Fit blijven tijdens de zwangerschap: fijne alternatieven

Fit blijven tijdens de zwangerschap: fijne alternatieven

Op Instagram deelde ik gister al in een post dat ik op dit moment (tijdelijk) gestopt ben met hardlopen. Ik ben 26 weken zwanger en na ieder loopje had ik last van harde buiken. Het ging gewoon even niet meer. Of ik uiteindelijk mijn hardloopschoenen nog ga aantrekken, weet ik nog niet. Ik laat het even zo. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven om fit te blijven tijdens de zwangerschap.

Wandelen

Eigenlijk is wandelen het meest voor de hand liggend, want ik denk dat heel veel zwangere vrouwen dit nog kunnen tot ver in de zwangerschap, tenzij je natuurlijk veel last hebt van bekken- en rugklachten. Wandelen is eigenlijk altijd goed! Zelf vind ik wandelen ook echt heel leuk om te doen. Nu ik even niet meer ga hardlopen, maak ik in de ochtend vaker een wandeling. Ook vermoed ik dat we volgende week in Italië ook weer mooie tochten gaan maken! Ik denk zeker dat ik dit nog tot ver in mijn zwangerschap kan doen.

Zwemmen

Een ander alternatief is zwemmen. Nu moet ik eerlijk bekennen dat zwemmen echt niet mijn ding is. Ik ben er niet goed in en ik houd niet echt van water. Toch is dit wel iets wat ik verderop in mijn zwangerschap wil overwegen. In het water ben je even gewichtsloos en voel je de buik niet meer. Ik kan me heel goed voorstellen dat het op die manier heel fijn is om aan je beweging te komen. Het is fijn voor je bekken en rug, maar ook voor je gewrichten.

Yoga

Yoga zorgt niet alleen voor ontspanning en rust, maar kan ook heel nuttig zijn richting je bevalling. Zwangerschapsyoga leert je ook tijdens de bevalling om te ontspannen, mee te gaan op de ‘pijngolf’ van een wee en door te ademen, in plaats van je ertegen te verzetten. Zo kun je je weeën een stuk draaglijker maken. Verder is het een mooie manier om even stil te staan bij je zwangerschap, contact te maken met je kindje en bewust te worden van je veranderende lijf. Zelf heb ik nu een eerste les zwangerschapsyoga gevolgd en ik wil na mijn vakantie dit zeker verder oppakken.

Pilates

Bij zwangerschapspilates ligt de focus op de beheersing van je spieren. Het heeft vooral effect op je bewustwording en kracht van de spieren rondom je bekkengebied. Tijdens je zwangerschap heb je een toenemend gewicht dat gedragen moet worden. Dat vergt veel kracht en uithoudingsvermogen van de spieren rondom je bekken. Door zwangerschapspilates vergroot je de controle op je spieren en blijf je zo fit en vitaal mogelijk. Ook pilates is iets dat veel vrouwen nog tot ver in de zwangerschap kunnen doen. Zelf heb ik nu een paar workouts via Mamaison gedaan. Dit is een combinatie van verschillende oefeningen en voelde heel goed.

Fietsen

Dit is iets wat ik momenteel nog steeds kan doen. Ik fiets op mijn racefiets, maar ook op een mountainbike of stadsfiets kun je natuurlijk prima fit blijven in je zwangerschap. Ook voor fietsen geldt dat je het nog tot lang in je zwangerschap kunt doen. Op een gegeven moment kan het zijn dat de buik wat in de weg gaat zitten. Zelf heb ik mijn stuur al wat hoger gezet. Hier kun je natuurlijk altijd wat mee proberen. Ook kan het zijn dat het zadel op een gegeven moment niet meer prettig voelt of je jezelf te kwetsbaar vindt in het verkeer. Dan kan het zijn dat fietsen geen fijne optie meer voor je is. Vooralsnog blijf ik in ieder geval lekker fietsen, zowel op mijn race- als gravelfiets.

Groepstraining

Natuurlijk heb je ook nog verschillende vormen van groepstrainingen. Zo hoor ik vaak verhalen over Mom in Balance. Hier kun als zwangere of pas bevallen vrouw aan meedoen. Volgens mij is het een soort van bootcamp training in de buitenlucht met oefeningen speciaal voor zwangere vrouwen. Ik heb gezien dat er in heel veel regio’s lessen worden aangeboden dus als je interesse hebt, neem dan zeker een kijkje op die website. Naast Mom in Balance zijn er nog talloze andere groepstrainingen voor zwangere vrouwen. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om met een personal trainer aan de slag te gaan. Op deze manier weet je zeker dat je verantwoord aan het sporten bent en fit blijft tijdens de zwangerschap.

Hoe zorg jij dat je fit je zwangerschap doorkomt? Ik ben benieuwd!

Delen:

1 Reactie

  1. Jolijn
    augustus 14, 2021 / 7:31 pm

    Ik heb ook zwangerschapsyoga gedaan en eerlijk gezegd op het moment van de bevalling niets aan gehad. Mijn lichaam werd overvallen door pijn waardoor ik in de overlevingsmodus schakelde. Helder nadenken ging dus niet echt meer.
    Dat betekent natuurlijk niet dat het niet voor anderen werkt, maar het is dus niet één op één. Zwangerschapsyoga staat niet gelijk aan de pijndragelijker kunnen maken:)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Zoek je iets?