Blessurevrij blijven als hardloper: hoe doe je dat?

Blessurevrij blijven als hardloper: hoe doe je dat?

De laatste jaren kon ik redelijk -even afkloppen- blessurevrij blijven. Waar ik in de begin jaren tijdens het hardlopen weleens een pijntje had, een runner’s knee of rugklachten, gaat dat nu langere tijd heel goed. Maar hoe zorg ik ervoor dat dit zo blijft?

Foamrollen

Wanneer ik vragen krijgen over blessures, gaat dit negen van de tien keer over knieklachten. Vaak wordt dan ook nog specifiek de runner’s knee genoemd. Een aantal jaren geleden had ik zelf last van een runner’s knee. Dit vond ik een heel vervelende blessure, waar je heel goed mee moet opletten. Wat ik iedereen met een runner’s knee zou aanraden, is foamrollen. Het is heel belangrijk voor je knieën om de bovenste peesplaten goed soepel en goed doorbloed te houden. Dit lijkt bij veel hardlopers een probleem te zijn. Zelf heb ik in ieder geval heel veel baat gehad bij foamrollen. Doe dit dus niet alleen bij blessures, maar juist ook wanneer je geen pijntjes hebt. Op deze manier kun je blessurevrij blijven.

Yoga, rekken of stretchen

Of je het nou rekken, stretchen of yoga noemt: het is allemaal heel verstandig als je blessurevrij wilt blijven. Zelf doe ik pas sinds kort wat meer yoga, maar ik merk zeker dat dit een positief effect heeft op mijn lichaam. Het zorgt ervoor dat mijn lichaam soepel en flexibel blijft. Ook rekken of stretchen kan dit effect hebben.

Krachttraining

Als je me langer volgt, weet je dat ik geen fan ben van krachttraining. Iedere keer wanneer ik het me voorneem, lukt het me niet om dit vol te houden. Toch is ook krachttraining, voornamelijk core-stability training, heel belangrijk zijn in het blessurevrij blijven. Het zorgt ervoor dat je lichaam beter belastbaar is, je een betere loophouding kan aannemen en hierdoor ook minder snel pijntjes krijgt.

Opbouw

Een makkelijke manier om blessurevrij te blijven, is rustig opbouwen. Niet iedereen vindt dit overigens makkelijk, maar eigenlijk hoef je hier niet extra voor te doen. Je moet juist de handrem erop houden. Bouw je duurlopen niet te snel op, ga niet uit het niets een lange afstand lopen of ineens meerdere dagen achterelkaar. Door je lichaam heel rustig aan de belasting te laten wennen, voorkom je blessures.

Hersteltijd

Zorg tot slot ook voor voldoende hersteltijd. Dit is iets dat ik de afgelopen jaren weleens ben vergeten. Door voldoende rustdagen in je week in te bouwen, krijgt je lichaam de kans om de training te verwerken. Hierdoor herstellen beginnende pijntjes en krijgen ze niet de kans om uit te groeien tot een blessure. Naast het hebben van een rustdag is het ook belangrijk om te zorgen voor goede voeding, met voldoende eiwitten, en genoeg slaap. Deze pijlers hebben allemaal invloed op een gezond en sterk lichaam. Wanneer je hier je aandacht aan besteed, is de kans groter dat je blessurevrij kunt blijven.

Natuurlijk is dit allemaal geen garantie. Ieder lichaam is anders en sommigen mensen hebben nou eenmaal iets meer pech wanneer het over blessures gaat. Dat is ontzettend balen! Toch denk ik dat de kans kleiner kan worden, indien je bovenstaande dingen goed in acht neemt. Mocht je wel last krijgen van een pijntje of blessure, neem dan vooral contact op met een professional, zoals een fysio. Hoe eerder je aan de bel trekt, hoe sneller je uiteindelijk weer pijnvrij kunt lopen.

Heb jij last van blessures? Hoe zorg jij ervoor dat je blessurevrij kunt blijven?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Zoek je iets?