Herstellen van bewegingsdrang

Herstellen van bewegingsdrang

Inmiddels is het een jaar geleden dat ik erkende dat ik de gezonde balans tussen inspanning en ontspanning was kwijtgeraakt. Meer, langer en verder sporten was voor mij heel normaal geworden. De bewegingsdrang was niet meer gezond en ik ben ontzettend blij dat ik aan de bel heb getrokken. Hoewel het nog niet helemaal is zoals ik graag zou willen, ben ik verder dan ik ooit had durven dromen. Hoe gaat dat? Herstellen van bewegingsdrang?

Het is een veelvoorkomend probleem bij mensen die een eetstoornis hebben (gehad). Bewegingsdrang heb je in alle soorten en maten. Bij mij kwam het voornamelijk tot uiting door het vele sporten. Meer, langer en verder was mijn motto. Bewegingsdrang kan ook in de sportschool zichtbaar zijn of door lange wandelingen of specifieke oefeningen. Echter vind ik deze drang tot bewegen zelf ook heel moeilijk te definiëren, te erkennen en vooral te veranderen. Want hoe kun je herstellen van bewegingsdrang? Het is iets dat zo onschuldig lijkt, want bewegen is toch gezond? Het is toch iets waarin veel mensen zich kunnen verliezen.

Zelf heb ik verschillende stappen doorlopen en zit ik momenteel, wat mij betreft, in een laatste fase. Dit is het nieuwe gedrag helemaal eigen maken en me helemaal comfortabel leren voelen met mezelf en de rust. Het is iets dat ik de ene dag gemakkelijker vind dan een andere dag. Ik merk ook meteen op wanneer het moeilijk wordt. Vaak speelt er dan namelijk iets anders. Het gaat, net als bij een eetprobleem, niet over het bewegen zelf. De drang komt voort uit iets dat daaronder ligt. Waarom heb je het bewegen zo nodig? Wat maakt dat je onrustig bent? Wat is de functie?

Het heeft mij heel erg geholpen om mijn motivatie helder te hebben. Voor mij was dat echt het hebben van een gezond lichaam. Zoals ik in dit artikel al schreef is mijn menstruatie langere tijd afwezig geweest door het vele sporten. Dat was voor mij een belangrijk alarmsignaal. Mijn motivatie bleef hoog doordat ik echt een gezond lichaam zou willen. Bij een gezond lichaam hoort een gezonde menstruatiecyclus. Dat is inmiddels weer herstellende en daar ben ik heel dankbaar voor. Ook heeft het heel erg geholpen om te visualiseren waar ik heen zou willen. Hoe zou ik willen leven? En wat moet ik ervoor doen om daar te komen? Voor mij was dat echt meer rust ervaren en ik wilde af van die dwang om constant te moeten sporten of bewegen. Sport is een ontzettend grote passie, maar ik wil wel zelf de controle daarover hebben en niet andersom. Ik wil sporten vanuit plezier en niet omdat het moet.

Doordat ik erachter kwam waarom ik het sporten zo nodig had en wat de functie was, ontdekte ik dat het ook anders kon. Wat ik echt nodig had, zat niet in dat sporten. Sporten is inmiddels weer vooral plezier geworden. Hoewel ik op dit moment nog niet echt doelen in het sporten heb, vind ik het wel heel leuk om daar ook weer over na te denken. Dit kan namelijk zeker hand-in-hand gaan. Je kunt sportief blijven, trainen voor doelen, maar toch zonder die constante drang naar beweging leven. Zo wordt sporten weer gezond en vooral leuk!

Online programma

De stappen die ik heb doorlopen ben ik op dit moment aan het uitwerken. Het is een lang proces, maar eind van deze maand gaat mijn eigen online programma live. Hierin kun je, samen met mij, ook herstellen van jouw bewegingsdrang of een ongezonde of verstoorde relatie met sport. Ik deel daarin mijn ervaringen en help je om onder andere een gezonde balans te vinden tussen inspanning en ontspanning, van moeten naar willen, wat de functie is van jouw sportgedrag, hoe je kunt luisteren naar je lichaam en rust kunt nemen zonder schuldgevoel.

Indien je interesse hebt en graag op de hoogte wilt blijven, kun je je hier (vrijblijvend) inschrijven. Je ontvangt dan als eerste een mailtje als je kunt aanmelden.

Is bewegingsdrang herkenbaar voor jou? Wat helpt jou om hiermee om te gaan?

6 Reacties

  1. Gertjan Buisman
    januari 13, 2021 / 7:38 pm

    Beste Japke Janneke,

    Allereerst: Ik lees je stukjes altijd graag en vindt het leuk om je activiteiten te volgen. Complimenten hoe je het met foto’s, onderschriften en soms uitgebreidere teksten de mensen informeert en inspireert.

    Wat fijn dat je de balans terug aan het vinden bent tussen te veel (willen) sporten en gezond sporten. Ik vind het knap hoe je je kwetsbaar opstelt en deze lastige onderwerpen bespreekbaar maken. Ik ga ervan uit dat je dit doet om andere mensen te behoeden. Nu ook even een beetje kritiek: Wat ik lastig vind en wat ik nog niet in je stuk terug lees is dat jij als influencer weken achter elkaar terugkoppelde aan je volgers hoeveel kilometer je die week had gefietst en hardgelopen. Vaak met de vraag erachter aan: “Wat heb jij vandaag gedaan?” Nu met terugwerkende kracht: Zou het kunnen dat je hiermee (misschien onbewust) ook enige druk hebt gelegd op je volgers om ook dergelijke prestaties te halen? Of in ieder geval te ambiëren? Ik geloof absoluut dat je altijd vanuit een goed hart publiceert, maar misschien dat je nu met terugwerkende kracht van mening bent dat steeds hogere cijfers droppen niet handig was?
    Hoe sta je hierin?

    Nog heel veel gezond sportplezier toegewenst.

    • januari 13, 2021 / 8:32 pm

      Hi Gertjan,

      Dank voor je reactie en je mooie woorden! Je feedback snap ik. Het is al jaren mijn missie om anderen te inspireren en te motiveren om in beweging te komen en vooral met plezier te sporten. Destijds heb ik inderdaad onbedoeld dit ook gedeeld. Toen nog van geen kwaad bewust, maar achteraf gezien was dat natuurlijk niet handig. Het is nooit de bedoeling geweest om deze druk op anderen te leggen. Ik wil het altijd juist als inspiratie- of motivatiebron doen. Heel lang deed ik dit dus zonder probleem, maar een aantal maanden geleden bleek het inderdaad niet meer gezond. Het heeft ook even geduurd voordat ik het zelf doorhad en daar open en eerlijk over durfde te zijn. Iets wat ik helemaal niet verplicht ben om te doen, maar wat ik wel heel belangrijk vind om te delen. Ik ben het toen dus ook minder gaan delen, omdat dit wel het laatste is wat ik mijn volgers wil opleggen. Ik wil een gezond voorbeeld zijn en dat is dan ook de reden dat ik nu juist het hele verhaal deel. Ik wil dit taboe onder sporters doorbreken. Er zijn zoveel mensen die het lastig vinden om die rust te nemen. Waarom praten we daar zo weinig over? Ik ben ook nu heel kritisch bezig met wat ik wel en niet deel rondom het sporten en welke boodschap ik daarmee afgeef. Dit is ook de reden dat ik heel graag anderen hierin wil begeleiden. Hopelijk vanuit een gezond voorbeeld en ook om zo iets terug te kunnen doen.

      Hopelijk begrijp je het zo iets beter. Mocht je meer vragen of feedback hebben, hoor ik dat natuurlijk graag.
      Nogmaals dank!

      • Gertjan Buisman
        januari 13, 2021 / 10:53 pm

        Super reactie Japke Janneke…
        Dank je wel.

  2. Paul
    januari 14, 2021 / 9:51 am

    Ook wel een beetje een paradox toch? Bewegen/sporten is zeker wel gezond tot op zekere hoogte, maar teveel inderdaad ook weer niet. Maar om tot een soort minimale beweging te komen is ook weer discipline nodig, een soort moeten. Huidige omstandigheden maken dat we als mens niet natuurlijk tot onze beweging komen. Echter, waar is dit moeten nog een natuurlijk moeten en geen obsessie of dwang. Moeilijk.

  3. Berber
    januari 14, 2021 / 11:41 am

    Beste Japke Janneke,

    Mooi om te lezen dat het vergeleken met vorig jaar al een stuk beter met je gaat! Ook knap dat je over dit onderwerp eerlijk durft te zijn en dat je ons als lezer meeneemt in het herstelproces. Wel heb ik mijn vragen omtrent het starten van je eigen online programma dat zich richt op het herstellen van een ongezonde of verstoorde relatie met sport . Dit heeft vooral te maken dat je aangeeft nog in het herstelproces te zitten, wel dan in de afrondende fase. Het lijkt mij dat, wanneer je zo’n programma opricht, als ‘coach’/’begeleider’ zelf stabiel bent en niet dat je als coach nog in het herstelproces zit. Hoe kijk jij hier tegenaan?

    • januari 14, 2021 / 11:55 am

      Hi Berber,

      Dankjewel voor je reactie! Snap je reactie ook, want dit is ook iets dat ik vaak zie om me heen. Ik vind zeker dat je als coach en begeleider stabiel genoeg moet zijn. Gelukkig ben ik dat op dit moment zeker! :) Ik ben dit proces pas gaan delen toen ik al veel verder was, omdat ik het daarvoor nog niet durfde en het te kwetsbaar voelde. Dat zijn dan weer dingen die je niet online ziet, want ik heb ook nog een privé kant. Op dit moment heb ik een gezonde relatie met sporten, maar ik vind ook dat je altijd lerende bent en blijft. Vandaar dat ik het de afrondende fase noem, maar misschien is het tevens een fase die nog jaren duurt. Het is en blijft voor mij gewoon een aandachtspunt.

      Dank voor je reactie in ieder geval :)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Zoek je iets?