mijn gewicht is gezond, mijn vetpercentage is hoger. Helaas heb ik ook nog steeds dagen dat ik hier minder blij mee kan zijn. Dan verlang ik even terug naar een strakker lichaam, maar word ik daar gelukkig en gezonder van? Nee, zeker niet. Door mezelf hier af en toe aan te herinneren, wordt het gemakkelijker.

Heb jij moeite met gezond aankomen? Hoe pak jij dat aan?

4 Reacties

  1. maart 5, 2021 / 10:04 am

    Moet eerlijk zeggen dat ik af en toe bij je foto’s denk: ‘daar mogen wel wat kilo’s bij’. Vervolgens bedenk ik mij dat foto’s vertekenen en dat het ook niets zegt over of iemand gezond is.

    Zelf weet ik hoe vervelend het is dat je op je (onder)gewicht wordt aangesproken. Ben zelf erg slank en zit rond de grens ondergewicht. Bij mij is dat deels aanleg (veel familieleden zijn ook erg slank), maar ook hoe ik met eten omga. Ik heb geen vreetbuien en heb bijvoorbeeld geen behoefte om een zak chips in een keer leeg te eten. Ik heb geen weegschaal en ga vooral af op hoe ik mij voel.

    Om te voorkomen dat ik afval, eet ik inderdaad ook volle producten. Af en toe probeer ik krachttraining, maar daardoor aankomen houd ik niet vol (vind het niet leuk).

    Aandachtspunt is wel het vele hardlopen (ca 40 km per week). Merk de laatste tijd dat ik de hele dag ‘honger’ heb en kan er bijna niet tegenaan eten omdat te verminderen/voorkomen. Daarvoor kan ik tips gebruiken.

    Ik doe dus niet speciaal iets om aan te komen, maar voorkom dat ik afval door naar mijn lichaam te luisteren.

    • maart 5, 2021 / 12:08 pm

      Hi Andrien,

      Dank voor je reactie. Het raakt me wel wat je schrijft. Je zou denk ik niet zo snel tegen iemand die aan de zware kant (richting overgewicht) zeggen: ‘daar mogen wel wat kilo’s af’. Ik snap wat je bedoelt, maar toch komt het hard aan. Zeker omdat ik hier juist zo open en kwetsbaar over ben en jij ook nog weet hoe vervelend het is als je hier op aangesproken wordt.

      Fijn dat je zo kunt voorkomen dat je afvalt en je weg hierin gevonden hebt.

      Liefs,
      Japke

  2. Anke
    maart 5, 2021 / 11:12 am

    Hoi Japke,

    Ik zit in dezelfde situatie. Door heel veel aan duursport te doen (lopen en fietsen), ben ik veel gewicht verloren en is mijn vetpercentage enorm gedaald… Ik ben heel bang voor de (lange termijn) effecten dit op mijn lichaam heeft, ook zeker naar hormonale regulatie toe. Ik probeer ‘meer’ te eten, maar dit is als vrouw vaak niet gemakkelijk door de redenen die je aanhaalt, maar ook omdat ik me vaak schaam meer te eten dan mijn vriendinnen of zelfs sommige van mijn mannelijke vrienden. Het hoort haast niet als meisje om grote hoeveelheden te eten. Daarnaast worstel ik ook nog met de juiste balans te vinden tussen eiwitten, koolhydraten en vetten wanneerje vaak duursport. Zijn er goede boeken of blogs die je hiervoor kan aanraden?

    Heeft het bij jou lang geduurd voor je vetmassa bij bent gekomen? Ik heb het gevoel dat er bij mij geen gram bij komt hoewel ik enorm m’n best doe om m’n eetpatroon aan te passen. Dit wordt heel frustrerend.

    Het deed me enorm deugd om deze blogpost te lezen. Weten dat je niet alleen bent, biedt al een deel van de oplossing op voor mij :-) Dankjewel hiervoor!

    Groetjes,
    Anke

  3. Ingrid
    maart 5, 2021 / 7:40 pm

    Hoi Japke Janneke,

    Ik zit in een fase dat ik al heel lang op dit gewicht zit en vooral merk dat m’n omgeving er vanuit gaat dat ik iets niet eet en me bijna moet verantwoorden als ik het wel prima vind. Maar ook dat ik echt te horen krijg dat ik ‘zo mooi slank’ ben of dat er zelfs wordt gezegd dat ik niet hoef aan te komen. Dat houdt me tegen flexibeler te worden… heb je hier ook ervaring mee? Hoe ging je daar mee om?
    Groetjes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Zoek je iets?