De meeste gestelde hardloop- en fietsvragen #14

De meeste gestelde hardloop- en fietsvragen #14

In deze reeks meest gestelde vragen geef ik weer antwoord! Staat het antwoord op jouw vraag er niet bij? Stel deze dan hieronder in een reactie. Vandaag komen vooral vragen over de Boston Marathon voorbij, maar probeer ik ook wat andere veelgestelde vragen te beantwoorden.

Waarom heb je voor de Boston Marathon gekozen?

Boston is één van de Majors. Mijn uiteindelijke doel is om alle zes grote marathons te gaan lopen. Inmiddels heb ik er al vier gelopen en staan alleen Boston en Tokyo nog op mijn lijstje. Boston was een logische keuze, omdat ik mij had gekwalificeerd door een limiet te lopen. Ik heb me ingeschreven en toen was het nog maar afwachten of mijn tijd snel genoeg zou zijn. Uiteindelijk ben ik door de loting heen gekomen en mag ik op maandag 15 april in Boston starten!

Wat is je doel in Boston?

Het liefst loop ik in Boston een nieuw PR. Ik weet zeker dat het moet kunnen: een tijd sneller dan 3:25. Toch weet ik niet of Boston daar een geschikte marathon voor is. Het parcours is heuvelachtig en het loopt van A naar B. Echter kan het ook in mijn voordeel werken. We zullen het zien!

Wie maakt jouw schema’s?

In principe houd ik het schema van mijn atletiek aan. Daarnaast heb ik inmiddels heel wat ervaring opgedaan vanuit verschillende trainers en ken ik mijn eigen lichaam redelijk goed. Ik probeer dus de kennis van trainers en mijn eigen ervaringen te combineren. Uiteindelijk giet ik dit zelf in een passend schema voor mezelf. Het is niet heel strikt uitgeschreven, omdat ik graag wat ruimte houd voor aanpassingen of wijzigingen. De basis (qua kilometers en opbouw) staat in ieder geval al redelijk vast. Later deze week komt nog een uitgebreid artikel over mijn Boston Marathon schema online.

Wanneer loop je de marathon van Tokyo?

Ik hoop in 2020, maar dat is nog niet zeker. Dat zal dan alweer mijn laatste major worden! Stiekem vind ik dat ook best wel jammer.

Wat is je favoriete training?

Ik ben echt dol op baantrainingen. Het liefst doe ik een Yasso 800. Sinds ik bij de atletiekvereniging train, sta ik regelmatig op de baan en ik ben dit echt gaan waarderen. Ik had niet verwacht dat ik het zo leuk zou gaan vinden!

Hoeveel uur train je per week?

Dit verschilt erg per week. Meestal loop ik tussen de 55 en 70 kilometer per week. Dat is dus (ruim genomen) wekelijks tussen de vier en zes uren. Wanneer ik aan het trainen ben voor een groter doel, zoals de marathon, kan het zijn dat ik in de piekweken richting de 80 kilometer per week ga. Misschien ga ik voor Boston wel over de 80 kilometer per week, maar meer dan 90 kilometer zal het zeker niet worden. Dus maximaal zal ik rond de 7,5 uur per week trainen ongeveer.

Welk sporthorloge vind jij het fijnst?

Momenteel gebruik ik al bijna twee jaar de Garmin Forerunner 935. Ik ben nog steeds heel tevreden, maar ik ben ook benieuwd of er nog meer op de markt is. Ik hoop in de toekomst weer een nieuwe variant te mogen proberen, zodat ik ook beter advies kan gaan geven aan mijn lezers en volgers.

Welke sport zou je doen als je nooit meer mocht hardlopen?

Die vraag is niet zo heel moeilijk. Dan zou ik zeker gaan wielrennen. Momenteel probeer ik het hardlopen en het wielrennen te combineren. Hoewel ik eigenlijk vooral in de zomer bezig ben met wielrennen. Ik ben en blijf een mooi weer fietser! Dan zou ik toch voor de wintermaanden een andere sport moeten zoeken. Misschien verhuizen naar de Alpen en dagelijks gaan skiën?

Wat zijn je favoriete hardloopschoenen?

Momenteel ben ik erg fan van de Nike Zoom Fly. Inmiddels ben ik me aan het oriënteren voor mijn derde paar. Ik liep er de London en Chicago Marathon op en menig PR is ermee gesneuveld. Toch ben ik ook erg benieuwd naar de Vaporfly 4%. Het is een zelfde soort schoen als de Zoom Fly, maar dan nog sneller.

Waarom ben je ooit begonnen met hardlopen?

Goede vraag! Ik was vroeger altijd bezig met langebaan schaatsen. Toen ik daarmee stopte en begon met werken, zocht ik eigenlijk een makkelijke sport. Hardlopen kan altijd en overal. Het kost weinig tijd, je hebt er bijna niks voor nodig en het is gemakkelijk om alleen te doen. Ik had nooit verwacht dat ik dit zo leuk zou gaan vinden. Tot op heden heb ik geen spijt gehad dat ik eraan begonnen ben.

Bedankt voor de leuke vragen! Helaas heb ik niet alles in dit artikel kunnen beantwoorden. Heb jij nog een vraag voor mij? Stel deze dan hieronder in een reactie!

3 Reacties

  1. Paul
    januari 9, 2019 / 9:41 am

    The Vaporfly 4% (zeker de flyknit variant) is echt fantastisch. Zo veel beter dan de Zoom Fly, heel ander gevoel door de andere zool. Ik zou deze zeker proberen te scoren als ultieme wedstrijdschoen. De hype is true!

  2. Stijn
    januari 9, 2019 / 11:13 am

    Beste Halle-Janneke,

    Hoe ziet jouw voedingsschema eruit tijdens de marathon en gebruik je personal drinks of gwn wat de organisatie aanbied?

    Mvg,
    Stijn

  3. Paul
    januari 9, 2019 / 12:13 pm

    ps Vaporfly 4% flyknit nu via Nike.com beschikbaar van 37,5 t/m maat 42.

    Ik zou het doen! Gaan vaak snel weg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?