Road to Tokyo: nog 11 weken

Road to Tokyo: nog 11 weken

Nog 11 weken tot Tokyo en nog maar een paar dagen tot mijn halve marathon! Afgelopen week heb ik weer fijne trainingen gedaan en die deel ik graag in dit trainingsdagboek met jullie: van een pittige intervaltraining tot een relaxte mindful run én een offday.

Op maandag begon ik met een rustig duurloopje van 14 kilometer. Heerlijk om de week zo te beginnen! Op dinsdag doe ik vervolgens vaak mijn kernsessie. In dit geval was het een intervaltraining van zes keer een 1500 meter. Ik liep ze allemaal rond de 4:10 min/km. Deze training voelde mentaal wel weer erg zwaar aan, maar des te fijner dat ik het voltooid heb. Ik kreeg veel vragen over hoe ik zo’n training opbouw, hoeveel ik inloop, wat de rust is en of ik nog uitloop. Meestal loop ik tussen de 10 en 20 minuten in voor zo’n training. Deze keer was het 20 minuten. De rust tussen de 1500 meters was telkens 90 seconden. Dat is dus heel weinig! In de rust blijf ik overigens wel altijd rustig door dribbelen. Na afloop liep ik nog ongeveer 10 minuten uit.

Woensdag was ik in Amsterdam en stond er een mindful run gepland. Ik was aanwezig bij een evenement van Lululemon en we liepen zes kilometer langs het Amsterdam Light Festival. Bij een aantal kunstwerken deden we een mindfulness oefening. Ik vond het erg leuk om te doen en herkende veel vanuit de Runningtherapie. Het gaf mij meteen weer inspiratie om hier ook weer iets mee te gaan doen, zoals het organiseren van een hardloopevenement. Zou jij dat leuk vinden?

Op donderdag plande ik mijn lange duurloop voor deze week. Het zou een mooie en zonnige dag worden en dan loop ik toch een stuk lekkerder. Ik trok mijn schoenen aan voor een duurloop van 90 minuten met daarin 20 keer twee minuten rustig en één minuut snel. Dit vind ik altijd wel een zware duurloop, omdat je iedere keer weer in de versnelling moet. Wel gaat de training voor mijn gevoel altijd iets sneller voorbij.

In het weekend liep ik niet zoveel meer. Op vrijdag had ik echt een offday en wilde ik het liefst de hele dag in bed blijven. Deze dag skip ik dus ook even in dit verslag. Zaterdag voelde ik me iets beter en begon ik de dag wel met een rondje lopen. Daarna nam ik de Q&A over de Tokyo Marathon op, die deze week nog online komt. Verder at ik die dag een groot stuk taart met een vriendin om het leven te vieren en ging ik ‘s avonds lekker uiteten met mijn vriend in Amsterdam.

Gisteren sloot ik de dag af met misschien wel het fijnste rondje van de week. Samen met een vriendinnetje ging ik (voor het eerst) hardlopen in het Amsterdamse Bos. Op een hele relaxte pace van 5:23 min/km liepen we ruim 10 kilometer in de zon. Het is zo fijn om bij te kletsen en te sporten tegelijk. En daarnaast vond ik het ook een heerlijke plek om te lopen dus dat ga ik zeker vaker doen!

Wedstrijdvoorbereiding

De komende week doe ik rustiger aan. Zaterdag sta ik namelijk in Linschoten aan de start van de halve marathon, wat een mooie voorbereiding en test is voor Tokyo. Ik ga nu eerst een paar dagen naar Friesland en ook daar zal ik een aantal rondjes lopen, met op woensdag nog een interval training. Vrijdag plan ik mijn wedstrijdvoorbereiding, zodat ik hopelijk zaterdag goed voorbereid aan de start sta in Linschoten.

Hoe was jouw trainingsweek? Loop je ook in Linschoten zaterdag?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Zoek je iets?