Road to Chicago: nog 55 dagen

Road to Chicago: nog 55 dagen

Misschien heb je de bekendmaking gemist, maar mijn volgende hardloopdoel staat gepland. De afgelopen week deed ik mijn eerste trainingen voor de prachtige marathon in Chicago. Met een weektotaal van 62 kilometer mag ik zeker niet klagen! In dit artikel deel ik mijn eerste voorbereidingen op de Chicago Marathon en mijn trainingen van de afgelopen week.

Met nog maar twee maanden tot de Chicago Marathon was het best even puzzelen. Hoe ga ik me in een korte tijd op een gezonde manier klaarstomen voor die 42 kilometer? Gelukkig heb ik wederom voor deze marathon een schema via mijn atletiekgroepje. Daar lopen een aantal mensen de marathon van Eindhoven (op 14 oktober). Hierdoor kon ik deze opbouw deels overnemen. Ik heb wel wat geschoven met het schema en sommige trainingen sla ik over. Zo weet ik bijvoorbeeld ook nog niet of ik überhaupt ga opbouwen tot 35 kilometer. Misschien wordt 30 kilometer wel mijn maximale afstand in mijn voorbereiding.

De eerste trainingen

Ik begon dus afgelopen week met mijn eerste volledige trainingsweek. Omdat ik gevoelig ben voor een runner’s knee doe ik voorafgaand aan mijn trainingen en na afloop specifieke oefeningen. Ook probeer ik weer veel te foamen om op deze manier mijn spieren soepel te houden.

Afgelopen week liep ik 62 kilometer en fietste ik 40 kilometer. Ik begon op maandag met een fietstochtje, omdat het nog steeds heel erg warm was. Een dag later, op dinsdag, was het kwik gestegen tot circa 37 graden. Ik twijfelde daardoor of ik überhaupt naar de atletiektraining moest gaan. Achteraf ben ik blij dat ik ben geweest. Het was snikheet, maar de training ging me goed af. Het doel van de training was om het tweede blok sneller te lopen dan het eerste. We liepen in 30 minuten naar een bepaald punt, maar we moesten in 28 minuten terug zijn. De heenreis liepen we 5:05 min/km en terug hadden we een snelheid van 4:40 min/km. Het was pittig, maar fijn om weer te doen.

Op woensdag nam ik een verplichte rustdag, zodat ik donderdag weer een atletiektraining zou kunnen doen. Die rustdag was ook echt nodig. Mijn benen waren behoorlijk vermoeid door de training van dinsdagavond. Op donderdag was er aan het eind van de dag een storm voorspeld en was ik bang dat de training in de avond niet door zou kunnen gaan. Omdat het zonnetje ‘s ochtends nog scheen, deed ik de training alvast alleen. Het werd een iets kortere intervaltraining, maar het ging wederom best goed.

De lange duurloop

Op vrijdag liep ik mijn benen even los, want op zaterdag had ik mijn lange duurloop gepland. Het was zaterdagochtend heerlijk loopweer: koel, af en toe een buitje, maar ook een zonnetje. Ik wilde minstens 20 kilometer lopen. Door dit zo met mezelf af te spreken, vind ik het gemakkelijker om mijn doel te behalen. Uiteindelijk dacht ik aan 21 of 22 kilometer, maar omdat ik nog niet thuis was na 22 kilometer werd het toch nog 23 kilometer. Het ging zo lekker! Ik liep ontspannen en mijn hartslag was laag.

Op zondag liep ik nog even mijn benen los in zes kilometer. Mijn benen voelden goed en ik was echt heel tevreden met een weektotaal van 62 kilometer in deze eerste trainingsweek. Daar kan ik zeker mee verder! De komende week hoop ik mijn langste afstand verder op te bouwen. Verder staat er een baantraining gepland en een piramide training.

Ik moet zeggen dat ik het weer heel fijn vind om doelgericht te trainen. Stiekem vind ik het ook best leuk dat de Chicago Marathon al zo snel is. Dit maakt de trainingsperiode misschien korter, maar ook overzichtelijker. Tegelijkertijd moet ik proberen om streng voor mezelf te blijven. Goed voorbereiden voor de marathon is prima, maar ik moet niet te ambitieus gaan worden. Het doel is genieten en die medaille. Dat hoeft niet in een toptijd. Hopelijk kan ik deze gedachte volhouden tot aan het eind.

Waar train jij momenteel voor? Loop je ook een najaarsmarathon? Ik ben benieuwd!

Volg:

1 Reactie

  1. Nick
    augustus 13, 2018 / 5:29 pm

    Leuk om je voorbereiding te lezen! Super gaaf doel de Chicago marathon. Ik ben benieuwd wat die specifieke oefeningen zijn tegen de runners knee omdat ik hier zelf ook gevoelig voor ben. 1x per week 10 tot 15 km gaat me prima af, maar als ik meerdere keren ga lopen (ook kortere afstanden) begin ik alweer last te krijgen.

    Heel veel succes met trainen deze week!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *