Road to Boston: nog 12 weken

Road to Boston: nog 12 weken

Vandaag is het nog precies 12 weken tot de Boston Marathon. In deze Road to Boston deel ik hoe het gaat met mijn voorbereidingen. Hoe zijn mijn trainingen de afgelopen week gegaan? Heb ik pijntjes? Piek ik niet te vroeg en hoe zorg ik ervoor dat ik fit blijf? Ik deel het vandaag met jullie!

Maandag

De week ben ik begonnen met een rustige negen kilometer. Dit soort loopjes vind ik altijd fijn na een weekend, waarin ik een lange duurloop heb gedaan. De eerste zeven kilometer deed ik rustig aan, maar de laatste twee kilometer bestonden uit versnellingen van 200 meter. Deze tempowisselingen vind ik heerlijk om te doen na een halfuur opwarmen.

Dinsdag

Op dinsdag trainde ik weer mee met Groningen Atletiek. Aangezien een groot deel van mijn groep de Halve van Egmond had gelopen, stond er een rustige duurloop met versnellingen gepland. Omdat ik Egmond niet heb gelopen, deed ik de versnellingen met een klein groepje voluit. We gingen zes keer drie minuten versnellen. In de rust van circa anderhalve minuut liepen we rustig terug naar de groep. Uiteindelijk werd het best een grote ronde en tikte ik de 15 kilometer aan. Helaas ging deze training niet zo lekker bij mij. Mijn lijf voelde moe aan en ik had last van misselijkheid tijdens het lopen. Het kan niet altijd goed gaan!

Woensdag

Na een goede nacht slapen, voelde ik me op woensdag gelukkig een stuk beter. Ik begon de dag met een hele relaxte 10 kilometer. Zonder versnellingen, zonder druk! Gewoon lekker lopen stond centraal en dat was heel erg fijn.

Donderdag

Op donderdag wilde ik mijn volgende intervaltraining gaan doen. Op mijn schema stond vier keer een 3000 meter in 4:20 min/km. Deze 3000 meters gingen uiteindelijk in 4:16 min/km. Wat een verschil met mijn intervallen op dinsdag! Deze versnellingen gingen zo gemakkelijk. Tussendoor nam ik 600 meter rust. In de rust dribbel ik altijd gewoon door, zeker wanneer ik langere tempo’s doe. Uiteindelijk kwam ik op 15 kilometer uit tijdens deze training.

Vrijdag

Vrijdag had ik een rustdag. Ik merk altijd dat ik het lastig vind om een rustdag te nemen. Aan de ene kant weet ik dat het heel belangrijk is en goed voor mijn lichaam. Aan de andere kant merk ik dan zoveel onrust in mijn lijf. Ook moet ik altijd de dag na een rustdag weer extra inkomen tijdens het lopen.

Zaterdag

Zaterdagochtend kon ik helaas geen krachttraining doen, omdat ik niet thuis was. Ik besloot om een lekker rondje te gaan lopen. Het was prachtig winterweer en daardoor heb ik genoten van iedere kilometer. Zo mag het van mij altijd wel winter zijn! Ik kon stiekem ook niet wachten tot zondag, want dan zou ik mijn lange duurloop gaan doen.

Zondag

Wat een geweldige hardloopdag was dit! Ik liet me afzetten in Sneek door mijn moeder, zodat ik 25 kilometer terug naar huis kon lopen. Eigenlijk zou ik voor 24 kilometer gaan, maar het was zó fijn buiten. Ik kon ook nog gemakkelijk vijf of tien kilometer doorlopen. Hardlopen op dit soort dagen is echt een cadeautje. Ik doe niets liever! Hopelijk blijft het komende week ook zo mooi zonnig.

In totaal kwam ik deze week op 84 kilometer. Dat is voor mij ontzettend veel in deze fase van mijn marathontrainingen. Zou het al teveel zijn? Ik weet het niet. Tot nu toe kan ik mijn trainingen heel goed aan en voelt mijn lijf sterk. Tussendoor probeer ik mezelf goed te verzorgen, veel te slapen en gezond te eten. Toch komen er ook lastige weken aan.

Vanaf aanstaande zondag zal ik een week verblijven in Zillertal. Ik ben daar op persreis en afhankelijk van het programma, probeer ik wel een paar keer te gaan lopen. Echter weet ik totaal niet hoe de wegen daar zullen zijn. De laatste tijd is er natuurlijk veel sneeuw gevallen en het kan best zijn dat hardlopen praktisch onmogelijk is. Volgende week zie ik dus maar als een rustweek qua hardlopen. Komende week zal ik in ieder geval nog wat mooie trainingen gaan doen, met als afsluiter een 27 kilometer op de dag voor vertrek naar Oostenrijk.

Hoe gingen jouw trainingen afgelopen week? Vind jij een rustdag ook altijd lastig? En hoe blijf jij fit wanneer je zware trainingen doet? Ik ben benieuwd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?