Road to Chicago: nog 13 dagen

Gisteren was het nog precies twee weken tot de Chicago Marathon. De eerste taperweek zit er op en heel eerlijk gezegd voelde het nog niet eens als taperen. In deze Road to Chicago vertel ik over mijn afgelopen trainingsweek. Daarnaast deel ik meer over mijn reis naar Chicago en hoe het programma eruit gaat zien voor mij. Tot slot heb ik ook nog een vraag aan jou!

De afgelopen week zat ik grotendeels in Italië. Daar heb ik dus ook een aantal trainingen af kunnen werken. Het is er echter zo heuvelachtig, dat ik vaak niet verder dan zes kilometer kom. Toch heb ik nog een intervaltraining van 13 kilometer op het vlakke weten te plannen. Het liefst wilde ik op de atletiekbaan van Salo trainen, maar omdat deze niet open was, besloot ik de training langs het meer te doen. Het was hartstikke warm, maar de training ging gelukkig wel goed.

Toen ik op vrijdagmiddag thuis kwam na mijn vakantie, wist ik dat ik nog een duurloop van 22 kilometer te gaan had. Mijn nieuwe Nike Zoom Fly schoenen waren deze week bezorgd door Run2Day en het was een mooi moment om ze te gaan testen. Het waaide ontzettend hard, af en toe kwam het met bakken uit de lucht, maar ik was niet ontevreden met deze duurloop. Ik had een mooie lage hartslag, een lekker tempo en ik genoot van het lopen.

De schoenen zijn overigens ook goed gekeurd. Natuurlijk wist ik al hoe ze zouden lopen, maar het is wel prettig dat het goede gevoel bevestigd wordt. Naast de nieuwe schoenen kwam ook deze week mijn marathonshirt binnen! TUI stuurt altijd een persoonlijk shirt voor de marathon op, maar deze keer staat ook het logo en de datum van de marathon erop gedrukt. Dat vind ik heel tof! Hierdoor heb je nog een mooie herinnering aan de marathon.

Taperen

Afgelopen week liep ik 60 kilometer. Dat was ook nodig, want ik had een paar weken lang tussen de 70 en 80 kilometer getraind. Komende week mag ik slechts 40 kilometer lopen en dat vind ik toch wel echt een uitdaging. Ik zal voornamelijk kortere loopjes doen, maar de snelheid en intensiteit zal wel hoog blijven. Doordat de trainingen korter worden, zal ik minder hersteltijd nodig hebben en uiteindelijk uitgerust aan de start staan in Chicago. Althans, dat is de bedoeling.

Naast de looptrainingen die ik ga afwerken de komende week, probeer ik goed te slapen en te eten. Als ik iets heb geleerd van de vorige marathons is dat mijn weerstand er niet beter op wordt, als ik goed getraind ben. Zeker nu het weer zo’n rare omschakeling maakt, probeer ik extra vitaminen te nemen en goed op mezelf te letten. Ook houd ik mijn spieren soepel door iets vaker de foamroller te pakken en wat specifieke oefeningen te doen.

Eigenlijk zitten de grootste voorbereidingen er dan op. Het harde trainen kan ik afstrepen en de outfit en de voeding is bepaald. Het belangrijkste is nu uitrusten en fit blijven tot de grote dag. En aangezien ik op zondag 7 oktober de marathon loop, begint mijn reis al iets eerder.

De reis naar Chicago

Op donderdag 4 oktober zal ik in het vliegtuig stappen om, samen met de rest van de TUI Sports groep, af te reizen naar Chicago. Daar aangekomen hebben we donderdagmiddag, vrijdag en zaterdag om de stad (heel rustig!) te verkennen. Zo zullen we op vrijdag onze benen in een klein rondje loslopen en in de middag ons startnummer halen bij de Marathon Expo. Op zaterdag krijgen we de laatste belangrijke informatie over de marathondag tijdens de Marathon Meeting, georganiseerd door TUI. Zondagochtend zal het startschot al om 7:30 klinken en dat betekent dat ik hopelijk zondagmiddag lekker kan nagenieten van een prachtige marathon. Dan heb ik maandag nog in Chicago en zal ik dinsdag aan het eind van de middag terug naar Nederland vliegen.

Ik kan echt niet wachten om die kant op te gaan. Ik vind het zo leuk om een nieuw marathonavontuur aan te gaan. Natuurlijk ben ik ook gewoon heel benieuwd naar Chicago zelf. Aangezien ik nooit eerder in deze stad ben geweest, kan ik wel wat leuke tips gebruiken. Ken jij Chicago en weet je een aantal dingen die ik moet zien, doen of proeven in deze stad? Laat het dan zeker hieronder weten in een reactie!

Vind jij het ook zo lastig om te taperen? Heb je nog tips om rustig te blijven? Ook die tips zijn welkom namelijk. Ik ben benieuwd!

Volg:

3 Reacties

  1. N.
    september 25, 2018 / 12:07 pm

    Hoi! Ik ben normaal gesproken een stille lezer, maar wilde even zeggen dat ik je blogs altijd erg leuk vind om te lezen! Zelf ben ik pas begonnen met hardlopen, dus met taperen geen ervaring en ook geen tips. Ik vroeg mij af of je overweegt om weer te vloggen? Vond bij je Road To London in ieder geval erg leuk!

    • september 25, 2018 / 12:16 pm

      Hoi! Dank voor je leuke reactie. Ik zat er aan te denken om komende week nog wat te vloggen en een before Chicago vlog te maken over mijn laatste taperdagen en laatste voorbereidingen. In Chicago ga ik sowieso vloggen! :) Leuk om te horen in ieder geval.

  2. Jenny
    september 25, 2018 / 12:44 pm

    Hi Japke!
    Ik heb nog wel een goede tip voor je, in het begin vond ik het zelf ook wennen maar probeer eens een luisterboek te luisteren. Ik doe dit zelf via Storytell en dit is voor mij de manier om echt rust te vinden. Ik ben namelijk een maand op vakantie geweest naar Indonesie en mijn vriend wordt zo gek van mij dat ik altijd alles wil doen en niet stil kan zitten. Toen ging ik een boek luisteren en kon in eindelijk stilzitten! Misschien is het wat voor je. En ik wens je veel succes met de laatste twee weken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *