7 x tips voor sporten in warm weer

7 x tips voor sporten in warm weer

Het is volop zomer in Nederland! Er wordt gesproken over een hitteplan met daarin het advies om minder lichamelijke inspanning te leveren. Maar hoe zit dat dan met sporten in warm weer? Kan dat wel? En hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat je niet oververhit raakt? Vandaag deel ik mijn 7 tips!

1. Pas je tijdstip aan

Wanneer je wilt gaan sporten in warm weer is het verstandig om je tijdstip aan te passen. Dit is misschien wel de meest makkelijke manier om je trainingen te kunnen blijven doen. Zet je wekker en ga vroeg de deur uit. Het koelste moment van de dag is vaak vlak voordat de zon op komt. Persoonlijk vind ik dit iets te vroeg, maar rond 7:00 gaan is ook prima! Natuurlijk kun je ook juist later op de dag gaan, in de avond. Het voordeel is dat de felle zon dan weg is, maar vaak blijft de temperatuur nog lang hoog.

2. Kledingkeuze

Wanneer je gaat sporten in de warmte is kledingkeuze heel belangrijk. Zelf heb ik tijdens het hardlopen ervaren dat je beter de donkere kleding kunt vermijden en lichte, goed ademende kleding kunt kiezen. Ook is een petje tijdens het hardlopen wellicht prettig.

3. Vocht

Natuurlijk is het innemen van voldoende vocht ontzettend belangrijk tijdens het sporten in warm weer. Wanneer ik ga hardlopen heb ik eigenlijk nooit drinken mee. Gelukkig zie ik steeds vaker paaltjes met drinkwater onderweg langs mijn hardlooproutes. Ik zou hier dus gebruik van kunnen maken. Mocht je langer gaan lopen, is het wel verstandig om een flesje drinken mee te nemen of geld, zodat je altijd iets van drinken kunt kopen. Tijdens het fietsen kun je gemakkelijk bidons meenemen en deze tijdig bijvullen. Zelf houd ik er altijd rekening mee dat ik niet al het vocht tijdens het sporten kan aanvullen. Dit is ook niet nodig, maar zorg er dan voor dat je dit vooraf en na afloop wel doet.

4. Elektrolyten

In 2017 liep ik een kaliumtekort op na het vele sporten in warm weer. Naast dat je namelijk door het zweten veel vocht verliest, raak je ook belangrijke elektrolyten kwijt. Dit is heel logisch en ook niet altijd heel erg. Wel kun je klachten krijgen, wanneer dit uit balans raakt. Zo kan er spierkramp ontstaan of kun je vermoeid raken. Gelukkig kun je de elektrolyten gemakkelijk weer aanvullen. Zelf gebruik ik daarvoor graag de tabletten van Born (Watts & Minerals).

5. Zonbescherming

Wanneer je in de felle zon gaat sporten, moet je zorgen voor goede zonbescherming. Gelukkig zijn er steeds meer zonnebrandcrèmes speciaal voor sporters. Deze zonnebrandcrème is vaak minder plakkerig en trekt beter in, zodat het niet in straaltjes van je gezicht afloopt tijdens je training. Wel zo prettig!

6. Pas je snelheid aan

Sporten in warm weer vraagt om een aanpassing van je training of snelheid. Een hele pittige intervaltraining zou ik niet aanraden wanneer het zo warm is. Mocht je last hebben van de warmte, doe dan iets rustiger aan. Die pittige trainingen komen later wel weer!

7. Alternatieve route

Tot slot kan het helpen om je route heel bewust te kiezen wanneer het warm is. Ga fietsen of lopen in bosrijk gebied, zodat je meer schaduw en verkoeling hebt onderweg. Zo voorkom je dat je snel verbrandt of oververhit raakt. Natuurlijk kun je ook een stop maken bij een zwemplas of strand, zodat je jouw training met een verkoelend duikje kunt afsluiten.

Hoe zorg jij ervoor dat je kunt blijven sporten in warm weer? Heb je aanvullende tips? Ik ben benieuwd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?