Mijn doelen voor 2018

Mijn doelen voor 2018

Hallo 2018! Een gloednieuw jaar is van start gegaan. Ik heb zoveel zin om weer met nieuwe energie aan mooie doelen en dromen te gaan werken. In dit artikel deel ik mijn doelen voor 2018 met jullie. Het zijn niet alleen doelen op het gebied van hardlopen en wielrennen, maar ook op persoonlijk vlak.

Twee marathons lopen

Dit jaar wil ik graag twee marathons lopen. Zeker niet drie, zoals in 2017. Hoewel dat ook op 1 januari 2017 niet het plan was, ging dat wel door. Voor dit jaar zou ik graag twee mooie marathons lopen. De eerste staat al gepland. Op zondag 22 april loop ik namelijk de marathon van Londen, in samenwerking met TUI Sports. Welke marathon ik in het najaar ga lopen? Ik heb nog geen idee. Daar hoop ik de komende maanden iets voor te gaan vinden.

Een PR op de marathon

Aangezien ik voel dat mijn lijf steeds sterker word, denk ik dat ik zeker nog wel sneller kan lopen op de marathon. Binnen die 3:30 is toch wel een heel mooi streven. Dat betekent dat ik ongeveer twee minuten sneller moet lopen dan ik in Berlijn deed. Dat moet wel lukken toch?

Vaker wielrennen in het buitenland

Vorig jaar had ik, vanwege die drie marathons, weinig tijd om te gaan wielrennen. Komend jaar wil ik dit anders gaan doen. Het lijkt me heel gaaf om iets vaker met mijn racefiets naar het buitenland te gaan. Sowieso ga ik mijn vriend tijdens de Tour de France opzoeken. Ook dan gaat mijn Specialized Ruby Expert mee in de auto. Of ik verder nog leuke tripjes ga maken, weet ik niet. Daar ga ik de komende maanden concreet over nadenken. Het doel is in ieder geval om tussen de marathon van Londen (eind april) en een najaarsmarathon (bijvoorbeeld in oktober of november) een aantal leuke fietstochten te gaan maken. Zolang het maar vaker gaat gebeuren in 2017 ben ik al tevreden. Toen ging ik welgeteld één keer met mijn racefiets de grens over.

Eén keer per week bij de atletiekvereniging trainen

Zoals je misschien al hebt gelezen, heb ik nu een paar keer meegetraind bij een atletiekvereniging. Komend jaar wil ik minstens eens per week mee blijven trainen met deze groep. De trainingen bij zo’n vereniging zijn net even iets anders dan wat ik gewend ben. Deze trainingen in een groep kunnen ervoor zorgen dat ik net even iets dieper ga en meer uit mezelf haal. Het is een compleet nieuwe trainingsprikkel. Hierdoor hoop ik vooral sneller te worden en beter inzicht te krijgen in de trainingen die goed voor me zijn.

Nieuwe loopevenementen ontdekken

Dit doel stond ook in 2017 op mijn lijstje. Dit jaar wil ik daarmee verder gaan. Ik begin deze maand al goed met twee nieuwe evenementen: de halve in Egmond en de Groene 4 Mijl in Groningen. In maart wil ik misschien de halve van Haren gaan lopen en in april loop ik natuurlijk in Londen! In het najaar wil ik vervolgens verder gaan met mijn loopevenementen. Dat hardloopevenement bij het Gardameer blijft ook aan me trekken. Zou het dit jaar dan eindelijk gaan lukken om daar aan de start te staan? En die trailrun in het buitenland? Daar ga ik ook nog eens goed naar kijken.

Minstens eens per twee weken naar yoga

Sinds de zomervakantie ben ik begonnen met yoga. De beginnerscursus zit er inmiddels op en heb ik een strippenkaart aangeschaft. Het doel is om wekelijks of eens in de twee weken naar de yogalessen te gaan. Wekelijks gaat me waarschijnlijk niet lukken, maar eens in de twee weken hopelijk wel. Ik weet nog niet precies wat de yoga voor me doet, maar ik vind het, tot nu toe, wel heel prettig om heen te gaan.

Meer balans en geluk vinden in mijn werk

De laatste maanden van 2017 waren eerlijk gezegd vrij hectisch op het gebied van werk. Ik werk vier dagen per week als orthopedagoog. Dit kost behoorlijk veel tijd en energie. Helaas krijg ik er weinig energie voor terug. Dit heeft me de laatste weken in 2017 behoorlijk dwars gezeten. Ik voelde me uitgeput en opgebrand. Gelukkig stond er een vakantie voor de deur. Maar nu zijn de feestdagen voorbij en moet ik straks weer aan de slag. Ik zie er, heel eerlijk gezegd, als een berg tegenop.

Sinds december heb ik er een nieuwe baan bij. Hierdoor worden mijn werkweken iets anders ingedeeld komend jaar. Het is voor mij een heel belangrijk doel om in 2018 uit te zoeken waar ik echt blij en gelukkig van word in mijn werk. Naast dat ik meer werkgeluk zou willen ervaren, is het ook goed om een mooie balans hierin te vinden.

Luisteren naar mijn lichaam

Een mooi doel in 2018 is om goed te luisteren naar mijn lichaam. Dit is iets wat ik in 2017 al leerde, maar zeker in 2018 door wil gaan zetten. Ik vind het geweldig om mezelf uit te dagen, zowel lichamelijk als mentaal. Hoe ver kan ik gaan? Wanneer is het teveel? Dit jaar wil ik extra focus hierop leggen. Soms kan ik misschien nog wel verder gaan dan ik denk. Misschien onderschat ik mijn eigen lijf af en toe wel. Hoe ik de afgelopen wedstrijden over de finish kwam? Ik had nog best veel energie over. Het is voor mij een mooi doel om hier verder mee te experimenteren. Het belangrijkste doel hierin is natuurlijk om gezond en blessure vrij te blijven.

Wat zijn jouw doelen voor 2018? Laat het hier hieronder weten in de reacties!

 

 

 

 

 

3 Comments

  1. januari 8, 2018 / 8:34 pm

    Mooie plannen Japke! Let je goed op jezelf..? Trap alsjeblieft wat eerder op de rem dan wat ik heb gedaan.. Mijn sportdoelen qua wielrennen wil ik binnenkort nog beschrijven op mijn blog, maar een van de dingen is toch wel de 100+ ritjes “fijn” gaan vinden en met de fiets de grens over. Met TH ga ik als het goed gaat in mei naar Spanje, maar ergens lijk het mij ook heel leuk om in augustus naar Oostenrijk te gaan.. Genoeg opties!

    Jij hebt ook super mooie plannen. De marathon in 3:30 :o. Holy shit! Haha. Super knap als dat lukt!

    • januari 9, 2018 / 3:02 pm

      Dankjewel, Kirsten! Ja, let zeker op mezelf.
      Wat een mooie plannen heb je. Hopelijk voel je je snel weer fit genoeg om dat te gaan doen.
      Liefs Japke

  2. Louis
    januari 13, 2018 / 12:13 pm

    Oef, dat zijn wel heel veel doelen! Leuk maar pas goed op jezelf! Probeer het evenwicht tussen werk, prive en rust goed te bewaken.

    Ik lees sinds een paar weken je blog. Erg leuk!

    Een pr op de marathon gaat je zeker lukken. Je loopt nu al zo goed en de intervaltraining bij de atletiekclub zal je nog sneller maken. Ik zie je in Londen wel in de buurt van de 3.15 komen. En als je niet geblesseerd raakt dan lijkt me de 3.00 uur in het najaar niet onmogelijk.

    Ik probeer mijn conditie weer een beetje op te bouwen. In april hoop ik in Rotterdam mijn 21ste marathon te lopen. In het najaar weet ik nog niet welke marathon het wordt.
    Over een paar weken nog even tussendoor een weekje skiën in Oostenrijk. Helaas niet in Italië.
    Dat is wel mijn favoriete land. Werkelijk alles is daar goed: de natuur, de cultuur, de mensen, het weer en niet te vergeten het eten, de koffie en het ijs…:) Zo te lezen weet jij daar alles van!

    Veel succes in Egmond!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?