De meest gestelde hardloop- en fietsvragen #15

De meest gestelde hardloop- en fietsvragen #15

Via Instagram deed ik een oproepje waarin vragen gesteld konden worden. Ik kreeg ontzettend veel verschillende vragen binnen, zoals: hoe ga ik om met zenuwen? Polar of Garmin? Waarom ga ik verhuizen? Wat vinden mijn vrienden en familie van het hardlopen? En hoe bevalt het ondernemen? Staat jouw vraag er niet tussen? Stel deze dan nog een keer hieronder. 

Wat en hoeveel eet je tijdens de marathon?

Hier heb ik al een aantal artikelen over geschreven. Tijdens de marathon probeer ik iedere verzorgingspost sowieso te drinken. Dit kan water zijn, maar ook sportdrank die aangeboden wordt. Dit check ik altijd van te voren, zodat ik ermee kan oefenen en dan weet ik of ik het kan verdragen. Verder neem ik gelletjes (van Born) mee en de snoepjes van Powerbar. Ik neem ongeveer iedere 45 minuten een gelletje en tussendoor gebruik ik de snoepjes ter aanvulling.

Hoeveel marathons loop je in een jaar?

Twee marathons per jaar is eigenlijk voor mij het meest ideaal. Toch denk ik dat ik dit jaar maar één marathon ga lopen. In het najaar heb ik nog geen marathon gepland en op dit moment heb ik ook nog niet een leuke marathon gevonden om me voor in te schrijven. Ik ben eerst nog bezig met mijn grotere doel, namelijk Six Star Finisher worden. Daarvoor zal ik op 15 april de Boston Marathon lopen en volgend jaar alweer mijn laatste in Tokyo.

Hoe ga je met zenuwen om voor het hardlopen?

Hier heb ik eens een artikel over geschreven. Ik heb weinig last van zenuwen voor of tijdens het hardlopen. Wanneer ik het wel heb, weet ik ook hoe ik hier mee om moet gaan. Ik merk bijvoorbeeld dat het mij heel erg helpt om de lat niet te hoog te leggen en de ontspanning op te zoeken. Hardlopen doe ik puur voor mijn plezier en daar wil ik dan ook de focus op leggen. Dus alles plannen voor die ene wedstrijd werkt voor mij niet. Ik doe gewoon waar ik zin in heb de dagen voorafgaand aan een wedstrijd, drink lekker een wijntje en moet eigenlijk zo weinig mogelijk laten voor de prestatie. Hoe meer ontspanning, hoe beter ik loop.

Welke training moet je voor een halve marathon sowieso gedaan hebben?

Voor een halve marathon zou ik aanraden in ieder geval je duurlopen wat op te bouwen. Ik denk dat het fijn is als je minstens 18 kilometer hebt kunnen lopen in een training. Dan weet je ook hoe dit mentaal en fysiek aanvoelt. Verder zou ik aanraden om wat intervaltrainingen te gaan doen, zodat je jouw conditie verbetert en uiteindelijk ook sneller en beter herstelt.

Polar of Garmin?

Dit kan ik op dit moment nog niet zeggen. Ik heb twee jaar met de Garmin Forerunner 935 gelopen en daar ben ik heel tevreden over. Momenteel krijg ik de kans om de nieuwste Polar horloges te testen en daar ben ik nog druk mee bezig. Ik denk dat beide merken hele mooie horloges op de markt hebben en ik denk ook dat er voor ieder wat wils is.

Bevallen de AirPods goed tijdens het hardlopen?

Ja! Ik heb ontzettend veel oordopjes getest het afgelopen jaar tijdens het hardlopen. De AirPods zijn de enige oortjes, die ik zelf heb aangeschaft, maar het was iedere euro waard. Ik vind ze zo fijn! Ze zijn licht, gemakkelijk in gebruik en blijven goed zitten. Ook is het geluid perfect! Echter kan ik me voorstellen dat het voor veel mensen een hele dure uitgave is. Mocht je twijfelen? Ik zeg doen!

Wat vinden je vrienden en familie ervan dat je zoveel loopt?

Wisselend! Ik denk dat de meeste mensen in mijn omgeving wel vinden dat ik (te) veel loop en dat het allemaal wel wat minder zou mogen. Daarnaast zien ze ook wel wat het me oplevert, dat ik het leuk vind en dat ik bepaalde doelen en dromen heb. Daar steunen ze mij in en dat vind ik heel fijn.

Hoe bevalt het fulltime bloggen en ondernemen?

Heel goed! Ik vind het heerlijk om vrijheid te hebben en het is een hele leuke uitdaging om mezelf als ”merk” of ”bedrijf” te zien en daar veel van te leren. Ik weet steeds beter welke kant ik op wil en waar mijn kwaliteiten liggen. Daarom zou ik ook het liefst voor altijd eigen baas blijven. Dat vind ik zo tof!

Ga je in Utrecht wonen?

Dit was de meest gestelde vraag. Ga je verhuizen? Ga je in Utrecht wonen? En waarom? Ik ga zeker verhuizen binnenkort. Ik hoop ook dat ik in Utrecht ga wonen, maar ik heb nog geen plek gevonden. Waarom? Voor mijn onderneming is het veel handiger om centraler te wonen en daarnaast is er weinig wat me op dit moment in Groningen zou houden. Natuurlijk is het een hele fijne stad en heb ik er leuke vrienden wonen en een fijne atletiekvereniging. Maar daarnaast wonen ook veel vrienden in Utrecht en Amsterdam en ben ik vanuit Utrecht veel sneller en gemakkelijker bij afspraken of evenementen. Mocht je nog een huisje weten, dan hoor ik het heel graag! Alle tips zijn welkom.

Dit waren voor nu de meest gestelde hardloop- en fietsvragen. Heb jij nog een vraag? Stel deze dan hieronder in de reacties. 

6 Reacties

  1. Rene van der Graaff
    maart 8, 2019 / 4:00 pm

    Ik heb als sport horloge de Samsung Galaxy.
    Ik ben er heel tevreden over en heeft ook vele mogelijkheden
    en eigenlijk meer dan de Garmin of Polar.
    De prijs is ookin vergelijking met Garmin/Polar een stuk lager. Alleen nadeel is dat het niet overal synchroniseert heb ik weleens gelezen bv met IOS want hij kan niet op mijn Ipad.

    Met vriendelijke groet,
    Rene

  2. Irma
    maart 9, 2019 / 9:17 am

    Hoi! Hoe doe jij dat met je gezichtsverzorging na het hardlopen? Was je het meteen en smeer je iets op of wacht je er een tijdje mee? (Of helemaal niets?). Hoe onderhoud je je gezichtshuid een beetje als je zoveel loopt? :)

  3. Holly Ekeod
    maart 9, 2019 / 9:37 pm

    I love your blog all the way from San Francisco, CA USA. Keep up the amazing work and your such an inspiration.

  4. Martijn pril
    augustus 7, 2019 / 10:19 pm

    Hoi Janneke ik heb 2 weken gelden naar mijn werk gefietst met wielrenner
    28 km toen hele dag gewerkt
    En s’middags weer terug 28 km
    Maar kreeg nog voor halverwege ernorme kramp en moe
    Ben toen gestopt
    Op picknick bankje gezegd benen gestrekt water gedronken en het ging weer maar toen rond de 18 km gefiets nog ergerder kramp zo erg kon toen van fiets afstapte Mn knieën niet meer buigen zo verkrampt
    Vaker de zelfde route gefiets toen niks aan de hand
    Dus hoe kan dit en wat kan je er aan doen en hoe t te verkomen

    • augustus 8, 2019 / 7:53 am

      Hi Martijn,
      Wat vervelend! Misschien is het een idee om wat extra magnesium te slikken? Heb je dat weleens geprobeerd? Dat schijnt goed te werken tegen kramp.
      Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?