De meest gestelde hardloop- en fietsvragen #7

De meest gestelde hardloop- en fietsvragen #7

Het is weer tijd voor een artikel waarin ik vragen van volgers beantwoord. Via Instagram en per mail krijg ik regelmatig vragen binnen. In deze reeks meest gestelde vragen bundel ik daar een aantal van. Soms heb ik over een bepaald onderwerp al vaak geschreven en zal ik daar naar terugverwijzen. Hopelijk staat het antwoord op jouw vraag erbij! Zo niet? Stel jouw vraag dan opnieuw hieronder in een reactie. 

Net als in de vorige artikelen van deze reeks wil ik vooraf het volgende benoemen: ik ben geen expert! Ik heb hier niet voor gestudeerd en alles wat ik weet van het hardlopen en fietsen is door eigen ervaring. De antwoorden zijn dus niet wetenschappelijk onderbouwd, maar puur geschreven vanuit mijn ervaring, visie of mening.

Loop je graag met muziek? Zo, ja: wat voor muziek luister je?

Toen ik net begon met hardlopen, luisterde ik eigenlijk nooit muziek. Ik vond het lopen vaak al ingewikkeld genoeg en ik vond het juist wel prettig om zonder extra geluiden te rennen. Mijn eerste drie marathons liep ik dan ook zonder muziek. Pas in New York durfde ik het aan om muziek aan te zetten. Ik merkte meteen weer de positieve effecten daarvan. Nu kan ik eigenlijk niet meer zonder. Qua muziek ben ik niet zo moeilijk. Meestal kies ik op Spotify nummers uit de wekelijkse hitlijsten. Momenteel staan er bijvoorbeeld nummers van onder andere Kygo, Martin Garrix, Avicii, Rita Ora, Coldplay, Justin Timberlake en Bruno Mars in.

Wat eet je voor het hardlopen?

Dat hangt helemaal van het moment af. Indien ik in de ochtend ga lopen, wil ik altijd eerst ontbijten. Ik zorg er dan voor dat ik minimaal een uur na mijn ontbijt pas begin met lopen. Anders heb ik daar teveel last van. Wat ik dan ontbijt? Het liefst (wit of mais)brood met zoet beleg, zoals appelstroop, jam of hagelslag. Ik eet ook weleens crackers of rijstwafels vooraf. Indien ik later op de dag ga lopen, kijk ik altijd of ik nog voldoende energie heb in mijn lijf of dat ik nog even iets moet eten. Een banaan vooraf werkt altijd voor mij. Eten voorafgaand aan mijn atletiektraining blijf ik lastig vinden. Dat begint namelijk om 18.45 en daarvoor nog eten lukt me niet altijd. Is er iemand die mij tips kan geven?

Wat zijn je favoriete hardloopschoenen?

Nog steeds loop ik het liefst op mijn Nike LunarTempo’s. Deze schoen heb ik nu drie keer gedragen tijdens de marathon. Toch denk ik weleens na over andere hardloopschoenen. Ik ben heel benieuwd of er een schoen is waar ik nog beter op kan lopen. Ik houd ervan als een schoen heel licht is, maar toch iets van stabiliteit biedt. Dat mis ik wel een beetje bij de LunarTempo’s. De komende weken zal ik op zoek gaan naar mijn nieuwe, favoriete hardloopschoen.

Welk sporthorloge gebruik je?

Deze vraag heb ik al heel vaak gekregen en ook beantwoord, volgens mij. Ik gebruik momenteel de Garmin Forerunner 935. De review daarvan kun je hier lezen. Ik ben nog steeds heel tevreden over dit horloge en ik zou het iedereen aanraden.

Hoe begin je met wielrennen?

Wielrennen begint simpel gezegd met de aanschaf van een fiets. Indien je nog niet zeker weet of je met wielrennen door wilt gaan en of je het veel gaat doen, zou ik aanraden met een tweedehands fiets te beginnen. Wel is het heel belangrijk dat je een fiets koopt of gebruikt in de juiste maat. Indien je fiets te groot of te klein is, kun je al gauw klachten krijgen en ervaar je veel minder fietsplezier. Daarna is het een kwestie van kilometers maken. Het is misschien wel leuk om met mensen samen te gaan fietsen. Dat maakt het niet alleen gemakkelijker, maar vaak ook leuker. Misschien zijn er in jouw omgeving wel veel verschillende fietsgroepjes waar je bij aan zou kunnen sluiten.

In welk land zou je graag nog eens willen fietsen?

In heel veel landen! Italië vind ik natuurlijk een geweldig land om te fietsen. Afgelopen najaar heb ik daar voor het eerst over de Strade Bianche gefietst. Verder staat Spanje behoorlijk hoog op mijn verlanglijstje en lijkt het me leuk om eens in Scandinavië te fietsen. Wel ben ik bang dat het daar qua weer iets minder gunstig is. Als ik echt verder mag dromen, zou ik heel graag eens in Nieuw-Zeeland op de fiets stappen.

Verdien jij je geld met bloggen? Of doe je er nog iets naast?

Ik verdien niet mijn geld met bloggen. Heel soms haal ik er een zakcentje uit, om het zo te zeggen. Echt mijn geld kan ik hier niet mee verdienen. En of ik dat zou willen? Geen idee. Ik vind het schrijven over hardlopen en wielrennen ontzettend leuk. Echter zie ik ook de druk bij fulltime bloggers om allerlei samenwerkingen aan te gaan om maar je hypotheek of huur te kunnen betalen. Ik zou dat niet willen. Dan ben je namelijk veel eerder geneigd om met bedrijven of producten te werken, die niet 100% bij je passen. Ik begrijp dat dit dan ook noodzakelijk is en dat lijkt me niet altijd even prettig. Wel lijkt het me leuk om nog meer met het schrijven te gaan doen. Daarover zal ik later meer vertellen. Momenteel werk ik als orthopedagoog/kinderpsycholoog binnen een praktijk voor kinder- en jeugdpsychologie.

Dit waren een aantal vragen van de afgelopen tijd. Staat jouw vraag er niet tussen, maar zou je nog wel graag een antwoord willen? Laat het me weten! Dan kan ik dit meenemen naar een volgend artikel of ik geef je direct persoonlijk antwoord.

4 Comments

  1. Isabel
    februari 11, 2018 / 4:27 pm

    Ik zit sinds een paar maanden ook bij een atletiekvereniging en ik vind het ook lastig met de avondmaaltijd. Meestal eet ik dan met de lunch de hoofdmaaltijd en eet ik voor atletiek iets van brood of rijstwafels. Ik draai dan eigenlijk avondeten en lunch om.

  2. februari 11, 2018 / 5:12 pm

    Ha Japke,
    Ik herken je eet probleempje voor een atletiek training, heel irritant.
    Wat ik nu doe is tussen de middag warm eten en voor de training een paar boterhammen.
    Nergens meer last van en toch de nodige vitaminen binnen :)

  3. Peter
    februari 11, 2018 / 8:33 pm

    Ik eet na de lunch nog wat midden in de middag en zo rond 5 uur nog een klein beetje en na het trainen een flinke bak kwark met noten. Ik train om half 7 en dat helpt bij mij. Volgende ochtend weer een goede bak havermout want dan heb ik wel weer honger…. ;)

  4. februari 11, 2018 / 10:51 pm

    Wanneer ik savonds vroeg ga sporten lunch ik meestal al warm :) Voor de training eet ik dan gewoon 2 boterhammen. Of ik zorg ervoor dat m’n avondeten al klaarstaat zodat ik het alleen nog even moet opwarmen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?