Over goed en voldoende eten

Over goed en voldoende eten

Vorige week schreef ik een openhartig artikel over compenseren na de feestdagen. Eigenlijk ging het voornamelijk over mijn struggle met het alles of niets eten. Ik sloeg in het verleden soms maaltijden over of at te weinig, om vervolgens op sommige dagen juist alles naar binnen te werken en dan het liefst zo ongezond mogelijk. In 2020 ga ik daar voorgoed afscheid van nemen. Maar hoe? Ik deel het vandaag.

Naar aanleiding van het vorige artikel kreeg ik ontzettend veel berichten. Er waren zoveel meiden die zich hierin herkenden. Natuurlijk is dat heel heftig om te lezen, maar ergens vond ik de herkenning ook fijn. Op deze manier weet je dat je niet alleen bent hierin. Ik kreeg vaak de vraag of ik mijn ervaringen rondom dit thema wilde blijven delen. Want hoe pak je zoiets aan?

Geen maaltijden overslaan

Het begint bij mij met een structuur aanbrengen in mijn eetpatroon. In het verleden kon ik weleens maaltijden overslaan. Waarom ik dat deed? Soms had ik simpelweg geen trek, ging ik er vanuit dat ik ergens anders wel iets zou eten, had ik al veel ”gesnoept” of ik wachtte op een latere snack. Nu weet ik dat een maaltijd overslaan niet verstandig is. Het zorgt bij mij voor dat alles of niets principe. Dus ontbijt, lunch en avondeten zijn inmiddels vaste prik. Misschien heb ik niet altijd trek, maar dan pas ik het aan. Ik wil namelijk vooral niet tegen mijn zin moeten eten.

Intuïtief eten

Sinds vorig jaar ben ik in aanraking gekomen met intuïtief eten. Het is voor mij een mooie manier om naar voeding te kijken en ermee om te gaan. Wel moet ik hierin streng voor mezelf blijven. Niet altijd heb ik heel veel trek na het sporten, maar eten na het sporten is wel verstandig. Daarom pas ik het in sommige gevallen een beetje aan. Na het sporten hoef ik niet meteen te eten namelijk, maar kan ik ook kiezen voor drinken waar ik goed mee kan herstellen. Zo neem ik vaak eerst een shake met eiwitten. Vervolgens kan ik later nog gaan voor een grotere maaltijd. Gelukkig komt het ook steeds vaker voor dat ik wel trek heb na het lopen. Dan kies ik meteen voor een goede herstelmaaltijd met daarin voldoende koolhydraten en eiwitten. Dit kan een bak met kwark zijn, granola, noten en fruit of brood met eieren, kaas en avocado.

Ook wil ik niet langer alles moeten opeten wat er voor me ligt. Op intuïtie eten is dan beter. Dit zorgt er ook voor dat ik niet zo in dat alles of niets eten schiet. Als ik immers niet alles op hoef te eten wat er op tafel staat, heb ik ook op een later moment weer trek en zin in eten. Op deze manier is er meer balans. Natuurlijk vergt het wat oefening om op deze manier met voeding om te gaan.

Geen toeval

Ook wil ik niets meer aan het toeval overlaten. Het is al vaker gebeurd dat ik ergens op een feestje stond met ontzettende honger of dat ik in een restaurant zat te wachten met trek. Nu bedenk ik me dat ik beter zelf het heft in handen kan nemen. Als ik ervoor zorg dat ik altijd voldoende gevoed ben en niet met honger de deur uit ga, merk ik ook dat ik meer en gezonder blijf eten. Er is hierdoor ook weer meer balans. Zeker ook wanneer ik het vertrouwen heb dat ik niet alsnog alles ga eten wat los en vast zit als ik genoeg heb gegeten.

Al met al zijn er genoeg aandachtspunten. Momenteel ben ik er heel bewust mee bezig en ik eet veel gezonder en gestructureerder dan voorheen. Dat is denk ik al een heel goed begin. Natuurlijk duurt het een tijdje voordat je nieuw gedrag echt eigen hebt gemaakt. Ik blijf er dus goed op letten, maar zorg ook vooral dat ik geniet van het lekkere en (on)gezonde eten.

Hoe zorg jij ervoor dat je voldoende eet? Ik ben benieuwd!

1 Comment

  1. Linda
    januari 10, 2020 / 9:48 pm

    Wat een fijne tips! Klinkt eigenlijk heel simpel. Maar dat maakt het ook realistisch.

    Wat mij helpt is bij elke maaltijd wat eiwitten toevoegen zodat je ze verdeelt over de dag binnen krijgt. Van zoetigheid (bijvoorbeeld op brood) kan ik blijven eten en eiwitten geven ook wat meer rust (door de verzadiging denk ik). Wat me ook helpt (als ik op werkreis ben) is om altijd wat eiwitrijk snackvoer mee te hebben. Dit voorkomt dat ik helemaal los ga in een restaurant. Vaak zijn de snacks amandelen of zaadjes voor in de sla (rauw/ongebrand). Dit is lekker maar niet te lekker (en dat ik alles in 1x eet).

    Neem je naast je maaltijden ook tussendoortjes?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Zoek je iets?