Hardlopen in tijden van Corona

Hardlopen in tijden van Corona

Het coronavirus zorgt ervoor dat de hele wereld op z’n kop staat. Voor veel hardlopers zijn de loopdoelen weggevallen en loopgroepjes annuleren de gezamenlijke trainingen. Komende weken schrijf ik (extra) artikelen om zoveel mogelijk inspiratie en motivatie te bieden om door te blijven trainen. Dat doel komt namelijk wel weer. Wat kun je nu doen? Vandaag deel ik algemene tips over hardlopen in tijden van Corona.

Alleen trainen

Allereerst heb ik de afgelopen dagen vaak de vraag gekregen: is het überhaupt wel verstandig om te gaan hardlopen? Kan dit nog wel? Als ik alle informatie rondom Corona zo lees, lijkt het wel gewoon mogelijk te zijn om hard te lopen. Ik zou het juist aanraden! Natuurlijk zijn er wel wat aanpassingen. Zo is het verstandig om de komende weken alleen gaan trainen. Ik zou dus aanraden even een tijdje zonder je loopmaatje of loopgroepje te gaan.

Wanneer je aan het hardlopen bent, heb je automatisch een bepaalde afstand tot andere mensen die buiten zijn. Zelf kies ik wel het liefst voor de rustige plekken. Doordat je een versnelde ademhaling hebt tijdens het hardlopen, is er meer luchtverplaatsing en daardoor een groter besmettingsrisico. Echter heb ik gemerkt dat zelfs in Amsterdam een stuk minder mensen op straat zijn. Ook daar kan ik dus redelijk gemakkelijk hardlopen op dit moment. Probeer een rustige route te kiezen en ga zoveel mogelijk de natuur in. Dat is ook nog eens heel erg fijn voor je hoofd!

Weerstand

Aangezien het oppikken van het virus op de loer ligt, is het verstandig om je weerstand wat op te krikken. Ik eet zelf zoveel mogelijk groente en fruit, maar zorg er ook voor dat ik voldoende slaap. Op deze manier blijft je weerstand hoog en loop je zelf hopelijk minder risico om ziek te worden. Ook zou ik aanraden om niet teveel zware trainingen te doen deze periode. Dit heeft namelijk behoorlijk veel impact op je lichaam. Het herstel vraagt veel van je lijf. Zelf doe ik vooral duurtrainingen met af en toe een lichte intervaltraining of een vaartspeltraining. Komende weken zal ik op mijn blog wat verschillende trainingsvormen uitlichten om hierin ook wat inspiratie te bieden. Ook zal er morgen al een artikel online komen over het houden van motivatie als je hardloopdoel is weggevallen.

Naast de hardlooptrainingen is het ook een mooie tijd om eens goed te werken aan je core-stability vanuit huis. Pak je matje er wat vaker bij of gebruik je foamroller weer eens. Het is een ideale periode om je lichaam even te resetten en op te laden voor een nieuwe trainingsperiode. Gebruik deze tijd dus op een slimme manier!

Dankbaar

Iedere dag dat ik nog lekker naar buiten kan om te gaan sporten, maakt me heel dankbaar en gelukkig. Het is in deze tijd niet vanzelfsprekend. In landen om ons heen mag er niet meer buiten gelopen worden. Iedere dag voel ik me extra dankbaar dat het in Nederland (nog) wel kan. Ik maak er dan ook heel graag gebruik van. Het helpt me om rust te vinden in mijn hoofd en deze gekke situatie een beetje te verwerken.

Blijf jij gewoon hardlopen in tijden van Corona? Hoe pak je dit aan?

4 Comments

  1. Marco van den Berg
    maart 18, 2020 / 4:01 pm

    Ik loop nu om de dag een half uurtje . Lekker kort maar goed genoeg zo voor de thuiswerk dag aan. Ik ben dan ook niet helemaal kapot en verminder de kans op minder weerstand daardoor . Op de andere dagen pak ik dan even de fiets .

  2. Linda
    maart 18, 2020 / 8:45 pm

    Ik doe een ‘ marathon in een week’
    7 dagen lang iedere dag 6 km hardlopen.
    Toch er even uit en niet te zwaar voor het lijf!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Zoek je iets?