Waarom core-stability training belangrijk is voor hardlopers

Waarom core-stability training belangrijk is voor hardlopers

Het is zeker niet mijn favoriete training. Eigenlijk heb ik er zelfs een gruwelijke hekel aan. Ik heb het over core-stability, ofwel rompstabiliteit, training. Deze training is niet alleen van belang indien je een strakke en gespierde buik zou willen. Core-stability training is juist heel erg belangrijk wanneer je andere sporten beoefend, zoals bijvoorbeeld hardlopen. Waarom is dit eigenlijk zo belangrijk wanneer je een hardloper bent?

Als je mijn blog al iets langer volgt, weet je dat ik in het verleden aan lange baan schaatsen heb gedaan. Naast dat je daar sterke bovenbenen en billen voor moet hebben, zijn de buik- en rugspieren (rompstabiliteit) ook van belang. Ik heb dus al vroeg in mijn jeugd deze spieren leren trainen. Toen ik stopte met schaatsen, liet ik als eerste die (voor mij hele vervelende) core-stability trainingen vallen. Ik was blij dat ik daar eindelijk vanaf was! Totdat ik last kreeg van lage rugklachten. Alle fysiotherapeuten waar ik ben geweest, hebben mij het belang van een goede rompstabiliteit uitgelegd. Daarnaast heeft mijn vriend zijn afstudeerscriptie geschreven over de invloed van core-stability trainingen op de kracht in de benen van wielrenners. Hij verwachtte namelijk dat je door een betere rompstabiliteit meer power kunt leveren op de fiets.

Nu geldt dit eigenlijk ook voor hardlopen. Want waarom zijn deze stabiliteit spieren nou zo van belang wanneer je een hardloper bent?

– Verbeterde looptechniek

Allereerst wordt er beweerd dat je looptechniek verbetert, wanneer je sterke rompstabiliteit spieren hebt. Doordat je romp stabiel is tijdens het lopen, kun je logischerwijs ook stabieler lopen. Je loopt dan gemakkelijker rechtop en kun je jouw benen beter liften. Door een sterke core kost dit minder energie en kun je deze looptechniek dus langer volhouden.

– Verminderde kans op blessures

Sterke rompspieren kunnen preventief werken tegen blessures. Uit onderzoek blijkt zelfs dat je tot 30% minder kans hebt op blessures. Wanneer deze spieren sterk genoeg zijn, hoeft je lichaam het niet op een bepaalde manier te compenseren. Compensatie in de rest van het lichaam zorgt namelijk vaak voor een overbelasting van bijvoorbeeld de lage rug of andere weefsels en gewrichten. Zeker wanneer de vermoeidheid op gaat spelen tijdens een looptraining heb je veel profijt van deze sterke core-stability spieren.

– Efficiënter lopen

Uiteindelijk zorgen sterke rompstabiliteit spieren ervoor dat je efficiënter gaat lopen. Dit betekent dat het minder energie kost om te lopen. Zoals ik eerder al beschreef, hoeft je lichaam minder te compenseren en valt er nog meer kracht te halen uit je benen. Wellicht kun je hierdoor uiteindelijk sneller gaan lopen.

IMG_0172

Hoe dan?

Nou, heel leuk dat het dus zo belangrijk is voor het hardlopen. Maar welke trainingen zijn nu precies goed om je core-stability te versterken? Zelf heb ik een aantal oefeningen die ik vaak uitvoer. Dat zijn onder andere de rechte plank, de schuine plank, het bruggetje, superman (op handen en knieën) en squats. Indien je deze oefeningen niet kent, raad ik je aan ze even te googlen. Onder de afbeeldingen vind je voldoende voorbeelden. Meestal pak ik er ook nog andere buikspieroefeningen bij en wissel ik veel af. Wanneer je nauwelijks ervaring hebt met het trainen van je rompstabiliteit, raad ik je aan om hierin advies te vragen bij een sportschool of een fysiotherapeut. Het allerbelangrijkste is namelijk dat de oefeningen juist worden aangeleerd en uitgevoerd, zodat ook de goede spieren worden getraind.

Train jij je core-stability spieren ook? Hoe doe je dat? Laat het me weten in de reacties hieronder!

3 Comments

  1. Sharon
    januari 15, 2017 / 6:48 am

    Wat een leuke blog heb je! Een heel belangrijk punt die core-stability wat vaak vergeten wordt. Ook door mij! Ik begin vaak te laat, pas op het moment dat er pijntjes komen.

  2. april 26, 2017 / 7:34 am

    Core stability… vind het belangrijk, maar ook hier zijn dat de trainingen die ik als eerste oversla.. omdat ik er niet zoveel aan vind volg ik 2 keer in de week een groepsles waar dit soort oefeningen in voor komen om het toch wat leuker te maken voor mijzelf. 😊

  3. Harry
    augustus 13, 2017 / 3:26 pm

    Ik doe 2x per week een 30 minuten Cxworks klas by Healthcity nadat ik een keer door spit was geveld. Na 9 maanden voel en zie ik mijn buik- en rugspieren sterker worden en klom in maart veel beter op Mallorca. In combinatie met Bodyattack en spinning maak ik goed gebruik van veel avonden en, heel belangrijk, ik vind het ook leuk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?