Road to Chicago: nog 20 dagen

Gisteren was het nog precies drie weken tot ik, in samenwerking met TUI Sports, de marathon van Chicago ga lopen. De tijd vliegt, want de trainingsperiode is bijna voorbij. De zwaarste trainingen zitten erop. Ik begin langzaamaan met afbouwen. Ben je benieuwd hoe ik de afgelopen week heb ervaren? En hoe zien mijn komende twee weken eruit? Ik deel het allemaal in deze Road to Chicago!

De afgelopen trainingsweek was een zware. Ik liep veel kilometers, waaronder mijn langste duurloop van 35 kilometer. Natuurlijk begon ik de week met een atletiektraining in Groningen. Samen met mijn trainingsmaatjes hebben we een fijne viaducttraining afgewerkt. Tijdens deze training moesten we 20 keer het viaduct op en af. Wow, zelfs voor mij was deze training iets te lang. Uiteindelijk was ik na 16 kilometer weer terug bij mijn auto.

Op woensdag liep ik in 8 kilometer rustig mijn benen los, want op donderdag stond mijn volgende intervaltraining gepland. Het was een piramidetraining, waarin ik 15 minuten in 4:55, 10 minuten in 4:40 en 5 minuten in 4:25 liep. Daarna bouwde ik dit weer op. Na 15 kilometer zat de training er weer op. Gelukkig had ik een dag later rust, want dit had ik echt even nodig.

Maar was die vrijdag wel echt een rustdag? Ik was uitgenodigd voor een heel gaaf event van Vifit Sport op Papendal. Er stond een training van Susan Krumins op ons te wachten. Gelukkig was het een korte training, maar het was nog best even pittig! Bedankt voor de ontzettend leuke dag, Vifit Sport!

Zaterdag deed ik mijn langste duurloop in deze Road to Chicago. Ik liep 35 kilometer door het mooie Groningen. De eerste 15 kilometer liep ik alleen, maar daarna sloot een ploeggenoot van Groningen Atletiek aan. Het was heel fijn om de laatste 20 kilometer samen te kunnen doen. Al kletsend vloog deze duurloop voorbij en had ik een prachtig gemiddelde van 5:00 min/km. Het is eigenlijk veel te snel voor een lange duurloop, maar we hebben de hele training gekletst en het voelde heel gemakkelijk aan. Het geeft mij in ieder geval veel vertrouwen voor Chicago.

Na die lange duurloop kon ik ook belangrijke knopen doorhakken wat betreft kleding, schoenen en voeding. In Chicago zal ik natuurlijk sowieso van start gaan in mijn TUI shirtje. Verder draag ik het Nike Eclipse 2-1 broekje, dat ik als tip kreeg van een aantal lieve volgers. In dit broekje kan ik namelijk al mijn sportvoeding kwijt, maar ook mijn iPhone X.

Verder heb ik besloten om niet op mijn favoriete New Balance schoenen te gaan rennen. Hoewel ik de FuelCell Impulse geweldige schoenen vind, merk ik toch dat ik er hele stijve en pijnlijke kuiten van krijg. Omdat ik hier te veel en te lang aan moet wennen, loop ik liever op mijn vertrouwde Nike Zoom Fly. Deze heb ik ook tijdens de marathon van Londen gedragen. Omdat er al heel wat kilometers op gemaakt zijn, heb ik nog een nieuw paar besteld.

Tot slot heb ik ook mijn sportvoeding bepaald. Ik zal in Chicago de gels en reepjes van Born gaan gebruiken. Inmiddels heb ik al heel wat verschillende merken en producten getest. Nog steeds ben ik niet overtuigd van de perfecte sportvoeding voor mij. Omdat ik nu een paar goede ervaringen heb gehad met de gelletjes van Born, ga ik deze gewoon meenemen in Chicago. We zullen zien hoe dat gaat.

Gisteren sloot ik deze trainingsweek af met een kleine 6 kilometer door het heuvelachtige Italië. Ik ben namelijk gisterochtend naar het Gardameer afgereisd om hier een paar dagen te werken, hard te lopen, maar ook vooral lekker uit te rusten. Samen met mijn moeder geniet ik dus van een kleine tapervakantie. Want met nog minder dan drie weken te gaan, kan ik beginnen met het afbouwen. Afgelopen week liep ik 80 kilometer, maar deze week zal het maximaal 60 worden. Daarna volgt nog een week waarin ik ongeveer 40 kilometer zal lopen en dan breekt de week van de marathon al aan.

Chicago en dan?

Toen ik gisteren alle beelden voorbij zag komen van de Berlijn Marathon, begonnen mijn marathonkriebels echt te komen. Ik heb zoveel zin om ook weer zo’n mooi avontuur te beleven. Gelukkig komt Chicago steeds dichterbij. Maar heb ik stiekem ook al doelen na Chicago staan? Ja, zeker. Eén van de doelen is de Boston Marathon. Omdat je je hiervoor moet kwalificeren, heb ik me afgelopen week ingeschreven. Het kan maximaal drie weken duren en dan weet ik of ik op maandag 15 april 2019 in Boston van start zal gaan. Dat zijn de doelen voor later. Eerst volop genieten van deze mooie Road to Chicago en hopelijk ook een geweldige marathon in Chicago.

Hoe is jouw afgelopen trainingsweek gegaan? Waar train je voor of wat is je volgende grote doel?

De foto’s van het Vifit event zijn gemaakt door Andy Astfalck. 

Volg:

1 Reactie

  1. Diana
    september 18, 2018 / 12:19 am

    Leuk om te lezen! Ik wordt steeds enthousiaster met lopen en ik train heerlijk! Ik train met een schema waarmee ik op tijd loop en niet om km. Ik ben wel benieuwd naar hoe het een beetje werkt als het gaat om snelheid, ik zie altijd achteraf hoe snel ik heb gelopen maar het zegt me verder weinig, misschien een idee om daar eens iets over te schrijven? Of heb je tips waar ik hier informatie over kan vinden? Ik heb nu als doel om dit jaar nog 2 of 3 x een 10km loop te doen en dan in het nieuwe jaar trainen voor de halve marathon van Zwolle! Misschien ooit een hele?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *