9 x tips voor een lange duurloop

9 x tips voor een lange duurloop

Nu de voorjaarsmarathons voor de deur staan, kan het best zijn dat jij momenteel je langste duurlopen aan het maken bent. De ene keer is het heerlijk, maar je kunt er ook behoorlijk tegenop zien. Gelukkig zijn er een aantal tips te geven, waardoor je lange duurloop iets gemakkelijker wordt. Ik deel ze vandaag met jullie!

1. Plan je lange duurloop

Door je duurloop tijdig in te plannen, voorkom je dat je in tijdsnood komt. Als er iets is wat ik vervelend vind, is dat hardlopen wanneer je haast hebt. Een lange duurloop kost nou eenmaal veel tijd. Niet alleen vooraf moet je tijd nemen om goed te eten, ook na afloop zul je misschien iets meer tijd nodig hebben voordat je weer andere activiteiten kunt doen. Ik houd hier zelf in mijn agenda altijd rekening mee. Ook kun je door je duurloop te plannen soms voorkomen dat je in heel slecht weer moet gaan lopen. Mijn agenda is redelijk flexibel en daarom houd ik ook vaak rekening met de weersverwachting.

2. Pak de trein of laat je afzetten

Soms kan het best lastig zijn om een leuke route voor je lange duurloop te vinden. Wanneer je geen rondje wilt lopen, is het ook een idee om je ergens af te laten zetten of de trein te pakken naar een plek en vervolgens terug naar huis te lopen. Vaak is dit mentaal minder zwaar, omdat je dan in een rechte lijn naar huis kunt lopen. Iedere stap die je zet, brengt je dichterbij huis. Ik vind dit zelf altijd een fijn idee. Daarnaast loop je dan ook vaker een route, die je nog niet zo goed kent.

3. Road2Rotterdam

In aanloop naar de Rotterdam Marathon worden er door het hele land Road2Rotterdam loopjes georganiseerd. Dit zijn duurlopen, waarbij gezorgd wordt voor verzorgingsposten onderweg en pacers. Meestal betaal je hiervoor vijf euro per keer. Zelf heb ik dit ook een aantal keren gedaan en ik vind het heel fijn om samen met anderen te lopen en niet na te hoeven denken over drinken onderweg of mijn snelheid. Ben je benieuwd of dit bij jou in de buurt georganiseerd wordt? Kijk dan even op de website van een atletiekvereniging in jouw omgeving.

4. Neem geld mee

Zorg ervoor dat je altijd iets van geld bij je hebt. Zelf vind ik het een fijn idee dat ik altijd iets van eten of drinken kan kopen of desnoods een kaartje voor de bus of trein.

5. Eten en drinken

Daarmee komen we ook meteen bij de vijfde tip. Eten en drinken tijdens een lange duurloop is zeker aan te raden. Het is namelijk in aanloop naar jouw wedstrijd ook belangrijk dat je geoefend hebt met de producten. Daarnaast vind ik eten en drinken onderweg ook altijd een fijne, mentale onderbreking.

6. Goede afspeellijst of podcast

Niet iedereen houd ervan om tijdens het hardlopen te luisteren naar muziek of een podcast. Zelf vind ik het, zeker tijdens lange duurlopen, wel heel fijn. Ik maak vaak een afspeellijst aan met nieuwste muziek, maar ook voor de marathon zelf heb ik een lange afspeellijst klaar staan. Soms heb ik meer behoefte aan een podcast. Dan kies ik bijvoorbeeld voor de Susy Q&A, LoopPraat of Man man man, de podcast.

7. Knip je duurloop in delen

Door je duurloop in verschillende delen te knippen, kan het minder lang voelen. Zo heb ik weleens verschillende tempoblokken toegevoegd, zodat je wat afwisseling hebt. Ook kun je ervoor kiezen om je in ieder blok te focussen op iets anders. Tijdens de marathon zelf vind ik dit ook een fijne manier om met de lange afstand om te gaan.

8. Loopmaatjes of meefietsers

Mocht je het lastig vinden om zo lang alleen op pad te gaan en kun je wel wat afleiding gebruiken? Vraag dan eens een loopmaatje of hij of zij (een deel) mee wil lopen. Al is het maar 5 kilometer. Het kan toch even jouw lange duurloop onderbreken of afwisselen. Ook heb ik weleens een vriendinnetje gevraagd of ze een stuk mee wil fietsen. Dit was niet alleen heel handig voor mijn bidon met drinken, maar ook heel gezellig!

9. Denk positief

Tot slot heb ik echt gemerkt dat je psyche de helft van je lange duurloop kan bepalen. Door positief te denken, zal het lopen veel beter en gemakkelijker gaan. Focus je niet op de dingen die niet goed gaan of de pijntjes die je hebt. Probeer positief te denken, te kijken naar al het moois om je heen en wees lief voor jezelf. Het is al zo mooi en knap dat je dit aan het doen bent. Soms helpt het me ook om alvast te denken aan die geweldige marathon en de mooie medaille die daar bij de finish op me wacht.

Heb jij tips voor een lange duurloop? Laat het hieronder in een reactie weten!

3 Reacties

  1. maart 13, 2019 / 11:42 am

    Je tips zijn TOP en relevant, Japke!!

    SUPER!!

    …Een trage duurloop kn je nooit te traag lopen.

    Groetjes uit België!
    Loopgids Maarten

  2. Marcel de Kok
    maart 13, 2019 / 2:39 pm

    De belangrijkste tip vind ik het tempo. Loop een trainingsduurloop ten minste een halve minuut langzamer dan je beoogde marathon tempo. Bij iedere RTR loop tref ik langzamere lopers aan in de snellere groepen. Voor je conditie is het veel beter om op een lagere hartslag en op vetverbranding te lopen.

  3. Detlef
    maart 25, 2019 / 10:13 pm

    Dank je voor de tips! Dit jaar train ik voor de halve marathon, het is fijn gemotiveerde lopers te ontdekken :)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?