10 x tips voor het lopen van een buitenlandse marathon

10 x tips voor het lopen van een buitenlandse marathon

Aanstaande maandag loop ik de Boston Marathon. Na Berlijn, New York, Londen en Chicago wordt dit mijn vijfde buitenlandse marathon. Inmiddels heb ik dus best wat ervaring met het lopen van een marathon over de grens. In het artikel van vandaag deel ik een aantal handige tips!

1. Regel alles op tijd

Mocht je een buitenlandse marathon willen lopen, regel dan alles op tijd. Buitenlandse marathons, vooral de grotere, zijn gauw uitverkocht. Ook moet je rekening houden met het boeken van een fijne vlucht en een hotel. De prijzen lopen hoog op en door er tijdig bij te zijn, kun je onnodige kosten besparen. Ook kun je natuurlijk kiezen om een compleet pakket te boeken via een reisorganisatie. Zo heb ik tot nu toe al mijn buitenlandse marathons met TUI Sports gelopen. Je weet dan zeker dat alles van A tot Z geregeld is.

2. Wees voorbereid op alle weersomstandigheden

Het is handig om goed voorbereid te zijn op alle weersomstandigheden. Nu ik komende vrijdag naar Boston vertrek, houd ik er rekening mee dat het weer in de VS behoorlijk wisselvallig kan zijn. De ene dag kan het bijna zomer zijn, maar een dag later kan er sneeuw vallen. Ik neem voor iedere weersverwachting iets mee.

3. Handbagage

Toen ik naar New York vloog voor mijn tweede buitenlandse marathon kreeg ik de tip om mijn marathon kleding en schoenen in mijn handbagage mee te nemen. Mocht je koffer dan niet aankomen, heb je in ieder geval je marathonoutfit wel. Andere dingen kun je gemakkelijker kopen dan je net ingelopen hardloopschoenen of dat fijne hardloopbroekje. Inmiddels heb ik meerdere keren meegemaakt dat mensen inderdaad zonder koffer zaten en dus ook zonder marathonkleding en -schoenen.

4. Compressiesokken tijdens vliegen

Tijdens de lange vluchten naar New York en Chicago heb ik compressiekousen gedragen. Ik heb die van STOX gebruikt. Door de compressie heb je minder last van dikke, opgezwollen of vermoeide benen. Ik heb ook echt gemerkt dat mijn benen na de reis heel fijn aanvoelden. Natuurlijk is het ook een mooie bijkomstigheid dat je benen lekker warm blijven.

5. Altijd eten en drinken in je buurt

Wanneer je een lange reis gaat maken of lang op pad bent in de dagen voorafgaand aan je marathon, zou ik aanraden om altijd iets van eten en drinken bij je te hebben. Met een marathon in het vooruitzicht, wil je niets tekort komen. Ik heb zelf weleens in de situatie gezeten dat ik ontzettende honger kreeg. Zo’n vliegreis duurt namelijk lang en je krijgt niet altijd goed of genoeg eten. Daarnaast kan het wachten op een vliegveld of de rit vanaf het vliegveld naar je hotel ook nog langer duren dan verwacht. Wees daarop voorbereid!

6. Reserveer een restaurant

De avond voor jouw marathon is het natuurlijk fijn om ergens te kunnen eten waar jij je goed bij voelt. Aangezien je niet de enige zal zijn die zin heeft in een pasta maaltijd, is het verstandig om tijdig een tafeltje te reserveren.

7. Verken start of finish

Mocht je een paar dagen voor de marathon tijd hebben, zou ik zeker aanraden om of de start of de finish te gaan verkennen. Doordat ik mijn marathons met TUI loop, krijg ik al veel informatie via de reisbegeleiding. Zij kunnen veel vertellen over de start- of het finishgebied. Het kan best fijn zijn om te weten hoe de laatste kilometers van het parcours eruit zien of waar je precies moet zijn voor de start. Zo vond ik het in Central Park wel fijn om te weten dat we nog best een stukje omhoog moesten lopen vlak voor de finish.

8. Eigen ontbijt

In Chicago heb ik voor het eerst mijn eigen ontbijt van thuis meegenomen en ik moet eerlijk zeggen dat dit me heel goed is bevallen. Voor de start iets te eten wat ik ken, vind ik wel heel erg prettig. Mocht je minder snel last van je darmen of je maag hebben tijdens het lopen, kun je natuurlijk ook kiezen om gewoon in het hotel te ontbijten. Check wel even van te voren of je op de marathondag wel zo vroeg kunt ontbijten. Anders zou ik in ieder geval even een supermarkt in de buurt bezoeken en zorgen dat je iets op je hotelkamer hebt liggen.

9. Spreek met je supporters af

Spreek met je supporters punten onderweg af dat je elkaar kunt zien. Ik vind het best gek om in een andere stad te lopen, die ik amper ken en dan ook geen bekenden onderweg te zien. In Boston zal mijn moeder mee zijn als supporter en van te voren bespreken we duidelijk waar ze gaat staan en aan welke kant van de weg. Dat zijn wel de punten waar ik naar toe leef onderweg, zodat ik weer wat extra energie en motivatie krijg!

10. Geniet

Tot slot zie ik zo’n buitenlandse marathon altijd als een groot avontuur en een mooie reis. Het is voor mij meer dan alleen het lopen van een marathon. Ik ga weer een nieuwe stad en omgeving ontdekken. Ik probeer heel erg te genieten van de marathon, maar ook van alles eromheen.

Heb jij weleens een buitenlandse marathon gelopen? Heb jij nog aanvullende tips?


1 Reactie

  1. Eline
    april 10, 2019 / 1:08 pm

    Hoi Japke,

    Ik heb wel eens gehoord dat je bij buitenlandse marathons een soort fitheids verklaring nodig heb van de huisarts.
    Klopt dit? En voor welke marathons is dat dan zo?

    Groetjess en succes in Boston

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?