De uitdagingen in mijn Road to Tokyo

De uitdagingen in mijn Road to Tokyo

Inmiddels is bekend dat mijn volgende marathon in Tokyo zal zijn op zondag 1 maart. Afgelopen week ben ik gestart met mijn nieuwe trainingsschema en daarmee is mijn Road to Tokyo officieel begonnen. Maar welke uitdagingen ga ik tegenkomen? Welke hindernissen moet ik nemen? Vandaag deel ik erover in dit artikel.

Mijn doel

Natuurlijk is mijn doel om de marathon uit te lopen, zodat ik officieel Six Star Finisher word. Hierdoor ligt er wel een beetje extra druk op de marathon. Als ik immers de finishlijn -om wat voor reden- niet haal, gaat ook dit hele project niet door. Dat zou wel heel zuur zijn! Tegelijkertijd wil ik heel graag voor een persoonlijk record gaan. Deze staat op 3 uur en 15 minuten (Boston Marathon). Dit is best een scherpe tijd en om daar onder te duiken, moet er natuurlijk nog wel wat gebeuren. Ook dit is een uitdaging!

Fitheid

Hoewel ik inmiddels kan zeggen dat mijn overtraindheid helemaal weg lijkt te zijn, blijft het luisteren naar mijn lichaam altijd een uitdaging. Zeker nu ik weer ga opbouwen in duur en intensiteit van mijn trainingen, moet ik oppassen. Er gaan trainingsweken aankomen waarbij ik veel en vaak ga hardlopen. Rust nemen tussendoor of op tijd gas terugnemen, vind ik heel moeilijk. Een belangrijk aandachtspuntje dus!

Routes

In de trainingsperiode van mijn vorige marathon woonde ik nog in Groningen (en deels in Friesland). Daar ken ik alle routes op mijn duimpje. Ik weet precies welk rondje ik kan nemen voor welke training. Inmiddels ben ik verhuisd naar Utrecht. Ook ben ik vorige week weer binnen Utrecht verhuisd, waardoor ik nog niet veel fijne hardlooproutes ken. Natuurlijk is het ontdekken van de stad op deze manier heel leuk, maar soms vind ik het ook fijn om gewoon te gaan lopen. Zeker wanneer ik een specifieke snelheid- of intervaltraining doe, wil ik niet halverwege op Google Maps moeten kijken. Voor de lange duurlopen zie ik weinig problemen. Dan vind ik namelijk heel leuk om gewoon de trein te pakken en terug naar huis te lopen. Genoeg opties!

Voeding

Eten voor, tijdens en na het hardlopen blijf ik ook altijd een uitdaging vinden. Hoewel ik inmiddels best goed weet wat ik voor het lopen eet, vind ik voeding onderweg nog echt een drama. Er zijn wel een aantal gels, die ik redelijk kan hebben, maar echt goed lijkt het nog niet te werken. Wellicht ga ik toch eens proberen om met Maurten te lopen. Ik hoor er wisselende verhalen over, maar het is zeker het proberen waard.

Krachttraining

Tot slot is de tijd en zin vinden voor wekelijkse krachttraining ook mijn hele hardloopleven al een grote uitdaging geweest. Ik vind het niet leuk en het staat onderaan mijn prioriteitenlijstje. Wel weet ik dat het heel belangrijk is om sneller en sterker te worden. Ook draagt het bij aan blessurepreventie. Dit laatste is natuurlijk ook niet geheel onbelangrijk gezien de trainingsintensiteit. Wie heeft er nog goede tips om dit vol te kunnen houden? Misschien is het zinvol om dit in een (kleine) sportschool te gaan doen, zodat ik een stok achter de deur heb? Of moet ik zoeken naar een personal trainer, die me hierbij kan helpen?

Een aantal mooie uitdagingen op mijn pad dus richting de Tokyo Marathon. Gelukkig ga ik allemaal heel graag aan en kan ik niet wachten om straks (goed voorbereid) in Tokyo aan de start te staan!

4 Comments

  1. Marieke Koerts
    november 8, 2019 / 6:58 pm

    Hi Japke, ik las net je blog. Ik kan je echt aanraden om met een personal trainer te gaan trainen. Ik doe dat nu een paar jaar en ik ben krachttraining echt leuk gaan vinden! Naast een stok achter de deur, hoef je ook niet na te denken welke oefeningen je gaat doen. En elke training doe je iets anders!

  2. Eveline
    november 8, 2019 / 8:42 pm

    Misschien lesjes Bodypump in de sportschool? Ik heb zelf ook niet veel met (de apparaten in) de sportschool, maar pump ben ik erg leuk gaan vinden. Daarnaast vinden de lessen plaats op een vaste dag en tijdstip, zodat het gemakkelijker een onderdeel van je trainingsschema kan worden. En als je er dan toch al bent, kunt je nog prima wat spierversterkende oefeningen die specifiek voor jou van belang zijn, voor of achter de les plakken. Veel succes in ieder geval met je trainingen! Leuk om er over te lezen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?