7 x tips om te blijven sporten tijdens zwangerschap

7 x tips om te blijven sporten tijdens zwangerschap

Sporten tijdens de zwangerschap kan zeker! Ik merk dat veel vrouwen toch wat onzeker zijn over sporten en bewegen in de zwangerschap. Natuurlijk heb ik zelf vooral ervaring met duursport, maar ook krachtsport kun je blijven doen. Vandaag deel ik een aantal tips om te blijven sporten tijdens de zwangerschap.

1. Luister naar je lichaam

Heel cliché en dit is natuurlijk altijd belangrijk, maar zeker als je zwanger bent. Er groeit een mensje in je buik en dat betekent dat je lichaam anders kan reageren dan voorheen. Hier moest ik zelf erg aan wennen. Dat betekent dat het de ene dag allemaal heel gemakkelijk kan gaan, maar een dag later juist niet. Verder kan je lichaam door hormonale veranderingen ook gevoeliger zijn voor blessures. Pijntjes kunnen dus eerder opzetten dan je verwacht. Houd hier rekening mee!

2. Sport op het juiste moment

Ik merkte al snel in mijn zwangerschap dat ik in de ochtend fitter en energieker ben dan in de middag. Hoe later ik op de dag ga sporten, hoe zwaarder het aanvoelt. Misschien herken jij bij jezelf ook een patroon? Ik besloot dan ook vooral de ochtend te gebruiken voor mijn hardloop- of fietsrondjes.

3. Check je hartslag

Toen ik net zwanger was, merkte ik al snel dat mijn hartslag ietsje omhoog ging tijdens inspanning. Dat heeft meerdere redenen. Volgens mij komt het enerzijds door hormonale veranderen, maar anderzijds ook doordat je uiteindelijk meer bloed moet rondpompen door jouw lichaam. Een handige richtlijn vind ik dat je een gesprek moet kunnen voeren tijdens het sporten. Kun je nog praten? Dan zit je goed.

4. Trainen wordt sporten

Het hielp mij heel erg om het woord trainen uit mijn woordenboek te schrappen. Als je zwanger bent, vind ik trainen niet meer zo’n passend begrip. Ik ging niet meer naar buiten om echt beter te worden, maar het is vooral een kwestie van je conditie onderhouden en je fit blijven voelen. Ik veranderde het woord trainen dus voor sporten en ook kun je sporten eventueel vervangen voor bewegen. Het klinkt misschien voor iemand anders heel suf om dit te doen, maar het heeft mij in mijn hoofd heel erg geholpen. Ik ben het hardlopen en fietsen hierdoor anders gaan benaderen. Het maakt niet meer uit hoe hard of hoe ver je gaat. Je hoeft geen specifieke training te doen. Als je lekker bezig bent geweest en er een blij gevoel aan over houd, zit je goed.

5. Blijf koel

Probeer jezelf goed te koelen tijdens het sporten. Het wordt afgeraden om in hele warme ruimtes te gaan sporten of als het heel warm is buiten. Drink dus voldoende, draag lichte kleding en koel jezelf tijdens het sporten.

6. Doe wat goed voelt

Nu ik zwanger ben, merk ik dat het sporten voor iedere vrouw weer anders voelt. De een voelt zich beter bij wat meer wandelen of zwemmen, maar een ander durft nog prima op de fiets te stappen of krachttraining te doen. Zo vond ik fietsen in het begin van mijn zwangerschap heel spannend, maar nu juist helemaal niet. Het kan dus heel erg wisselend zijn. Ik kan me ook voorstellen dat er een moment komt dat ik liever niet meer op de fiets stap, omdat het niet meer goed voelt. Er kan angst zijn om te vallen of juist meer behoefte aan rust. Onthoud dat je echt moet doen wat voor JOU goed voelt. Als jij er nog blij van wordt, is het helemaal prima. Ga je twijfelen, word je angstig of heb je behoefte aan meer rust voor jou en je kindje? Dan is het natuurlijk helemaal goed om te stoppen.

7. Schakel hulp in of vraag advies

Mocht je nou echt twijfelen over wat verstandig is, overleg dan altijd met een arts of verloskundige. Meestal kun je blijven sporten tijdens zwangerschap als jouw zwangerschap goed en gezond verloopt. Twijfel je daaraan, schakel dan altijd wat hulp en advies in. Het kan natuurlijk ook helpen om samen met andere zwangere vrouwen te gaan sporten. Er zijn door heel Nederland genoeg sportclubjes of trainers die ervaring hebben met zwangerschap. Ook dit kan helpen om veilig en gezond te blijven sporten tijdens zwangerschap.

Wat zijn jouw tips om te blijven sporten tijdens de zwangerschap?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Zoek je iets?