8 x tips voor motivatie in de herfst

8 x tips voor motivatie in de herfst

Meestal heb ik veel zin om te gaan lopen. Je ziet eigenlijk nauwelijks berichten van mij dat ik geen zin heb of een gebrek aan motivatie. Toch heb ik hier ook weleens last van. Volgens mij is dat heel normaal. Zeker nu het kouder en natter wordt buiten, stel ik het lopen weleens uit. In dit artikel geef ik 8 tips voor meer motivatie in de herfst.

1. Stel een doel

Een doel stellen helpt mij altijd heel goed. In het najaar en in de winter worden genoeg leuke evenementen georganiseerd. Als je iets plant, heb je een doel om voor te trainen en hierdoor stap je net even iets gemakkelijker de deur uit. Het helpt om je motivatie in de herfst te vergroten.

2. Loopkleding alvast aan

Heb je een lange werkdag gehad? Trek meteen je loopkleding aan als je thuiskomt. Vaak is de drempel het grootst wanneer je al lekker op de bank zit en je nog moet omkleden. Als je dat omkleden meteen doet, is die stap er na veel minder groot. Je hebt je kleding dan immers toch al aan. Je kunt er dan net zo goed even gebruik van maken, toch?

3. Spreek met jezelf een tijd af

Het werkt vaak wanneer je het lopen inplant. Dus probeer een moment met jezelf af te spreken wanneer je gaat trainen. Uit ervaring weet ik dat het dan moeilijker is om hier vanaf te wijken.

4. Probeer het

Soms helpt het om minder streng voor jezelf te zijn. Je kunt dan met jezelf afspreken dat je het even een paar minuten of kilometer ”probeert”. Hierdoor is de drempel minder hoog. Mocht je het na die paar minuten nog steeds geen goed idee vinden, kun je altijd terug naar huis gaan. Vaak ben je dan toch al buiten en valt het allemaal heel erg mee. Het is dan veel gemakkelijker om toch door te gaan.

5. Kleed je warm genoeg aan

Voor mij is kou echt een reden om mijn loopje uit te stellen. Het helpt mij dan om in ieder geval genoeg kleding aan te trekken. Hier moet je wel mee oppassen, want je loopt wel het risico om het vervolgens tijdens het lopen veel te warm te krijgen. Dat loopt ook niet lekker!

6. Doe alvast een warming-up binnen

Een andere manier is: alvast binnen beginnen met wat oefeningen om jezelf warm te maken. Je stapt dan gemakkelijker de deur uit, omdat je al een beetje opgewarmd bent.

7. Je krijgt geen spijt als je wel gaat

Deze gedachte helpt mij altijd! Je krijgt nooit spijt als je wel gaat. Je krijgt alleen spijt als je niet gaat en binnen op de bank blijft zitten. Dus ga gewoon en je zult zien: achteraf voel je je geweldig!

8. Beloon jezelf

Bedenk een fijne beloning voor jezelf. Een medaille is misschien wat overdreven, maar je kunt wel een warme douche als beloning zien. Misschien kun je na afloop je favoriete maaltijd koken of iets anders voor jezelf bedenken. Het helpt om trots op jezelf te zijn. Je hebt het maar weer gedaan!

Hoe krijg jij meer motivatie in de herfst? 

4 Reacties

  1. Sander
    oktober 24, 2018 / 3:46 pm

    Dit probleem heb ik niet: vind de herfst het mooise/fijnste loopseizoen. Deze tips zullen voor mij meer van toepassing zijn in de winter met die hete middagen en zwoele avonden. Dank voor de tips!

  2. Arno
    oktober 24, 2018 / 4:25 pm

    Heb je tips voor het lopen in het donker na een lange werkdag ?

  3. oktober 25, 2018 / 11:04 am

    Bij mij ontbreekt het niet aan motivatie, maar ik durf niet zo goed na mijn werk in het donker te gaan lopen.. Er is wel een atletiekbaan in de buurt waar ik zou kunnen trainen , maar dat vind ik ook lastig als er andere mensen zijn. Doe jij dat wel eens, op de baan lopen als je niet met de atletiekvereniging meetraint? Ben altijd bang dat ik dan weggestuurd word haha

  4. oktober 25, 2018 / 1:46 pm

    Bedankt voor de tips! In de herfst kan ik het lopen in het weekend meer waarderen en van genieten. Aangezien dat de enige momenten, de eerst komende maanden, zijn om nog in daglicht te lopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?