10 x motivatie om te gaan hardlopen

10 x motivatie om te gaan hardlopen

Soms heb je van die dagen dat je geen zin hebt. Je kunt het een hardloopdip noemen of gewoon motivatieproblemen. Wat helpt dan om toch de deur uit te gaan? Ik deel vandaag mijn motivatie om te gaan hardlopen met jullie!

1. Doelen stellen

De meest genoemde motivatie is toch wel het stellen van doelen. Doordat je een doel hebt om voor te trainen, wordt het zoveel gemakkelijker om de deur uit te gaan. Het geeft richting aan je trainingen en je kunt een schema maken om je doel te behalen. Het zorgt voor houvast en structuur. Momenteel heb ik nog geen doel gesteld voor dit najaar, maar ik ben op zoek naar een mooie halve marathon. Begin 2020 staat er al wel een heel mooi doel gepland.

2. Variatie

Variatie is heel belangrijk! Je kunt op verschillende manieren variatie aanbrengen in het hardlopen. Zo kun je natuurlijk variëren in afstand, duur en snelheid. Ook kun je verschillende routes proberen, waardoor je net een andere prikkel krijgt. Probeer ook eens van ondergrond te wisselen!

3. Outfit

Het geeft altijd net wat meer motivatie wanneer ik nieuwe hardloopschoenen kan proberen of een toffe nieuwe loopoutfit heb.

4. Goede afspeellijst of podcast

Op dit moment heb ik hier heel veel behoefte aan. Lopen zonder muziek of podcast is niet echt mijn ding. Steeds vaker kies ik voor een podcast tijdens het hardlopen, maar ook een fijne afspeellijst kan motiverend zijn.

5. Samen rennen

Op dit moment heb ik nog niet echt nieuwe hardloopmaatjes in Utrecht, maar in Groningen vond ik het wel fijn om af en toe met iemand samen te lopen. Zo motiveerde mijn atletiekvereniging me altijd om te komen trainen. Misschien moet ik dit toch ook in Utrecht gaan zoeken?

6. Belonen

Het kan helpen om jezelf te belonen nadat je een zware training hebt volbracht. Op wat voor manier? Door bijvoorbeeld een lekkere herstelmaaltijd voor jezelf te maken of een paar nieuwe hardloopschoenen voor jezelf te kopen.

7. Strava

Strava vind ik altijd een motiverende app. Ik kan zien wat voor trainingen anderen doen en het geeft me ook weer inspiratie om te variëren in mijn trainingen. Ergens is het volgen en delen via deze app ook verslavend, maar het zorgt er dus wel voor dat ik blijf gaan!

8. Haalbare lat

Leg de lat niet te hoog voor jezelf! Als er iets demotiverend is, is het wel een te hoge lat. Als je je doelen sowieso niet gaat halen, is de kans dat je afhaakt veel groter. Stel dus kleinere doelen in haalbare stappen. Op deze manier kun je successen behalen en houd je het leuk!

9. Inplannen

Door trainingen in te plannen, kun je er minder gemakkelijk onderuit. Je hoofd is namelijk al ingesteld op die training en hierdoor zul je het minder snel overslaan. Het zorgt ervoor dat de drempel lager wordt en je gemakkelijker doet wat je met jezelf hebt afgesproken.

10. Gevoel achteraf

Het gevoel achteraf is eigenlijk altijd mijn grootste motivatie om te gaan. Ik bedenk vaak: ‘Als ik nu op de bank blijf zitten, voel ik me sowieso niet beter’. Ik heb nog nooit spijt gehad van het hardlopen. Het gevoel na afloop is altijd de grootste beloning. Dus waar wacht je nog op? Hardloopschoenen aan en gaan!

Wat is jouw motivatie om te gaan hardlopen?

1 Comment

  1. Jessie
    augustus 2, 2019 / 4:17 pm

    Nummer 10 is mijn allerbelangrijkste hardloopmotivatie. Je zit ‘s avonds zo veel lekkerder op de bank :)

    Nog eentje die mijn motivatie vergroot; af en toe snacken zonder schuldgevoel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?