Trainen zonder schema

Trainen zonder schema

Het is al even geleden dat ik trainde zonder schema, maar de afgelopen weken moet ik er toch echt aan geloven. Voor het eerst dit jaar ben ik echt aan het freewheelen. Ik heb nog één loopevenement in 2017 gepland en verder is het doen waar ik zin in heb. Hoe doe ik dat: trainen zonder schema? En bevalt het me een beetje?

Het afgelopen jaar leefde ik eigenlijk iedere keer naar een groot evenement toe. Ik begon 2017 met het lopen van de marathon van Rotterdam in april. In januari begon ik eigenlijk meteen met het volgen van mijn schema. Dit schema had ik voornamelijk zelf samengesteld. Het was deels vanuit mijn eigen ervaring, maar ook grotendeels vanuit bestaande marathonschema’s gemaakt. Ik volgde hierin een vaste structuur. Zo deed ik vier of vijf trainingen per week, waarvan er altijd één een lange duurloop was. Daarnaast deed ik intervaltrainingen, tempoloopjes en hersteltrainingen. Op deze manier zorgde ik voor variatie en een opbouw richting de marathon. De laatste drie weken voor de marathon nam ik gas terug. Ik ging taperen en zo stond ik redelijk uitgerust aan de start van de marathon van Rotterdam.

Het was een fijn schema om te volgen, omdat het goed uitvoerbaar was en redelijk voorspelbaar. Hierdoor kon mijn lichaam het ook gemakkelijk aan. Ik had het schema namelijk al eens eerder gevolgd (een jaar eerder) tijdens het trainen voor de marathon van Rotterdam in 2016.

Na Rotterdam schreef ik dat ik ook ging freewheelen, maar al heel gauw veranderde dit. Begin juni kreeg ik te horen dat ik naast de marathon van Berlijn ook nog de marathon van New York mocht gaan lopen. Hiervoor werden we begeleid door Rob Veer. Hij schreef voor ieder van ons een persoonlijk trainingsschema. Voor het eerst in mijn hardloopleven kreeg ik een persoonlijk schema. Ik was er heel erg blij mee, want op deze manier kon er eens iemand mee kijken. Wat deed ik nou eigenlijk? Wat waren mijn doelen? En moest ik hiervoor niet op een andere manier gaan trainen?

Door Rob leerde ik op een andere manier trainen. Dit heeft goed uitgepakt. Want niet alleen in Berlijn liep ik een mooie tijd, ook in New York stond ik topfit aan de start en liep ik een hele fijne marathon. Mijn lijf voelde erg sterk aan. Ik had goed getraind en ik was op het juiste moment fit.

Hoe nu verder?

Nu is ook die laatste marathon van 2017 achter de rug en train ik de komende weken niet voor een groot doel. Daar hoop ik in 2018 weer voor te kunnen gaan. Welk doel dit zal zijn, horen jullie vast binnenkort. Het betekent in ieder geval dat ik momenteel geheel zonder schema loop. Oftewel: ik doe maar wat. Aan de ene kant is dat lekker. Het geeft vrijheid. Niets moet en alles mag. Ik kijk er ook vaak naar uit wanneer ik middenin mijn trainingsperiode voor een grote marathon zit. Toch moet ik bekennen dat ik nu de structuur mis. Ik mis het trainen naar een doel. Ik mis ook de opbouw, de voorspelbaarheid en de zekerheid.

Wanneer ik train zonder schema resulteert dit vaak in teveel en inefficiënt trainen. Ik doe namelijk waar ik zin in heb. Als je me al langer volgt, weet je dat ik het liefst iedere dag ga hardlopen. Dat is natuurlijk niet heel bevorderlijk voor je prestaties. Rust is ook belangrijk en variatie in je trainingen aanbrengen ook. Daar heb ik zelf best wel moeite mee.

Hoewel ik dit nu even zo probeer vol te houden, ga ik voor 2018 op zoek naar nieuwe manieren van trainen. Zo zal ik in ieder geval eens een kijkje gaan nemen bij een Atletiek vereniging in de buurt. Daar hoop ik nieuwe trainingsprikkels te vinden, maar ook mensen met veel ervaring die me wellicht verder kunnen adviseren over trainingen en een schema. Ik vind het namelijk echt heel leuk om mezelf te verbeteren en op zoek te gaan naar nieuwe doelen en uitdagingen. Door eens wat nieuwe dingen te proberen, denk ik zeker verder te komen.

Het trainen zonder schema bevalt me dus momenteel niet heel goed. Om het voor mezelf enigszins gestructureerd te houden, probeer ik de trainingen vooraf in te plannen. Daarnaast heb ik nog één doel in 2017: de halve marathon op Ameland. Daar zal ik de komende weken mijn trainingen op aanpassen. Die marathon met kerst komt er dit jaar niet, maar ik zal beloven op beide kerstdagen een rondje te gaan rennen. Doe je met me mee? Verder kan ik tot het eind van dit jaar doen waar ik zin in heb. Misschien is dat ook wel even goed, want volgend jaar komen er weer genoeg grote (en minder grote) uitdagingen aan. En wie weet verlang ik dan wel weer terug naar deze ”vrijheid” en het trainen zonder schema.

Train jij met een schema? En hoe vind jij dat wanneer je even geen groot doel op de planning hebt? Ik ben benieuwd! Laat het hieronder weten in de reacties.

De foto is gemaakt door Anouk Mos.

Volg:

9 Reacties

  1. Michelle
    november 29, 2017 / 10:51 am

    Op dit moment train ik voor het eerst met een schema en dit bevalt heel goed. Door het schema weet ik wat me te wachten staat voor de hele week en daardoor ga ik ook echt altijd trainen. Mijn doel is volgend jaar de marathon van Rotterdam lopen dus ben rustig aan het opbouwen. Zit nu in mijn 4e week en zie per week een grote vooruitgang wat super motiverend werkt. Super leuk om je stukjes te lezen!

  2. november 29, 2017 / 1:36 pm

    Mooi geschreven en heerlijk herkenbaar. Vooral het teveel trainen ;-)

    Zelf train ik met een soort flex-schema als ik bepaalde doelen voor ogen heb. Hierin weet ik wat ik in een week minimaal wil lopen/fietsen en wat ik maximaal mag doen. En dan bekijk ik per dag wat er wel en niet kan. Zo komt het vaak voor dat ik op de dag zelf de training nog aanpas of zelfs tijdens het trainen dat ik er toch een intervaltraining van maak of die duurtraining toch beperk tot een klein rondje. Goed luisteren naar je lichaam is meestal al het halve werk.

    Momenteel heb ik geen wedstrijden op de agenda staan en slechts een doel. Zorgen dat mijn knie weer sterker wordt. En dan komen er vanzelf weer wat doelen om de hoek kijken.

    • november 29, 2017 / 3:35 pm

      Dankjewel!
      Wat goed dat je dit zo aanvoelt. Dat is zeker heel belangrijk! Succes met je knie. :)

  3. Imke
    november 29, 2017 / 4:30 pm

    Allereerst, wat heb je super gelopen in Berlijn en New York! In 2018 ga ik in Berlijn mijn eerste marathon lopen. :)
    Ik zou ook graag een schema op willen stellen dat persoonlijk bij mij past. Heb jij nog tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

  4. Marije
    november 29, 2017 / 6:49 pm

    Ik herken dat wel! Al zit in nu nog in een ‘schema’. Ik heb voor de 7H de halve marathon afstand getraind en na een weekje ‘rust’ doe ik nu nog wat trainingen in opbouw tot Ameland. Dit wordt mijn eerste HM en ik vind het nu al spannend!!! Maar ik rockte de 7H dus ik heb hier ook vertrouwen in.

  5. Zoe
    november 29, 2017 / 7:29 pm

    Ik vind het zo knap dat je met een schema kan lopen! Meerdere keren geprobeerd en binnen 3 dagen gefaald :-(
    (maar daarnaast sta ik ook nog in de gym) voor mij werkt lopen op gevoel beter en hoop op deze manier ook mijn eerste H.M. en eerste damloop met succes uit te kunnen lopen :-)

  6. Zoe
    november 29, 2017 / 7:31 pm

    Ik vind het zo knap dat je met een schema kan lopen! Meerdere keren geprobeerd en binnen 3 dagen gefaald :-(
    (maar daarnaast sta ik ook nog in de gym) voor mij werkt lopen op gevoel beter en hoop op deze manier ook mijn eerste H.M. en eerste damloop met succes uit te kunnen lopen :-)

    Anyway: Vind je blog erg leuk geschreven en toch ook wel herkenbaar (vooral het deel overtrainen)

  7. Paul
    december 1, 2017 / 12:13 am

    Mij zul je veel in de sportschool vinden als ik niet met een schema voor een wedstrijd train. Dan werk ik aan kracht (stabiliteit, explosiviteit en core) en souplesse (met yoga). Met zo’n krachtprogramma bouw ik een gedegen basis op voor mijn volgende trainingscyclus. Tijdens die cyclus hoef ik dan alleen nog maar wat “onderhoudsoefeningen” te doen in de sportschool.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *