Zo verbrak ik mijn PR op de 10 kilometer

Zo verbrak ik mijn PR op de 10 kilometer

Het jaar is nog maar net begonnen, maar ik heb al één van mijn doelen behaald. Afgelopen zaterdag stond ik voor het eerst in jaren weer eens aan de start van een 10 kilometer wedstrijdje. Ben je benieuwd hoe dit is gegaan en hoe ik mijn PR op de 10 kilometer heb aangescherpt? Lees dan gauw verder. 

In dit artikel deelde ik mijn doelen voor dit jaar met jullie. Ik wilde naast een marathon ook weer eens een halve marathon snel lopen, maar voornamelijk ook een 10 kilometer. Een PR op deze afstand moest niet zo lastig zijn. De laatste keer dat ik echt een snelle 10 kilometer liep, was in de zomer van 2016. Dat is al ruim twee en een half jaar geleden. Ook had ik in november tijdens de Zevenheuvelenloop gedurende dee 15 kilometer een PR op de 10 kilometer gelopen. Dan moest dat nu ook wel lukken toch?

Samen met een aantal lopers van Groningen Atletiek kozen we ervoor om in De Wilp aan de start te staan van de Nieuwjaarsloop. De Wilp ligt op de grens van Friesland en Groningen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook nooit eerder was geweest. Toch stonden er best wat mensen aan de start van dit loopje.

Voorafgaand had ik in mijn hoofd om rond de 41 minuten te gaan lopen. Dan moest ik gemiddeld rond de 4:06 lopen en ik vermoedde dat dit wel moest gaan lukken. Echter waaide het afgelopen zaterdag ontzettend hard en ik was toch bang om volop in de wind te moeten lopen.

Toen het startschot klonk, ging een hele groep lopers als een speer van start. De eerste kilometers hadden we wind mee en merkte ik dat het lopen heel gemakkelijk ging. De eerste kilometer liep ik 3:58. Daarmee zou ik zelfs onder de 40 minuten duiken. Ik wist meteen dat ik dit tempo niet vol zou houden. Ik probeerde een lekker loopritme te zoeken en ontspannen te lopen. Mijn tweede kilometer was hierdoor iets langzamer (4:08). Vanaf kilometer drie begon het parcours al wat te slingeren. We hadden stukken zijwind. Helaas was de hele groep lopers uit elkaar getrokken en kon ik me nergens verschuilen. Ik liep voortdurend alleen, maar zag voor me wel wat groepjes en losse lopers.

De kilometers die volgden waren allemaal voornamelijk met zijwind. Ik probeerde ze vlak te houden en niet in te kakken. Dit resulteerde in allemaal kilometers rond de 4:05. Daar was ik erg tevreden mee, want dan zou ik net onder de 41 minuten binnen kunnen komen. Echter hadden we nog steeds geen wind tegen gehad en daar maakte ik me wat zorgen over.

De tweede helft

Op de helft voelde ik dat ik een aantal lopers aan het bijhalen was. Langzaamaan kwamen ze steeds beter in beeld en dichterbij. Ik had op deze manier een mooi richtpunt, hoewel de wind me wel echt dwarszat. Vanaf kilometer zes liep ik even achter een teamgenoot van de atletiek. Hierdoor kon ik heel even wat relaxter lopen. Echter hadden we vanaf dat punt ook de wind vol in ons gezicht. Mijn teamgenoot kon het tempo niet goed houden en ik besloot er toch omheen te lopen. Ik wilde proberen om binnen die 41 minuten te finishen. Op dat moment had ik nog steeds een gemiddelde rond de 4:05.

De meeste lopers hadden het heel zwaar op dit laatste stuk. Een aantal jongens kon ik bijhalen en inhalen. De laatste anderhalve kilometer doken we het dorp weer in en werd het minder zwaar qua wind. Toch had ik het heel zwaar met mijn ademhaling en zat er niet een hele snelle eindsprint meer in. Het was vooral overleven tot de finish. De laatste kilometers liep ik in 4:02 en 3:56, waardoor ik toch eindigde met een gemiddelde van 4:03! Ik had een nieuw PR gelopen op de 10 kilometer van 40:32.

Dit was goed voor een parcoursrecord en een eerste prijs bij de dames! Met twee grote bekers ging ik weer richting huis. Wat ontzettend leuk om op deze manier mijn PR op de 10 kilometer te verbreken. Dit smaakt naar meer. Het lopen van een 10 kilometer is zo anders dan de voorbereiding op een halve of hele marathon. Je kunt het veel gemakkelijker tussendoor doen en ik denk dat het heel goed is om deze basissnelheid te verhogen.

De komende maanden zal ik dus zeker nog eens een snelle 10 kilometer gaan lopen. Ik zou dolgraag onder de 40 minuten duiken, maar ik besef me ook dat er dan nog wel heel wat seconden af moeten. Op deze afstand is dat best een groot gat. Met dit PR op de 10 kilometer ben ik in ieder geval al heel erg tevreden!

Loop jij weleens een 10 kilometer wedstrijd? Ik ben benieuwd!

6 Comments

  1. januari 7, 2019 / 12:12 pm

    Wauw, echt een toptijd! Mijn PR is 46 minuten en ik wil heel graag onder de 45 minuten lopen dit jaar. Oefenen, oefenen, oefenen! Jij bent in ieder geval zeker een inspiratiebron hiervoor :)

  2. Rogier Rozendaal
    januari 7, 2019 / 1:17 pm

    Mooi verslag van hoe een race kan verlopen! Zelf heb ik mijn PR in december tijdens een training en afgelopen weekend tijdens een 10 mijl wedstrijd in totaal ruim 3 minuten verbeterd naar 40.45 minuten. Na Egmond ga ik in aanloop naar de Condensloop op 30 maart in Leeuwarden ook een aantal wedstrijden over 10 km lopen. Hopelijk lukt het mij ook om onder de 40 minuten te komen. Daarnaast wil ik dit jaar ook proberen om een halve marathon onder de 1:30 uur te lopen. In een training ben ik in ieder geval al tot 1:32 uur gekomen! Heel veel succes met jouw poging voor een sub 40 minuten!

  3. Liesbeth
    januari 7, 2019 / 1:49 pm

    Waw!! Echt super gedaan!! Proficiat🏆🏆
    Dit wil ik ook graag, een nieuw PR op de 10km!!

  4. sander
    januari 7, 2019 / 3:45 pm

    Knap gedaan! Ik ben dit najaar voor het eerst sinds 2013 (geboorte zoon) weer onder de 40 minuten gefinisht. Intervaltraining doet wonderen. Helaas net geen PR op de 10km. 2018 bracht me wel PR’s op de 5km, 15km en marathon.

    Succes met sporten dit jaar!

  5. Rietsje
    januari 7, 2019 / 4:50 pm

    Mooi geschreven. Onder de 40 min gaat je vast wel lukken. ☺Zelf wissel ik wedstrijden af. Met af en toe een halve marathon, bij mij is dat puur omdat het lichaamelijk te zwaar is. maar ook veel kort werk een 5km is dan ook een mooie basis om een halve ooit sneller te lopen. Of een hele.
    Na blessures en na mijn zwangerschap. Liep ik april 2018 onder de 41 min. En na de zomer vakantie onder de 40 min.
    Als de benen goed zijn waag het er op 😉 op een marathon is 10km uiteindelijk maar een mini eindje.
    Hardlopen is eigenlijk ook veel hoofdwerk 😃😂
    Succes misschien volgendjaar als mij form goed is dat ik de 10km weer loop bij de wilp ☺

  6. Paul
    januari 7, 2019 / 9:56 pm

    👍 (bij gebrek aan een like of kudo knop)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?