5 x tips om hoogtemeters te trainen in Nederland

5 x tips om hoogtemeters te trainen in Nederland

Dat Nederland plat is, weten we allemaal. Maar dat betekent zeker niet dat er geen hoogtemeters kunt maken. Ben je aan het trainen voor een vakantie in de bergen? Of doe je, net als ik, mee aan de Alpentocht NL editie? Vandaag geef ik een aantal tips om hoogtemeters te trainen in Nederland, zowel voor fietsers als voor hardlopers.

1. Viaduct

Allereerst zijn er heel wat viaducten te vinden in Nederland waar je kunt oefenen voor korte, intensieve klimmetjes. Hoewel viaducten natuurlijk niet heel steil zijn, kunnen ze wel een bepaalde trainingsprikkel geven. Natuurlijk train je niet door het viaduct eenmalig over te fietsen. Maak er een draai-en-keer training van als je echt wilt trainen voor de hoogtemeters. Rijd het viaduct een aantal keren op in een stevig tempo!

2. Interval

Wanneer je fietst (of loopt) in de bergen, heb je te maken met veel tempowisselingen. Wanneer je omhoog gaat, zul je hard moeten werken en langzamer gaan. Tijdens het afdalen kun je herstellen en zal het tempo hoger liggen. Dit komt dicht in de buurt van een intervaltraining. Intervaltrainingen zijn sowieso een heel goede manier om je conditie op peil te krijgen en daar heb je dan ook zeker profijt van wanneer je hoogtemeters zult gaan maken.

3. Kracht

Krachttraining is misschien niet het eerste waar je aan denkt als je het hebt over het trainen van hoogtemeters. Toch kan core-stability training en krachttraining heel verstandig zijn. Wanneer je in de bergen gaat fietsen of lang moet klimmen, heb je een sterk lichaam nodig. Goede rompspieren zijn dan heel erg belangrijk. Ben je op zoek naar goede oefeningen voor fietsers? Misschien heb je iets aan dit artikel.

4. Binnen trainen

Als je echt specifieke beklimmingen wilt trainen, kun je ook een indoor programma volgen. Via Zwift zijn er bijvoorbeeld opties om bepaalde cols te trainen. Ook zijn er inmiddels wat sportscholen speciaal voor wielrenners waar ook specifieke trainingen met hoogtemeters worden aangeboden.

5. De hoogtepunten van Nederland

Tot slot kun je natuurlijk op zoek gaan naar de ‘hoogtepunten van Nederland’. Via de website van de Alpentocht kun je een aantal plekken bekijken waar je hoogtemeters kunt maken. Op de Utrechtse Heuvelrug of rondom de Posbank op de Veluwe, maar vooral in Zuid-Limburg kun je jouw klimbenen testen.

De komende dagen ga ik in ieder geval wat hoogtemeters trainen tijdens ritjes over de Veluwe. Op dit moment train ik namelijk voor de Alpentocht NL Editie. In dit artikel vertel ik daar meer over. Sinds gisteren staat ook mijn sponsorpagina online en ik zou het heel tof vinden als jij mij, maar vooral dus de CliniClowns, hierin wilt steunen.

Als je zelf mee wilt doen, is dat natuurlijk ook nog steeds mogelijk. Je kunt je via deze link gemakkelijk aanmelden!

Hoe train jij hoogtemeters in Nederland? Doe je ook mee aan de Alpentocht NL Editie?

2 Comments

  1. Pietertje
    augustus 7, 2020 / 8:06 am

    Je vergeet de “Dutch mountains”. Tegen de wind in fietsen. Dit is een vergelijkbare prikkel als heuvel op fietsen omdat je gedwongen wordt om constant druk op je pedalen te houden. Doe je dit niet dan val je stil, net als heuvel op. Tevens moet je met één omwenteling langer druk houden op je pedalen in vergelijking met fietsen zonder wind tegen. Dit is ook vergelijkbaar met klimmen.

  2. Frederik
    augustus 7, 2020 / 8:21 am

    Binnen trainen of beter op een “tacx”trainer rijden (kan perfect buiten op terras of schaduw) lijkt me het best, zeker wanneer het doel een parcours is met één of meerdere bergen van zo’n 1 a 2u. Het gaat erom om het simuleren van de 1a2u durende spanning op de klimspieren (benen, onderrug, buikspieren). Wanneer je dit zou trainen op een heuvel van een 3 tal km dan heeft de terugrit naar de voet een te grote recuperatie dat je op D-day niet zult hebben.
    Rollentraining kan saai zijn maar met wat good will is dat zo creatief om te zetten.

    Gelieve mij te verbeteren waar nodig. En alvast veel Trainingsplezier! Groetjes Fredje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Zoek je iets?