Omgaan met stress of spanning

Omgaan met stress of spanning

Het is iets dat ik de afgelopen tijd vaak ben tegengekomen. Iedereen ervaart weleens een gevoel van stress, onrust of spanning. Maar hoe ga je daar nou mee om? Hoe zorg je ervoor dat je dichtbij jezelf blijft? Vandaag vertel ik meer over omgaan met stress.

Niet alleen de hele coronasituatie kan zorgen voor stress of onrust, maar ook wanneer je angsten aangaat, in nieuwe situaties komt, iets anders gaat zoals gepland of er veel speelt in je omgeving waar je geen controle over lijkt te hebben. In alle gevallen wanneer je stress of onrust ervaart, kun je behoefte hebben aan een bepaalde vorm van controle. Er zijn dan ook verschillende manieren waarop we kunnen omgaan met stress. En niet alle manieren zijn op lange termijn even gunstig.

In dit artikel noem ik overigens de woorden stress, onrust en spanning. Zelf ervaar ik vaker onrust en vind ik dit een fijne woordkeuze, maar vul gerust in of het bij jou meer om stress of spanning gaat.

Vechten of vluchten

Wanneer je stress, spanning, onrust of zelfs angst ervaart, gaat je lichaam het stresshormoon cortisol aanmaken. Dit is een heel fijn overlevingsmechanisme vanuit onze vroegere mensheid. Door de aanmaak van dit hormoon komt je lichaam in een soort actiestand. Het wordt klaargemaakt voor een stressvolle situatie: je wordt alert, krijgt energie en bent in staat om te vechten of te vluchten. Heel vroeger was dit natuurlijk handig, want dan moest je wellicht rennen voor je leven of in gevecht met de vijand. Vandaag de dag komt het letterlijke vechten of vluchten gelukkig niet zo vaak voor. Toch wordt het hormoon aangemaakt in je lijf. Hoe kun je dan het beste omgaan met stress of het onrustige gevoel?

Zelf herken ik toch het vechten of vluchten in mijn gedrag. Ik denk ook zeker dat de meeste mensen dit het liefst doen wanneer ze stress ervaren. Zo ren ik letterlijk het liefst weg voor mijn nare gevoel. Wanneer ik veel nare gevoelens heb, stress of spanning heb en onrust ervaar, ga ik sporten. Soms kan dit helpen en opluchten, maar wanneer dit altijd de manier is om met stress om te gaan, kan het juist averechts werken.

Op deze manier raakte ik namelijk verder van mezelf vandaan. Het was eigenlijk een soort verdoving en een letterlijke vlucht van mezelf. Hoewel het dus soms heel fijn kan zijn om alles even wat ruimte te geven, is een goede dosering hier wel aan te raden. Op dit moment heb ik gelukkig verschillende manieren gevonden om beter om te gaan met stress. Ten eerste heb ik geleerd om het niet uit de weg te gaan, weg te duwen of te negeren. Wanneer ik onrust of stress ervaar, probeer ik juist dicht bij mezelf te blijven. Wat voel ik? Wat gebeurt er en wat heb ik eigenlijk nodig?

Schrijven helpt mij dan heel erg. Het lucht op om dingen op papier te zetten. Het ene moment zijn dit echt mijn gedachten of gevoelens van dat moment, maar het kan ook totaal iets anders zijn. Daarnaast kunnen specifieke ademhalingsoefeningen heel fijn zijn om even rustig te worden. Ik adem dan drie tellen in, drie tellen uit. Vier tellen in, vier tellen uit. Vijf tellen in, vijf tellen uit, enzovoort. Wanneer dit niet voldoende helpt, houd ik ook nog hetzelfde aantal tellen mijn adem in tussen de in- en uitademing. Hierdoor zet je jezelf letterlijk even stil. Het is zo’n simpele, maar tegelijkertijd krachtige methode om om te gaan met stress of onrust.

Naast de ademhalingsoefeningen helpt meditatie of yoga mij ook. Door heel even bewust in het moment te zijn, neemt het stressgevoel af en word ik rustiger. Het kan ook een fijne wandeling zijn. Op deze manier kan ik toch mijn gedachten ordenen, maar ren ik niet compleet weg van mijn gevoel. De kunst is dus heel erg bewust voelen en luisteren naar je lichaam. Dit is iets dat ik echt heb moeten leren. Doordat ik het jarenlang anders heb gedaan, vergt het de nodige oefening. Dat betekent ook dat het niet altijd lukt. Soms heb ik dan ook nog even dat rondje hardlopen nodig, maar dat is oké. Juist door hier heel bewust mee om te gaan, luister ik naar mezelf en word ik er weer veel beter in.

Hoe ga jij om met stress of onrust? Ik ben benieuwd of je nog fijne aanvullende tips hebt voor mij!

1 Reactie

  1. Mathys pieter
    november 11, 2020 / 8:27 pm

    Hey hapje

    Toeval of niet, Maar het onderwerp op je blog vandaag komt op het juiste moment. Ik ervaar ook veel onrust, stress en angst. Ik krijg dan triggers in de vorm van ‘niet kunnen blijven stilzitten’, moeite met concentratie, ik heb de neiging sarcastisch te worden, …
    Sporten is voor mij een uitlaatklep, eigenlijk bijna therapeutisch als je het in metaforen of symboliek gaat vertalen. Zoals: we gaan met onze issues om als een marathon, niet als een sprint.
    Ik zie het ook als een berg beklimmen, met zijn pieken, dalen, plateaus en steiltes. Als ik je een boek mag aanraden: ‘bergen verzetten’ van James hayhurst. Te koop bij bol.com.
    Maar ik herken ook het gevoel dat sport geen verdoving mag worden. De fysieke pijn bij de inspanning mag niet gaan dienen om het emotionele te gaan verdoven. Toen ik vroeger heel intensief sportte had ik daar de neiging toe, en dat heeft me uiteindelijk genekt.
    Mediteren, stilte en ademhalen is idd iets wat ik vergeet in acht te nemen soms, niettegenstaande ik heel veel alleen ben tegenwoordig door de corona.
    Bedankt om me eraan te herinneren.
    Je blijft inspireren. Keep it up.

    Grt

    Pieter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Zoek je iets?