7 x tips voor een eerste crossloop

7 x tips voor een eerste crossloop

Afgelopen zaterdag liep ik mijn allereerste crosswedstrijdje. Ik had het vaker bij anderen voorbij zien komen en het leek me een mooie uitdaging en fijne trainingsprikkel. Zo gezegd, zo gedaan! Op zaterdag stond ik aan de start van de Schoonhovencross in Drenthe. Het was een crossloop van 7,5 kilometer, waarbij je drie keer een rondje van 2,5 kilometer maakte. Naar aanleiding van deze cross kreeg ik de vraag of ik mijn ervaringen en tips wilde delen. Natuurlijk! Vandaag heb ik 7 tips voor het lopen van een eerste crossloop!

1. Oefen onverhard

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik bijna nooit onverhard loop en eigenlijk is dat zonde. Naast dat het heel erg leuk is, is het ook goed voor je coördinatie en je uithoudingsvermogen. Daarnaast kan onverhard lopen ook goed voor je zijn, omdat de klap minder hard aankomt op je gewrichten en bijvoorbeeld op je schenen. Toch zitten er ook risico’s aan het lopen op een onverhard parcours. Je moet je namelijk veel meer focussen en ook zul je allerlei spieren trainen, die je op asfalt niet of nauwelijks nodig hebt. Het kan best zijn dat je enkelbanden best schrikken van klappen die je krijgt. Je wilt deze natuurlijk niet meteen verrekken en daarom zou ik aanraden eerst rustig te oefenen met onverharde wegen, voordat je meteen vol gas gaat tijdens een crossloop.

2. Zwaar vanaf de start

Afgelopen zaterdag liepen we vooral veel over het strand. Zo was de start en finish in het zand en dat betekende dat het meteen vanaf de eerste meter best pittig was. Dit is eigenlijk nieuw voor mij. Ik ben echt een dieseltje en kom pas laat op gang. Ik ben dus helemaal niet gewend dat mijn hartslag aan het begin van een loopje al hoog is. Het is dus goed om te weten dat het vanaf het begin zwaar is en dat je niet al je krachten meteen moet verspillen.

3. Kies de juiste schoenen

Sommige mensen lopen een crossloop op spikes of een soort trailschoen. Ik heb geen speciale crossloop schoenen en ik liep op gewone hardloopschoenen van Saucony. Dit was namelijk de enige schoen in mijn kast met nog redelijk wat profiel eronder. Het leek me wel prettig om voldoende grip te hebben wanneer je heuveltjes op en af moet en over natte of gladde stukken loopt.

4. Kies de juiste kleding

Ook qua kleding is het verstandig even goed te bedenken wat je aantrekt. Doordat dit een korte afstand was, waarbij ik snel warm zou worden, koos ik voor een kort broekje. Ook had ik verwacht vies en nat te worden en dat leek me minder handig in een lange tight. Uiteindelijk had ik ook prima in een mouwloos shirtje kunnen lopen, want ik had het erg warm tijdens het lopen. Doordat de intensiteit een stuk hoger ligt dan tijdens een wegwedstrijd, ben je snel opgewarmd.

5. Speel met je techniek

Wees je bewust van de looptechniek die je gebruikt tijdens het lopen van een cross. Zelf probeerde ik lichte en kleine passen te maken wanneer ik een heuvel op moest. Ook naar beneden heb ik mijn techniek aangepast. Sommige stukken waren wat gladder en soms zakte ik weg in het zand. Wees je hier bewust van. Door lichte en kleine pasjes te maken, kom je die ”zware” stukken vaak gemakkelijker door.

6. Pas op voor blessures

Tijdens de crossloop zaterdag was er een best steile afdaling. Toen ik daar de eerste keer vanaf ging, was ik bang dat ik er mijn enkel zou verzwikken. Dat was het mij natuurlijk niet waard, dus ben ik extra voorzichtig naar beneden gegaan. Het eerste rondje ging dat nog prima, maar ik merkte dat ik in het derde rondje vermoeid raakte en dat mijn coördinatie hierdoor ook minder werd. Probeer toch op te letten waar je jouw voeten neerzet, want een blessure zou ontzettend zonde zijn!

7. Let niet op je snelheid of eindtijd

Tijdens een crossloop zou het goed kunnen zijn dat je langzamer loopt dan op de weg en dat is heel normaal. Die tijden kun je niet met elkaar vergelijken. Daarnaast kan het ook zijn dat je GPS in de war raakt van de onverharde paadjes, omdat hij niet goed kan inschatten waar je precies bent. Laat dit dus lekker los! Richt je vooral op het lopen zelf en de prachtige natuur waar je doorheen komt. Het lopen van een cross is namelijk vooral heel erg mooi.

Heb jij weleens meegedaan aan een crossloop? Ik vond het zelf echt heel leuk om te doen en daarom sta ik binnenkort alweer aan de start van mijn tweede crossje. Heb jij nog tips voor mij? Ik blijf een beginner natuurlijk!

7 Comments

  1. november 14, 2018 / 11:36 am

    Fijne tips! Het lijkt me leuk om eens een crossloopje te proberen. Weer eens wat anders :)

  2. Carla
    november 14, 2018 / 12:35 pm

    Dank je voor dit artikel! Ik ben dol op crossen en hoop altijd dat meer mensen het gaan doen. Je wordt er zo sterk van, het is goed voor je techniek. Maar het is wel zwaar en ik denk dat dit lopers weerhoudt van crossen. Ik heb meestal allerlei schoenen mee (cross spikes, trailschoenen), zodat ik ter plekke kan kiezen afhankelijk van de ondergrond.

  3. november 14, 2018 / 12:39 pm

    Goede tips, kan ik zeker gebruiken bij mijn volgende trailruns. Dit jaar ben ik zelf begonnen met lopen van trails / crossloopjes.

    Wat ik vooral geleerd heb met lopen is dat je voeten een stuk hoger moet optillen dan als je op de weg loopt. Zo heb je minder last van de ongelijke ondergrond en minder kans op struikelen.

  4. november 14, 2018 / 6:23 pm

    Hi,

    Ik doe al bijna 4 jaar aan Obstacle running, alle afstanden van 6 t/m 42km al uitgelopen. Dit was me waarschijnlijk niet goed afgegaan zonder mijn trailrunners! Voorheen liep ik op Nike Freerunners, maar die zijn er niet voor gemaakt, hielden veel water en modder vast, daarnaast totaal geen grip. Momenteel loop ik op Inov8 en Asics, Salomon heb ik ook gehad, dit is echt een verademing als je crossloop of trail/obstacle running doet!

  5. Jessie
    november 14, 2018 / 6:42 pm

    Oh wat leuk dat je nu ook al de blog me tips geschreven hebt!! :D
    Het zijn zeker nuttig tips, en ik wil ook graag een keer een crossloop proberen. Ik heb wel eens gehoord dat het bij dergelijke loopjes aan de start er soms al hard aan toe gaat (mensen willen zo snel mogelijk weg) en dat het dus anders is dan bij wegwedstrijden waarbij je je krachten in het begin spaart. Klopt dit?

    Mocht iemand nog tips hebben met data voor crossloopjes dan houdt ik mij aanbevolen :P

  6. november 14, 2018 / 9:08 pm

    Mooi verslagje! Toppie!
    Ik neem vaak voor een cross een gelletje.
    Ook al is de afstand veel korter, toch lijkt het dat je qua intensiteit uit een stevige halve marathon komt…
    Dus inderdaad niet te onderschatten; het trekt enorm veel koolhydraten weg door het parcours.
    Mijn kleine tip; gelletje 15min voor de start!
    You’re welcome ; )

  7. november 15, 2018 / 10:40 am

    Oh wat tof! Ik loop niet echt vaak onverhard omdat mijn knieen op een gegeven moment gaan protesteren (ben ooit aangereden en nu zit er vaak vocht in). Met meer krachttraining hoop ik ze nu wat te stabiliseren zodat ik het wat vaker kan doen. Het is inderdaad wel erg leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?