Mijn hardloopdoelen voor 2017

Mijn hardloopdoelen voor 2017

Hallo 2017! Fijn dat je er bent. Een nieuw en fris jaar is begonnen. Hopelijk een jaar waarin ik weer veel mag plezier mag hebben, kan hardlopen, bloggen en leren. Veel mensen bedenken voor een nieuw jaar een aantal goede voornemens. Zelf wil ik het liever doelen stellen noemen. Voor komend jaar heb ik dus ook een aantal doelen opgesteld, die ik heel graag zou willen bereiken. Het zijn voornamelijk hardloopdoelen, maar er zit ook één blogdoel bij. Lees je mee?

Maximaal vier keer per week hardlopen

Het komt wel eens voor dat ik in mijn enthousiasme zes keer per week mijn hardloopschoenen aan trek en een rondje ga rennen. Dit wil ik niet langer, want ik merk dat dit niet in mijn voordeel werkt. Mijn lichaam heeft meer hersteltijd nodig. Het streven is om dus maximaal vier keer per week te gaan hardlopen. Het zal misschien eens voorkomen dat ik een keer vaker ga, maar zes keer vind ik echt te veel.

Minimaal één keer per week core-stabilitytraining

Al een aantal jaren heb ik last van rugklachten. Vanuit het lange baan schaatsen zijn deze ooit ontstaan, maar in de zomer heb ik er veel last van wanneer ik aan het wielrennen ben. Ook het hardlopen is niet altijd bevorderlijk voor mijn rug. Via de fysio heb ik verschillende oefeningen gekregen om mijn dieper gelegen buikspieren te trainen. Naast deze buikspieren lijkt het mij sowieso verstandig om mijn core-stabilitytrainingen (rompstabiliteit) wekelijks goed bij te blijven houden. Het doel voor komend jaar is om dit minstens eens per week te gaan doen.

Nieuwe loopevenementen ontdekken

Soms vind ik een loopevenement zo leuk dat ik er ieder jaar wel aan mee wil doen, maar er zijn zoveel! Dit jaar wil ik dus weer wat nieuwe loopjes gaan ontdekken. Zo heb ik in februari de Midwinter Marathon op het programma staan. Dit is voor mij een nieuw evenement. Ook zal ik eind september aan de start staan voor de marathon van Berlijn. Het lijkt me sowieso gaaf om vaker een georganiseerde run mee te doen in het buitenland. Zo wil ik nog eens meedoen met een loopevenement aan het Gardameer, omdat ik daar wegens een vakantiehuisje vaak kom. Misschien lukt dat in 2017 ook nog!

img_5693

Twee marathons uitlopen

Als het goed is,ben je hiervan al op de hoogte. In het voorjaar loop ik de marathon van Rotterdam. In het najaar heb ik gekozen voor de marathon van Berlijn. Ik hoop bij beide marathons gezond en fit aan de start te kunnen staan en deze ook beide uit te kunnen lopen. Soms denk ik dat dit heel vanzelfsprekend is, maar ik probeer me te beseffen dat dat niet zo is. Blessures liggen gauw op de loer en een marathon moet je niet onderschatten. Dat heb ik vorig jaar wel een beetje gedaan en dat wil ik niet nog een keer mee maken.

Op minimaal één van de twee marathons een PR

Natuurlijk blijft het niet bij uitlopen. Als ik dan toch bezig ben met het stellen van doelen, zou ik heel graag minimaal één van de twee marathons een PR lopen. Mijn eerste marathon liep ik 3.40.27. Ik zou deze tijd graag verbeteren in 2017. Qua tijd ga ik mezelf geen druk opleggen. Vorig jaar heb ik mijn lat iets te hoog gelegd. Voor 2017 vind ik een verbetering van mijn PR voldoende, al is het maar met één seconde.

Meer tijd vrijmaken voor mijn blog

Het laatste doel is niet echt een hardloopdoel, maar het sluit wel aan bij het hardlopen. Sinds 20 november is mijn persoonlijke (hardloop)blog online. Dat is nu bijna zes weken geleden. Ik heb er lang tegenaan gehikt om dit door te zetten, maar nu het loopt, ben ik heel blij. Ik ben trots dat ik heb doorgezet en er nu zoveel plezier aan beleef. Ook ben ik blij dat het nu al zo goed gelezen wordt. Dat geeft vertrouwen en maakt het natuurlijk nog leuker! Inhoudelijk heb ik ook een aantal doelen voor mijn blog, maar deze zal ik jullie besparen. Dat is meer zakelijk gezien en daar hoop ik uiteindelijk ook meer in te groeien. In 2017 hoop ik meer tijd vrij te kunnen maken om te bloggen, zodat ik dit nog meer mooie artikelen kan gaan schrijven en mijn blog kan finetunen. Schrijven is namelijk datgene, naast het hardlopen, wat mij het meest gelukkig maakt.

Wat zijn jouw hardloopdoelen voor 2017? Laat het me weten in de comments! Ik ben heel erg benieuwd!

3 Comments

  1. Adribovyn
    januari 2, 2017 / 10:25 am

    De voorbereiding op je marathon van Rotterdam ga ik zeker volgen. En het hopelijke voldoening gevende resultaat ook natuurlijk! Zelf denk ik al lang na over het lopen van een marathon… het begint te kriebelen om het te wagen in het najaar 2017. Ik loop nu mijn basis behoudend door +- 35km/w en hoop van in de zomermaanden een degelijk uitgekiemde voorbereiding af te werken… zien waar ik strand :-)
    HNY 2017 !!

  2. januari 2, 2017 / 1:00 pm

    Mooie doelen! Ik wens je alvast heel veel succes! Mijn hardloopdoelen voor 2017 zijn het verbreken van mijn PR op de halve marathon (hopelijk in Den Haag op 12/3) en het lopen van mijn eerste marathon in het najaar. Core stability staat bij mij ook op het programma want zonder sterke core wordt een marathon uitlopen nogal moeilijk.

  3. Sanne
    januari 5, 2017 / 6:30 pm

    Mooie doelen hoor. Mijn doel is om mee te doen aan een halve marathon. Ik ben gisteren begonnen met trainen en wil dit 3 keer in de week gaan doen waarvan 1 intervaltraining. Zijn er bepaalde dingen die je eet voordat je gaat trainen zodat je het goed vol kunt houden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Zoek je iets?