Hardlopen na de bevalling: hoe begin je weer?

Hardlopen na de bevalling: hoe begin je weer?

Onze zoon Len is ruim vier maanden oud en ik ben weer begonnen met hardlopen. Maar hoe pak je dit aan? Hoe begin je met hardlopen na de bevalling? Vandaag deel ik mijn eerste ervaringen!

In dit artikel deelde ik al mijn eerste ervaringen met het fietsen na de bevalling. Fietsen is iets dat eigenlijk al vrij snel weer op te pakken is na de bevalling, omdat het geen high impact sport is en minder impact heeft op je bekkenbodem. Het advies voor hardlopers is net even iets anders. De zwangerschap en bevalling heeft heel wat gedaan met je lichaam en daarom wordt ook aangeraden wat langer te wachten met het opbouwen.

De adviezen zijn overigens heel wisselend en, net als voor het fietsen en alle andere sporten, geldt dat het ontzettend persoonlijk is en per persoon verschilt. Iedere zwangerschap is anders, maar ook iedere bevalling. Daarnaast heb je ook nog te maken met je hardloopervaringen. Was je altijd gewend om veel te lopen? Dan is het advies mogelijk weer anders dan wanneer je een beginnende of minder ervaren loper bent. Het is dan ook heel moeilijk om hier iets over te zeggen. Een algemene richtlijn is toch om minstens drie maanden te wachten, voordat je weer begint met hardlopen. Tot slot speelt ook het geven van borstvoeding een rol in het opstarten van het hardlopen. Wanneer je borstvoeding geeft, blijven bepaalde hormonen langer in je lichaam. Het kan zijn dat je hierdoor meer kans hebt op blessures, bijvoorbeeld. Dit was bij mij niet aan de orde, maar houd hier dus zeker rekening mee als je wel borstvoeding geeft.

Bekkenfysiotherapeut

Zelf vond ik het belangrijk om eerst mijn bekkenbodem te laten checken bij de bekkenfysiotherapeut. Al snel na mijn bevalling was ik op de been en kon ik het wandelen goed opbouwen, maar hardlopen durfde ik niet aan zonder een controle bij de fysio. Zij controleerde mijn bekkenbodem en er was gelukkig geen verzakking te zien of voelen. Dat was goed nieuws! In principe gaf zij groen licht om het lopen rustig op te gaan bouwen. Daarnaast gaf ze nog fijne oefeningen mee om te werken aan mijn bekkenbodem, rug- en buikspieren.

Na de eerste fietsritten, was ik alweer wat gewend aan het sporten. Toch kon ik niet wachten om mijn eerste hardloopmeters te gaan maken. Het was al zo lang geleden!

De eerste meters

De eerste ”hardlooptraining” voelde dan ook best een beetje gek en spannend. In dit eerste loopje was ik heel rustig aan het joggen en wisselde ik dit af met wandelen. Op deze manier heb ik de rondjes steeds wat uitgebreid. Van een minuutje rennen ging ik al snel naar twee minuten en het wandelen tussendoor bouwde ik steeds verder af. Dit heb ik eigenlijk op eigen gevoel gedaan, want ik wilde mezelf niet pushen met een schema. Doordat ik veel loopervaring heb, vond ik dit wel vertrouwd. Echter zou ik, wanneer je minder loopervaring hebt, wel aanraden een opbouwschema te gebruiken. Online kun je er genoeg vinden!

Het hardlopen is me heel erg meegevallen en al snel lukte het om een kilometer achterelkaar te lopen. Het wandelen tussendoor heb ik steeds verder afgebouwd. Wel stop ik tussendoor vaak nog even om wat te rekken en mezelf wat extra rust te gunnen. Ik merk namelijk dat mijn spieren moeten wennen aan de belasting. Ook merk ik dat ik iets meer hersteltijd nodig heb na mijn trainingen. Dit bouw ik dan ook in, zodat ik na elke training weer voldoende rust pak.

Onzekerheid

Toch blijf ik het wel spannend vinden. Gaat het niet te snel? Maak ik niks kapot van binnen? Loop ik niet alsnog risico’s op eventuele verzakking? Ik vond het (en vind het nog steeds soms) best lastig om dit los te laten, ondanks dat ik helemaal geen klachten heb tijdens of na het lopen. Afgelopen week ben ik dus nogmaals langs mijn bekkenfysio geweest. Hoe staat het er voor?

Zij kon me opnieuw geruststellen, want er is geen verzakking te zien en te voelen. Ze gaf zelfs aan dat mijn bekkenbodem erg sterk was. Natuurlijk blijf ik de oefeningen wel doen de komende tijd. Zo neem ik meerdere keren per dag een momentje om mijn bekkenbodem aan te spannen en weer los te laten. Verder wil ik me binnenkort toch echt gaan oriënteren op krachttraining. Dit is niet alleen goed om mijn lichaam te laten aansterken, maar ook om het meer in balans te krijgen. Het zal uiteindelijk ook een positief effect hebben op mijn hardloop- en fietsprestaties.

Al met al heb ik dus een fijne start kunnen maken met het hardlopen na de bevalling. Wel is het wennen dat mijn lijf nog niet de oude is. Ik kan nog lang niet zo ver en zo hard als voor mijn zwangerschap. Aan een marathon moet ik bijvoorbeeld echt nog niet denken. Ik kan me zelfs niet meer voorstellen dat ik ooit nog zolang achterelkaar ga lopen! Maar, hé: stap voor stap. Het is al ontzettend fijn dat ik mijn eerste hardloopkilometers kan maken! Die langere afstanden of snellere kilometers komen ooit wel weer. En zo niet, dan niet!

Hoe ben jij weer begonnen met hardlopen na de bevalling? Viel het je mee of juist tegen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Zoek je iets?