Road to Boston: nog 7 weken

Road to Boston: nog 7 weken

Wat een trainingsweek was dit! Na drie weken met weinig kilometers, wegens ziekte en wintersport, ben ik weer goed aan de slag gegaan. Ik deed veel verschillende trainingen en een fijne duurloop. Vandaag ”praat” ik jullie bij. Welke trainingen deed ik? Hoe ging het? Ook vertel ik meer over mijn reis naar Boston. Wanneer vertrek ik precies en hoe lang blijf ik in Boston?

Afgelopen week plande ik twee intervaltrainingen in. De eerste liep ik op dinsdagavond met Groningen Atletiek. Er stonden 600 meters op het programma, die we 12 keer deden. Tussendoor hadden we vijf minuten rust. Dit betekende dat het een lange training zou worden. Uiteindelijk kwam ik op een totaal van 16 kilometer. De 600 meters liep ik rond de 4:00 minuut per kilometer en ze voelden erg gemakkelijk! Dat was een fijn begin van de week trainingsweek.

Na afloop besloot ik mijn foamroller weer eens te gebruiken. Ik merk dat het mijn spieren echt goed doet, wanneer ze soepel blijven. Omdat ik een tijd minder kilometers had gelopen en het nu weer ga opbouwen, had ik last van stijfheid. Met de foamroller heb ik dit eruit kunnen krijgen. Ik raad het iedereen aan!

Ook op donderdag deed ik een intervaltraining, maar deze bestond uit langere intervallen. Ik liep vier keer een 2000 meter in 4:15 min/km. Toen merkte ik wel dat ik nog niet helemaal de oude was. Ik had veel moeite om dit tempo vol te houden en ik herinner me dat het weleens gemakkelijker is gegaan. Ook niet zo gek na een periode van ziek zijn. Ik was blij dat de training er weer op zat.

De lange duurloop wilde ik op zaterdag lopen, omdat ik dan met de Road2Rotterdam groep mee kon doen. Het is veel fijner om zo’n lange duurloop samen met anderen te lopen. Je kletst wat, je komt op een route waar je zelf niet zo snel komt en je hoeft niet op je tempo te letten. Ik liep deze keer in de 5:15 min/km groep mee. Mijn hartslag bleef lekker laag en daarom was dit een hele mooie training. Na afloop voelde ik weinig van de gelopen kilometers en ook een dag later had ik zin om nog een klein rondje uit te lopen. Daarmee kwam mijn weektotaal op 90 kilometer. Ik geloof dat dat een nieuw record is!


Met nog 7 weken te gaan, zijn de langste en zwaarste trainingsweken al in zicht. Maar naast die zware trainingen wil ik ook graag nog een goede halve marathon lopen binnenkort. Op zondag 10 maart sta ik voor het eerst aan de start van de halve marathon tijdens de CPC in Den Haag. Mijn PR staat op 1.31. Zou ik richting de 1.30 kunnen of net daaronder? Dat zou mooi zijn! Na de CPC zal ik mijn trainingen voor Boston vervolgen.

De marathonreis

Hoe ziet mijn reis naar Boston er eigenlijk uit? Toevallig was ik afgelopen week in Rijswijk bij het hoofdkantoor van TUI om dit te bespreken. Hoewel ik mezelf gekwalificeerd heb met een tijd en dus mijn eigen startbewijs heb geregeld, zorgt TUI voor mijn gehele reis. Daar ben ik enorm blij mee! TUI Sports organiseert heel veel marathonreizen, maar sinds kort ook de reis naar de Boston Marathon. Zelfs als je je niet hebt gekwalificeerd met een tijd kun je dus toch deze marathon lopen. Echter heeft TUI slechts 10 startbewijzen. Je moet er dus snel bij zijn!

We vliegen op vrijdag 12 april naar Boston. Dan hebben we daar zaterdag en zondag om de stad rustig te bekijken en de benen een beetje los te lopen. Op maandag 15 april vindt de marathon plaats. Meer over de marathon zelf en het parcours lees je in dit artikel. Na afloop van de marathon gaan we gezamenlijk proosten op (hopelijk) een prachtige dag en op dinsdag zullen we weer terugvliegen richting Nederland. Het is dus een kort, maar krachtige marathonreis. Een aantal deelnemers van de groep van TUI ken ik trouwens al en ook mijn moeder mag mee naar Boston. Daar ben ik heel blij mee, want ik kan wel wat support gebruiken langs de kant.

Het duurt dan misschien nog 7 weken, maar toch heb ik het gevoel dat de marathon al voor de deur staat. Misschien komt het door het fijne voorjaarsweer? Hopelijk blijft het de komende tijd lekker zonnig en warm, want dan kan ik alvast wennen aan de hogere temperaturen. Daarnaast maakt een zonnetje het hardlopen alleen maar fijner.

Heb jij ook een fijne trainingsweek gehad? Geniet jij ook zo van het hardlopen in de zon? 

Volg:

6 Reacties

  1. februari 25, 2019 / 9:21 am

    Spannend Jap! En 90 kilometer in een week, echt bizar!
    Ik ga je Boston avonturen natuurlijk lekker blijven volgen!:)

  2. februari 25, 2019 / 9:40 am

    Klinkt als een heerlijke week! Mijn week was ook wel top met ruim 30 km om mij voor te bereiden voor de halve van Berlijn gaat het heel lekker!! Succes de laatste 7 weken

  3. Henry
    februari 25, 2019 / 5:11 pm

    12x 600 m met 5 minuten rust??? Ben benieuwd welk doel de trainer zich gesteld heeft.

      • Henry
        februari 25, 2019 / 9:41 pm

        Bij etensieve interval training gaan de tempo’s minder snel en heb je normale herstelpauze. Bij 5 minuten herstel heb je nagenoeg volledig herstel. Dat doe je wanneer je weinig tempo’s loopt in een hoog tempo. Echte snelheidstraining. Deze training slaat nergens op. Daar zak je mee op elke trainingscursus.

        • februari 25, 2019 / 10:00 pm

          Was geen complete rust, hoor. We liepen wel door. Voor mij was het een fijne training! Maar jammer dat mijn trainer gezakt is, haha.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *