De meest gestelde hardloop- en fietsvragen #18

De meest gestelde hardloop- en fietsvragen #18

De laatste tijd heb ik weer heel veel vragen gekregen via mijn Instagram of per mail. Ik besloot ze te bundelen en in dit artikel antwoord te geven. Zo vertel ik onder andere waar ik op dit moment voor train, hoe ik zo snel ben geworden, wat ik voor een training of wedstrijd eet en hoe ik ervoor zorg dat ik mijn motivatie behoud.

Waar train je op dit moment voor?

Op dit moment is mijn belangrijkste doel om weer helemaal fit te worden. In mei kwam ik erachter dat ik overtraind was en ik dus mijn sportieve activiteiten flink moest gaan terugschroeven. Gelukkig ben ik goed hersteld en kan ik alweer lekker trainen. Komend weekend loop ik de Dam tot Damloop. Dat wordt mijn eerste wedstrijdje sinds de Vestingloop eind mei. Daarna richt ik me op de halve marathon van Eindhoven en vervolgens zal ik doortrainen richting mijn volgende marathon.

Hoe zorg jij dat je gemotiveerd blijft?

Mijn motivatie wordt altijd veel groter wanneer ik een doel heb gesteld. Dit betekent dat ik ook een doel nodig heb om met plezier te blijven lopen. De afgelopen maanden had ik geen concreet doel en ik was daardoor ook minder gemotiveerd. Nu ik weer kan toewerken naar hardloopevenementen heb ik veel meer zin om te gaan trainen en om af te zien. Dit werkt voor mij heel goed!

Hoe weet je wanneer je rust moet nemen?

Als het goed is, geeft jouw lichaam dit aan. Het moeilijkste is om hier ook daadwerkelijk naar te luisteren. Dit is ook echt iets wat ik heb moeten leren en waar ik nog steeds veel te leren heb. Wees dus heel erg alert op de signalen van je lichaam. Ik plan ook standaard rustmomenten in, omdat ik weet dat ik anders echt teveel doe. Het helpt mij ook om vaak de foamroller te gebruiken en mijn spieren soepel te houden. Hierdoor voorkom je dat je vast gaat zitten en dat je pijntjes krijgt. Tot slot kan het ook nog inzicht geven wanneer je jouw hartslag in de gaten houdt. Je rustpols geeft meestal goed aan hoe uitgerust jouw lichaam is.

Hoe ben je zo snel geworden?

Allereerst wil ik even zeggen dat iedereen een andere basis heeft. Ik heb vanaf jongs af aan al veel gesport en ik had al een goede conditie en daarmee een startpunt van waaruit ik begon met hardlopen. In de eerste loopjaren werd ik niet heel veel sneller. Dit kwam vooral doordat ik vaak dezelfde trainingen deed en weinig variatie aanbracht. Pas toen ik bij de atletiekvereniging ging trainen, werd ik veel sneller. Dit heeft vooral te maken met de variatie in mijn trainingen, meer intervaltrainingen, meer in zwart-wit trainen (= versnellingen moeten echt snel zijn en rustig lopen moet echt rustig zijn) en minder in ”grijs” gebied. Natuurlijk werd ik ook sneller doordat ik op de baan ging trainen en trainingsmaatjes had waar ik me aan kon optrekken. Meer tips om sneller te worden geef ik overigens in dit artikel.

Wat eet je het liefst voor een training of wedstrijd?

Dat wisselt nog weleens, maar inmiddels weet ik wel wat werkt voor mij. Ik loop het beste op snelle koolhydraten, zonder al te veel vezels. Dit betekent (wit) brood met appelstroop, jam of (pure) hagelslag. Het kunnen ook pannenkoeken zijn met banaan en Nutella. Verder eet ik voor een training ook wel graag rijstwafels met zoet beleg. Kwark of hele eiwitrijke producten vallen bij mij vaak minder goed, want daar word ik misselijk van. Ook veel vezels kan ik niet zo goed aan voor het lopen. Mijn darmen gaan dan reageren. Mocht ik niet zoveel tijd hebben voor het trainen of voor de wedstrijd dan eet ik heel graag nog een Clif Bar of vergelijkbare reep.

Welk sporthorloge gebruik je op dit moment?

Op dit moment gebruik ik de Forerunner 945 van Garmin. Deze heb ik onlangs toegestuurd gekregen om te testen. Bijna twee jaar heb ik de vorige versie van dit horloge, de Forerunner 935, gebruikt. Dat horloge beviel ontzettend goed! Ik was dan ook heel blij dat ik de nieuwe variant thuisgestuurd kreeg. Inmiddels heb ik het horloge al heel goed kunnen testen en daarom zal ik binnenkort een review gaan schrijven. Wat wil jij weten over dit sporthorloge? Dan kan ik dat meenemen in de review!

Dit waren weer een aantal van de meest gestelde vragen! Heb jij nog een vraag? Stel deze hieronder in de comments en dan beantwoord ik het in een volgende Q&A.

1 Comment

  1. Ilona
    september 20, 2019 / 8:26 pm

    Je bent een inspiratie. Dankjewel voor je openheid!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?