ZWANGER WORDEN: VAN GEEN MENSTRUATIE NAAR EEN REGELMATIGE CYCLUS

ZWANGER WORDEN: VAN GEEN MENSTRUATIE NAAR EEN REGELMATIGE CYCLUS

Een tijd geleden schreef ik al eens over het uitblijven van mijn menstruatie door het vele sporten. Toch is mijn cyclus teruggekomen en op dit moment ben ik zelfs al 22 weken zwanger. Hoe is het me gelukt om zwanger te worden? Wat heb ik gedaan? Ik deel mijn verhaal en wat mij heeft geholpen.

Op Instagram krijg ik vaak vragen over dit thema en daarom vind ik het ook belangrijk om het te bespreken. Zeker na een eetstoornis of als je veel en langdurig traint, kan je menstruatiecyclus ontregelt raken of zelfs wegblijven. Dit laatste was bij mij het geval. Zowel tijdens mijn eetstoornis 12 jaar geleden als tijdens het vele trainen vorig jaar, had ik geen menstruatie meer. Hierover kun je dus al veel lezen in het artikel dat ik eerder schreef. 

Iets meer dan een jaar geleden ging ik mij zorgen maken over het feit dat ik niet menstrueerde. Geen menstruatie betekent namelijk best veel. Soms doen mensen er een beetje luchtig over, en zelfs artsen kunnen dat doen, maar ik vind het echt wel een belangrijk signaal van je lichaam. Het zegt namelijk letterlijk: ik heb je energie voor andere processen nodig en je bent nu niet sterk genoeg om een kindje te dragen. Daarom schakelen we dit deel gewoon even uit. Dat vind ik nog al wat. Je hormonen zijn compleet verstoord en dit kan ook heel veel met jou als persoon doen. Het is dus niet gezond en niet ‘normaal’ om geen menstruatiecyclus te hebben. 

Rust nemen en voeding

Zelf vond ik het dan ook heel belangrijk om hier iets aan te doen. Het werd vorige zomer mijn nummer één doel én motivatie. Ik wilde namelijk ook (ooit) zwanger worden. Maar hoe heb ik er nou voor gezorgd dat mijn cyclus is teruggekomen? Ook dit bespreek ik al kort in het vorige artikel, maar wil ik vandaag iets uitgebreider vertellen. Ten eerste ben ik mijn hoeveelheid sport flink gaan terugschroeven. Geen lange duurtrainingen meer, want dit gaf teveel stressreactie op mijn lichaam. De fietsritten en hardlooprondjes werden korter en mijn wekelijkse aantal uren sport ging flink naar beneden. Daarnaast plande ik meer rustdagen in. Na iedere ‘sportdag’ plande ik een rustdag. Zo kon ik veel meer herstellen en kwam mijn lijf meer in de ontspanning.

Ook probeerde ik iets aan te komen. Door minder te sporten en meer te eten, ging dat heel geleidelijk. Uiteindelijk kwam mijn menstruatie dan ook terug toen ik een gezond gewicht had. Echter was mijn cyclus toen nog heel lang en onregelmatig. Zwanger worden lukte hierdoor ook niet meteen. Ook toen heb ik gelet op mijn voeding. Ik ben me gaan verdiepen in wat je hormonen nou eigenlijk nodig hebben. Zo las ik meerdere keren dat magere en light producten niet altijd een goede keuze zouden zijn. Ik ben toen bijvoorbeeld overgestapt van magere kwark naar volle kwark (of eigenlijk volle Griekse yoghurt, want die vond ik lekkerder). Verder ben ik gestart met het slikken van (actief) foliumzuur. Zelf heb ik die van Vitakruid, maar er zijn meerdere merken die een actieve vorm van foliumzuur verkopen. Het schijnt dat je lichaam dit beter kan opnemen dan de niet actieve vorm. 

Over voeding, hormoonbalans en zwanger willen worden is heel veel te vinden. Zelf heb ik het boek Vitaal Van Start besteld (no spon). Hierin staat al ontzettend veel informatie over voeding. Ik heb niet alles toegepast, want het is heel veel en ik geloof ook dat ieder lichaam weer anders is. Mocht het zwanger worden niet lukken, had het mij wel interessant geleken om nog eens een bloedtest te laten doen bij een orthomoleculair therapeut en te checken hoe ik ervoor sta. Gelukkig was dit voor mij niet nodig. 

Het hielp mij daarnaast heel erg om mijn cyclus bij te houden, zodat ik precies wist wanneer ik mijn eisprong zou hebben. Ik heb zelf de Daysy gebruikt en dit heeft me ontzettend veel inzicht gegeven in mijn cyclus. Met de bijbehorende app vind je ontzettend veel informatie over je cyclus. Echter is de Daysy niet meteen een betrouwbaar voorbehoedsmiddel. Het apparaat heeft logischerwijs even de tijd nodig om je lichaam en cyclus te leren kennen.

Het sporten heb ik, toen ik zwanger probeerde te worden, op dezelfde manier volgehouden. Ik nam regelmatig rustdagen en probeerde mijn lichaam zo weinig mogelijk ‘stress’ te geven. Toen ik online ging lezen over zwanger willen worden en duursport vind je ontzettend veel tegenstrijdige verhalen. Ik geloof er zelf heel erg in dat je mag vertrouwen op je lichaam en daarnaast vooral niet teveel moet doen. Meerdere keren sporten per week kan zeker en een lekkere lange duurloop is geen probleem, maar overdrijf het niet. Ik deed in die periode liever iets minder om de kans op een zwangerschap te vergroten. Helemaal niet sporten is overigens ook geen goed idee, want beweging en sport blijft natuurlijk belangrijk voor je lichaam en je geest. Ook zodra het gelukt is om zwanger te raken.

En op dat punt zijn we nu. Op dit moment ben ik alweer bijna 22 weken zwanger. Het hele proces naar een regelmatige menstruatie en het zwanger worden lijkt voor alweer zo lang geleden. Tegelijkertijd weet ik ook nog hoe moeilijk ik het vond. Het is iets waar je moeilijk controle over kan hebben en wat je ook vooral los moet laten. Daarom heb ik ervoor gekozen om me vooral te focussen op goed voor mijn lichaam zorgen en dat heeft in mijn geval zeker iets geholpen.

Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal en mijn ervaringen. Natuurlijk is het niet vanzelfsprekend en ik denk aan iedere wensmoeder.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Zoek je iets?