Road to London: nog 34 dagen

Road to London: nog 34 dagen

Over iets meer dan een maand loop ik de marathon van Londen in samenwerking met TUI Sports. Nog maar een maand! In deze geschreven versie van de Road to London deel ik mijn voorbereidingen. Ik vertel je eindelijk op welke schoen ik (waarschijnlijk) de marathon van Londen ga lopen én hoe mijn trainingen zijn gegaan.

De afgelopen twee weken liep ik 80 kilometer per week! Wauw! Die afstanden haalde ik vorig jaar nog niet. Hoe ik op dit totaal ben gekomen? Meestal begin ik mijn week nu met een rustdag op maandag. Dat komt omdat ik in het weekend veel tijd heb om kilometers te maken en op dinsdag er weer een atletiektraining gepland staat. Ik begin dus mijn week nu lekker rustig.

Dinsdagavond mocht ik weer trainen met Groningen Atletiek. Deze keer stond er een duurloop op de planning met wisselende tempo’s. We liepen vier keer een rondje van circa twee kilometer. Ieder rondje moest 20 seconden sneller zijn dan de vorige. Dit betekende dat we de eerste keer in 5:00 min/km liepen, daarna 4:50, 4:40 en tot slot 4:30. Echter gingen we iets te snel tijdens de tweede ronde, waardoor we uiteindelijk het laatste rondje in 4:00 min/km liepen. Een pittige, maar fijne training!

Woensdag mocht ik vijf kilometer in mijn eigen tempo lopen. Omdat ik bij mijn ouders in Friesland was, liep ik een iets groter rondje van 7 kilometer met een pace van 4:54. Wat was het stralend weer!

Ook donderdag mocht ik weer mijn loopschoenen aantrekken. Er stond een omgekeerde piramide gepland. Dit betekent 15 minuten in 5.00 min/km, 10 minuten in 4:45 min/km en 5 minuten in 4:30 min/km. Daarna bouwde ik het weer op tot 15 minuten. In totaal liep ik 15 kilometer. Dit soort trainingen vind ik heel fijn, omdat er lekker wat afwisseling in zit en de tijd dus voorbij vliegt. Ik mag flink wat tempo maken en het geeft een heerlijk voldaan gevoel achteraf.

Vrijdag nam ik een rustdag, want op zaterdag stond er een pittige duurloop gepland. Zaterdag liep ik namelijk met de Road2Rotterdam mee van Groningen Atletiek. Zij organiseren in aanloop naar de marathon van Rotterdam gezamenlijke duurlopen met een duidelijk uitgezette route, pacers én verzorgingsposten iedere vijf kilometer. Afgelopen zaterdag stond de langste afstand in de reeks op het programma: 35 kilometer. Voor de Rotterdam lopers was dit drie weken voor de marathon. Voor mij was het vijf weken voor de marathon van Londen. Te vroeg? Ja, maar er staat ”gelukkig” over twee weken weer een 35 kilometer op mijn schema. Ik mag dus nog een keer binnenkort.


Die duurloop was een pittige. Afgelopen zaterdag was het ijzig koud, vanwege een hele harde oostenwind. Ik had me dik ingepakt, maar door een fijn zonnetje op het Groningse platteland viel die temperatuur uiteindelijk reuze mee. In de eerste instantie wilde ik met de 5:15 min/km groep mee. Dat is voor mij een goed tempo. Echter kwam deze groep te vervallen, omdat het te klein zou worden. Daarom besloot ik met mijn teamgenoten mee te gaan in de 5:00 groep. Dat tempo is meestal voor mij ook goed te doen en zeker in een groepje.

Door de wind was het een pittige duurloop, maar ik heb er van genoten. Het was ook vooral heel gezellig om tijdens het lopen met iedereen een praatje te kunnen maken. Hierdoor vliegt de tijd voorbij! Helaas was dit de laatste in de reeks voor Rotterdam en zal ik dus over twee weken zelf mijn duurloop van 35 kilometer moeten doen.

Mijn knie hield zich ook verrassend goed deze week. Na de duurloop voelde ik het wel stijf worden. Gelukkig lukte het zondag om nog een herstelloopje van 8 kilometer te maken, waardoor mijn weektotaal op 80 kilometer kwam. En dat herstelloopje van gister was trouwens een hele fijne. Ik testte namelijk voor het eerst mijn nieuwe hardloopschoenen. Zouden dit dan echt mijn marathonschoenen gaan worden?

Afgelopen vrijdag mocht ik namelijk bij Run2Day Utrecht mijn schoen voor de marathon van Londen komen uitzoeken. Na de loopanalyses en het uitspreken van mijn voorkeuren testte ik heel veel schoenen. Er bleven eigenlijk twee favoriete schoenen over: de Adidas Boston 6 én de Nike Zoom Fly. Beide zaten erg goed. Ik was vooral onder de indruk van de Adidas schoen. Hij was zo licht! Echter bleek na videobeelden dat ik op deze schoen best veel door mijn enkels zakte, terwijl de Nike Zoom Fly schoen mij veel meer stevigheid bood. Ik koos dus uiteindelijk voor de Nike schoen.

Ik ben heel erg benieuwd hoe mijn trainingen hierop zullen gaan. Gisteren heeft de schoen het eerste testloopje goed doorstaan, maar ik zal er uiteindelijk ook nog een lange duurloop op moeten gaan maken natuurlijk. Misschien wordt de Zandvoort Circuit Run wel een eerste echte test? Ik houd jullie uiteraard op de hoogte.

Heb jij ook nog gelopen met die harde wind? En op wat voor schoen loop jij marathons? Ik ben heel benieuwd!

3 Reacties

  1. maart 19, 2018 / 4:31 pm

    Hoeveel loop jij op een nieuwe schoen voordat je hem tijdens de marathon draagt? Ik heb net nieuwe schoenen (New Balance, 860 v8), heb er zaterdag een héél klein rondje op gelopen (nog geen 3 km). Over drie weken loop ik echter al de marathon (in Parijs!). Ik loop deze week nog een keer 22 km en ga het dan afbouwen. Ik durf het nog niet aan om de schoenen deze week al aan te doen bij een lange duurloop, maar aan de andere kant is dit nog de enige kans om ze tijdens een wat langere afstand te testen. Dilemma’s…
    En ja, ik heb hardgelopen met de wind. Ik liep gisteren de halve marathon van Utrecht. :)

    Wat een intensieve trainingsweek heb je er op zitten! Ik vind het heel inspirerend om dit te lezen.

  2. maart 20, 2018 / 11:04 am

    Wat een toffe schoen! En veel succes in zandvoort zondag :) Hopelijk is het beter weer dan afgelopen weekend!

  3. Lize
    maart 21, 2018 / 6:48 pm

    Ik heb 2 weken geleden ook de Zoom Fly aangeschaft voor de Marathon van Rotterdam. Was een beetje onzeker over zo’n late wissel van schoen, maar hij bevalt tot nu toe echt super goed! Licht, maar juiste support en demping voor mij als voorvoetloper! Succes met laatste voorbereidingen voor Londen! Ik sta dat weekend lekker bij te komen aan de kant bij te komen, ga proberen je te spotten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?