De meest gestelde hardloop- en fietsvragen #5

De meest gestelde hardloop- en fietsvragen #5

Het is weer tijd voor een Q&A! Via Instagram stellen mensen mij regelmatig vragen over het hardlopen en het wielrennen. In dit artikel heb ik een aantal vragen gebundeld en geprobeerd zo goed mogelijk antwoord te geven.

Net als in de vorige artikelen van deze reeks wil ik vooraf het volgende benoemen: ik ben geen expert! Ik heb hier niet voor gestudeerd en alles wat ik weet van het hardlopen en fietsen is door eigen ervaring. De antwoorden zijn dus niet wetenschappelijk onderbouwd, maar puur geschreven vanuit mijn ervaring, visie of mening.

Hoe zorg je voor vetverbranding tijdens het hardlopen?

Wanneer je graag vet wilt verbranden tijdens het hardlopen, zul je voornamelijk in de laagste zones moeten lopen. Eigenlijk is wandelen ook erg goed voor vetverbranding. Wanneer je te intensief aan het lopen bent, gebruik je niet je vet, maar voornamelijk koolhydraten en andere voorraden. Daarnaast zul je minstens een bepaald aantal minuten moeten lopen om echt vet te verbranden. Tot slot wordt er vaak aangegeven dat vetverbranding gemakkelijker tot stand komt wanneer je op een lege maag gaat lopen. Je kunt dus bijvoorbeeld ‘s ochtends voor het ontbijt gaan lopen.

Wat draag je in de winter tijdens het hardlopen?

Deze vraag krijg ik de laatste tijd steeds vaker. In de winter kan het weer heel wisselend zijn. De ene keer schijnt de zon en is het ijzig koud. Het kan echter ook best warm zijn en boven de 10 graden. Het is handig om altijd goed te kijken naar de temperatuur en niet zozeer naar hoe het er buiten uitziet. Dit kan namelijk best een vertekend beeld geven.

Ik vind het zelf prettig om in een normale lange tight te lopen. Wanneer het boven de 12 tot 14 graden is, kies ik nog weleens voor een driekwart broek. Als de temperatuur echt onder nul duikt, loop ik het liefst in een dikkere tight. Voor mijn bovenlichaam werk ik vaak met laagjes. Ik heb veel verschillende thermoshirts in huis. Dit is altijd praktisch om onder een jasje of vestje te dragen. Verder is een bodywarmer een handig item in de herfst en winter, maar ook een regenjasje is geen overbodige luxe. Zeker in Nederland niet.
Verder draag ik (bijna) altijd handschoenen in de winter en soms een haarband.

Natuurlijk is dit allemaal erg persoonlijk. Vind je het lastig om te bepalen wat je aanmoet? Houd het dan eens bij. Je kunt noteren hoe warm of koud het buiten is en wat voor kleding je droeg. Achteraf kun je opschrijven of het te warm, te koud of eigenlijk precies goed was. Hierdoor krijg je beter inzicht in wat je aanmoet. Ik hoef er eigenlijk nooit meer over na te denken. Het komt niet zo vaak meer voor dat ik te koud of te warm gekleed ben.

Wat gaat je volgende marathon worden?

Oh, dit is zo moeilijk. Ik kan nog niet zeggen wat mijn volgende marathon gaat worden. Als ik eruit ben, horen jullie dit natuurlijk als eerste. Uiteraard staan er een aantal op mijn lijstje. Het liefst loop ik alle zes Major Marathons. Dat betekent dat ik Chicago, Boston, Londen en Tokyo nog wil gaan lopen.

Ga je weer wielrennen in 2018?

Wielrennen doe ik heel erg graag. Toch merk ik dat de combinatie met hardlopen, en dan voornamelijk trainen voor een marathon, best pittig is. Ik schreef over het combineren van hardlopen en wielrennen al eens een artikel. Het is zeker mogelijk, maar in de praktijk merk ik dat het iedere keer wel moeilijk wordt. Zodra ik meer weet over welke marathons ik wil en kan gaan lopen in 2018, zal ik ook voor het wielrennen plannen gaan maken. In 2018 wil ik namelijk wel wat leuke fietstochten gaan doen. Zeker in samenwerking met Specialized ga ik leuke evenementen opzetten. Daar kunnen jullie, als lezers van mijn blog, ook bij zijn! Meer daarover volgt later. Binnenkort ga ik een dagdeel naar het hoofdkantoor van Specialized om hierover te gaan brainstormen. Zó leuk!

Blijf je in de winter ook fietsen?

Fietsen in de winter kan heerlijk zijn, maar ook koud, nat en winderig. Als ik ga fietsen in de winter, ga ik het liefst mountainbiken. Daar krijg ik het, door de intensiteit, veel sneller warm van. Wielrennen is iets statischer en hierdoor blijf ik kouder. Mochten er nu mooie, zonnige winterdagen gaan komen, kan het best zijn dat ik wat rondjes op de racefiets ga maken. Het blijft tenslotte een geweldige sport!

Zou je de marathon van Berlijn en New York nog een keer willen lopen?

Ik vind marathons lopen een hele bijzondere en mooie ervaring. Zowel Berlijn als New York was onvergetelijk. Juist daarom zou ik me niet zo snel nog een keer inschrijven voor deze marathons. Ik vind het mooi om de marathon op deze manier te blijven herinneren. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik dit ga overtreffen. Zeker niet wanneer ik New York nog een keer zou gaan lopen. Zonder het gezellige team van Runner’s World en Vifit is het sowieso al minder leuk, gok ik. In 2018 heb ik deze marathons dus niet op mijn lijstje staan. Veel liever zou ik eerst de andere grote marathons willen ontdekken. Dezelfde marathons nog een keer lopen, kan altijd nog.

Bedankt voor jullie vragen! Heb je ook een vraag? Laat het me hieronder weten in de reacties, via een privébericht op Instagram of mail naar info@japkejanneke.nl.

De foto is gemaakt door Andy Astfalck.

3 Reacties

  1. Anne
    december 5, 2017 / 12:28 pm

    Hoi Japke,
    Ik heb een vraag. Ik ben aan het trainen voor de marathon van Rotterdam in april. Hiervoor gebruik ik een schema om vier keer in de week te lopen (duur/interval/herstel). De meeste duurlopen moeten heel langzaam, maar het liefst loop ik gewoon op een lekker tempo. Ik ben al best gewend lange stukken van meer dan 20k hard te lopen, dus ik vraag me af hoe langzaam/hard je nou echt mag lopen. Het liefst zou ik de marathon met een pace van ongeveer 5.10 lopen en dat lukt me nu ook prima. Heb jij wat tips hiervoor? Ik hoor het graag!

    Groetjes,
    Anne

  2. Anne
    december 5, 2017 / 5:07 pm

    Hoi Japke! Ik heb een vraag. Ik ben aan het trainen voor de marathon in Rotterdam. Ik train volgens een schema, 4 keer per week (interval/herstel/duur). De duurlopen moeten volgens het schema in hartslagzone 1-2 . Dat is echter heel erg langzaam en ik vind het altijd lekkerder om op een wat hoger tempo te lopen. Mijn streeftijd voor de marathon is ongeveer 3.40. Hoe ga jij tijdens het trainen met de tempo’s om en wat voor tempo is volgens jou goed om aan te houden?
    Groetjes, Anne

    • Anne
      december 5, 2017 / 5:08 pm

      Zie dat de andere nu ook was geplaatst. Eerder was er iets mis gegaan, sorry!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?