Wat is de functie van sport- en beweeggedrag?

Wat is de functie van sport- en beweeggedrag?

Het staat deze week centraal in mijn online programma Liefdevol Sporten. Wat is de functie van sport- en beweeggedrag? Waarom heb jij het sporten en bewegen zo nodig? Wanneer je merkt dat je een ongezonde relatie hebt met sporten, is dit een interessante vraag om te stellen.

In de derde module van het programma staat ‘functie’ centraal. Waar staat het sporten voor? Wat levert het je op? Door dit helder te krijgen, kun je ook op zoek gaan naar alternatieven. Daarom is dit een belangrijk thema wanneer je aan de slag gaat met jouw obsessieve sportgedrag of bewegingsdrang.

Al jouw gedrag heeft een functie. Je doet dingen niet voor niets. En dat is heel fijn! Ook sport en bewegen heeft een reden. Een hele gezonde functie van sport is fit blijven, conditie verbeteren en onderhouden óf, en dit is wat mij betreft de belangrijkste, plezier en ontspanning. Dit zijn allemaal hele mooie functies van sport. Ook als je merkt dat je een ongezonde relatie heb met sport, heeft het een functie. En ook deze functie kan heel nuttig zijn en voor jou noodzakelijk. Echter is het wel interessant om te kijken of je die functie op een andere, het liefst een meer gezonde, manier zou kunnen vervullen.

Drie vragen

Om te ontdekken wat nou precies achter jouw sport- en beweeggedrag zit, kun je jezelf drie vragen stellen. Waar ben ik bang voor? Waar heb ik moeite mee? Wat vermijd ik? Toen ik mezelf deze vragen een jaar geleden stelde kwam ik erachter dat ik bang was voor leegte. Ik had moeite met mijn identiteit en ik probeerde de onrust in mijn hoofd te vermijden. Door deze vragen eens goed uit te werken voor mezelf, ontdekte ik dat het sporten voor mij een bepaalde functie aan het vervullen was. Het is iets dat ik op een hele gezonde manier uit andere activiteiten zou kunnen halen, zodat het sporten niet meer zo nodig was. Het hoefde niet langer een overlevingsstrategie voor mezelf te zijn.

Zo ging ik aan de slag met de thema’s, zoals leegte, identiteit en onrust. Door hier actief aandacht aan te besteden hoefde ik het sporten niet langer in te zetten. Dit betekent overigens niet dat het ineens heel makkelijk was om op een gezonde manier om te gaan met sport. Gedrag veranderen en nieuwe gewoontes aanleren kost nou eenmaal heel veel tijd en geduld. Dit komt in de volgende module van het online programma aan de orde.

Naast dat ik aan de slag ging met de thema’s probeerde ik ook alternatieve activiteiten te vinden. Zo wilde ik niet langer altijd maar gaan sporten als ik me onrustig voelde. Wat kon ik nog meer doen? In de eerste instantie werden dit ook een soort ‘vlucht’ activiteiten, zoals schoonmaken, wandelen of opruimen. Uiteindelijk ontdekte ik dat juist yoga, meditatie, van me af schrijven of een goede vriendin bellen me veel meer kon opleveren. Op deze manier kon ik toch de functie vervullen, maar wel op een gezonde manier. Sporten hoefde ik hier niet meer voor in te zetten, zodat het uiteindelijk weer een gezonde functie heeft gekregen. Nu kan ik weer sporten vanuit plezier, ontspanning én om mijn conditie op peil te houden.

Zou je hier meer over willen lezen of leren? In mijn online programma doorlopen we samen iedere week dit soort thema’s. In een podcast praat ik over mijn ervaringen en in een wekelijks werkboek lees je theorie en vind je heel veel praktische tips en opdrachten. Op dit moment is de eerste groep gestart, maar stuur me gerust een berichtje als je interesse hebt om ook te starten. Dan ga ik kijken wat de mogelijkheden zijn!

1 Reactie

  1. Frans Mattheijssen
    april 2, 2021 / 11:57 am

    Bij ons in de kliniek voor mensen met een Eetstoornis is momenteel een onderzoek gaande naar bewegingsgedrag.
    Ik kan de link niet mee sturen (krijg een SPAM melding)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Zoek je iets?