Wanneer sporten een obsessie wordt

Wanneer sporten een obsessie wordt

Je kunt sporters indelen in verschillende categorieën. Aan de ene kant heb je mensen die het gewoon prettig vinden om af en toe eens te sporten. Ik noem ze de ”lifestyle” sporters. Daarnaast heb je ook mensen die het liefst lekker op de bank blijven liggen, maar die zichzelf af en toe van de bank af moeten sleuren. Ik noem dit even de ”ik-sport-wel-maar-veel-liever-lag-ik-nu-op-de-bank” sporters. Tot slot zijn er topsporters. Zij sporten, omdat het simpelweg hun werk is, maar natuurlijk ook omdat het een passie is (geweest). Echter is er, volgens mij, ook nog een vierde groep sporters. Over deze laatste groep wil ik het graag hebben in dit artikel.

Deze laatste groep sporters heeft een grote passie voor sport. Het liefste zouden deze sporters iedere dag actief zijn. Eigenlijk hebben ze een overdosis aan discipline. Zij moeten juist leren om in de handremmen te knijpen en rust te nemen. Zoveel sporten betekent namelijk niet dat het per se beter voor je is. Op een gegeven moment zit er een daling in de lijn en zul je bij nog meer sporten juist negatieve gevolgen ervaren.

Teveel sporten kan duiden op een obsessie. Ik noem het liever geen verslaving, maar indirect ben je wel degelijk verslaafd, namelijk aan het stofje endorfine. Dit stofje komt vrij wanneer je sport. Echter hoe meer je sport, hoe meer endorfine je nodig hebt. Wanneer sport een obsessie wordt, is het van belang om te kijken waar dit vandaan komt. Welk doel wil jij behalen door te sporten? Sport jij om af te vallen? Sport je om conditie of kracht op te bouwen? Sport je omdat je het simpelweg heel erg leuk vindt en er plezier aan beleeft? Of sport je voor je zelfvertrouwen en om je fit te voelen? Natuurlijk zijn er veel redenen om te sporten en kunnen er ook meerdere zijn die voor jou gelden.

img_8063
Wanneer je obsessief bezig bent met sporten, is het goed om te kijken wat er zou gebeuren wanneer je een dagje niet kan sporten. Dan bedoel ik niet een ingelaste rustdag. Wat gebeurt er wanneer je onverwachts niet kan of mag sporten? Raak je in paniek? Dan is dat geen goed teken. Plan je alles om je sportschema of kun je er flexibel mee omgaan? Zeg je (sociale) afspraken en etentjes af om je trainingen te doen? Al deze vragen kunnen je helpen om te ontdekken en in kaart te brengen waarom je sport en of dit voor jou wel gezond en effectief is. Daarnaast is het goed om te kijken of het sporten voor jou niet het oorspronkelijke doel voorbij is geschoten. Is het nog steeds plezierig? Geeft het je nog steeds zelfvertrouwen? Moet je conditie echt nog beter worden en je spieren nog sterker? Is het nog nodig om af te vallen?

Een aantal jaren geleden was mijn eigen sport- en eetpatroon uit balans. Ik gebruikte zowel eten als sporten als een vorm van controle. Door krampachtig aan het sporten en (niet) eten vast te houden, had ik dit onder controle en kon ik me hier fijn op focussen. Echter werd het dermate obsessief dat ik er echt met hulp los van moest komen. Sporten was bij mij het doel allang voorbij geschoten. Ik had er geen plezier meer in en die conditie had ik inmiddels echt wel.

img_9363
Gelukkig kan ik nu weer eten en sporten vanuit plezier en niet omdat het moet van mezelf of juist niet mag van mezelf. De focus op een gezond en fit lichaam is er nog wel. Hoe moeilijk is het om dit los te laten? Echter is er iets heel belangrijks veranderd. Ik hang mijn geluk niet meer op aan mijn gewicht, buik- en bilspieren of slanke benen. Mijn geluk vind ik binnen in mijzelf in plaats van aan mijn buitenkant. Dat maakt dat ik nu weer balans heb gevonden in sporten en gezond eten.

Dat stofje endorfine heb ik nog wel nodig. Daarnaast is sporten voor mij een grote passie, ontspanning en uitlaatklep. Door te sporten voel ik me (bijna) altijd beter. Wanneer ik een rotdag heb, maar ook wanneer ik al een topdag heb. Het maakt me blij en ik voel me energiek. Ik kan nu op het goede moment aanvoelen wanneer ik een verkeerde beweegreden gebruik. Door hier alert op te blijven, hoef ik niet bang te zijn om weer obsessief te worden met sporten.

Waarom sport jij? Heb jij ervaring met obsessief sporten? Laat het weten in de comments!

3 Reacties

  1. Hanne
    juni 12, 2017 / 10:11 pm

    Hi,

    Wat ‘leuk’ om dit te lezen. Ik ben zelf met periodes ontzettend obsessief bezig met sport en voeding. Ook in je nieuwe artikel over de horloges herken ik mijzelf enorm. Knap dat jij je inmiddels over deze obsessieve gedachten heen kan zetten en je zo ontzettend geniet van het sporten. Ga zo door en laat ons vooral meegenieten via je blog en instagram!

    X Hanne

  2. Monique
    augustus 17, 2017 / 1:54 pm

    Ik ben zwaar sportverslaafd. 3 uur of meer hardlopen, daarnaast traplopen. En krachtoefeningen tomaat aan sport zo’n 4/1.5 u per dag. Ik ben een vrouw van 53 en
    Ik heb al wat begeleiding gehad.
    Wil ik afkicken of niet. Ik weet wel dat het soms meer een ‘moeten’ is dan ‘ mogen’
    Wie heeft deze ervaringen ook en is er vanaf gekomen en vooral hoe??? Groetjes Monique

    • augustus 17, 2017 / 3:24 pm

      Hoi Monique,

      Bedankt voor je openheid. Wat vervelend dat je last hebt van zo’n zware verslaving. Goed dat je al begeleiding hebt ingezet. Wat maakte dat dit niet heeft geholpen? Zelf heb ik redelijk intensieve therapie gehad om er vanaf te komen. Het is dus zeker mogelijk. Ik denk dat het vooral met motivatie en goede behandeling te maken heeft. Wellicht kun je nog eens kijken of er gespecialiseerde hulp in jouw omgeving is, want ik kan me voorstellen dat het heel zwaar is op deze manier.
      Succes!

      Liefs Japke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?