Core stability training voor hardlopers: waarom en hoe?

Core stability training voor hardlopers: waarom en hoe?

Het is zeker niet mijn favoriete training. Eigenlijk heb ik er zelfs een gruwelijke hekel aan. Ik heb het over core stability, ofwel rompstabiliteit, training. Deze training is niet alleen van belang indien je een strakke en gespierde buik zou willen. Core stability training is juist heel erg belangrijk wanneer je andere sporten beoefend, zoals bijvoorbeeld hardlopen. Waarom core stability training voor hardlopers zo belangrijk is? Ik deel het vandaag!

Als je mijn blog al iets langer volgt, weet je dat ik in het verleden aan lange baan schaatsen heb gedaan. Naast dat je daar sterke bovenbenen en billen voor moet hebben, zijn de buik- en rugspieren (rompstabiliteit) ook van belang. Ik heb dus al vroeg in mijn jeugd deze spieren leren trainen. Toen ik stopte met schaatsen, liet ik als eerste die (voor mij hele vervelende) core stability trainingen vallen. Ik was blij dat ik daar eindelijk vanaf was! Totdat ik last kreeg van lage rugklachten. Alle fysiotherapeuten waar ik ben geweest, hebben mij het belang van een goede rompstabiliteit uitgelegd. Toen ik onlangs weer bij de fysio terecht kwam, wist ik zeker dat ik de core stability weer op moest pakken.

Waarom core stability training voor hardlopers zo belangrijk is?

1. Verbeterde looptechniek

Allereerst wordt er beweerd dat je looptechniek verbetert, wanneer je sterke rompstabiliteit spieren hebt. Doordat je romp stabiel is tijdens het lopen, kun je logischerwijs ook stabieler lopen. Je loopt dan gemakkelijker rechtop en kun je jouw benen beter liften. Door een sterke core kost dit minder energie en kun je deze looptechniek dus langer volhouden.

2. Verminderde kans op blessures

Sterke rompspieren kunnen preventief werken tegen blessures. Uit onderzoek blijkt zelfs dat je tot 30% minder kans hebt op blessures. Wanneer deze spieren sterk genoeg zijn, hoeft je lichaam het niet op een bepaalde manier te compenseren. Compensatie in de rest van het lichaam zorgt namelijk vaak voor een overbelasting van bijvoorbeeld de lage rug of andere weefsels en gewrichten. Zeker wanneer de vermoeidheid op gaat spelen tijdens een looptraining heb je veel profijt van deze sterke core stability spieren.

3. Efficiënter lopen

Uiteindelijk zorgen sterke rompstabiliteit spieren ervoor dat je efficiënter gaat lopen. Dit betekent dat het minder energie kost om te lopen. Zoals ik eerder al beschreef, hoeft je lichaam minder te compenseren en valt er nog meer kracht te halen uit je benen. Wellicht kun je hierdoor uiteindelijk sneller gaan lopen.

Hoe dan?

Nou, heel leuk dat het dus zo belangrijk is voor het hardlopen. Maar welke core stability training voor hardlopers is geschikt? Zelf heb ik een aantal oefeningen die ik vaak uitvoer. Dat zijn onder andere de rechte plank, de schuine plank, het bruggetje, superman en squats.

Indien je deze oefeningen niet kent, raad ik je aan ze even te googlen of op te zoeken via YouTube. Meestal pak ik er ook nog andere buikspieroefeningen bij en wissel ik veel af. Wanneer je nauwelijks ervaring hebt met het trainen van je rompstabiliteit, raad ik je aan om hierin advies te vragen bij een sportschool of een fysiotherapeut. Het allerbelangrijkste is namelijk dat de oefeningen juist worden aangeleerd en uitgevoerd, zodat ook de goede spieren worden getraind.

Doe jij core stability training voor hardlopers? Hoe doe je dat? Laat het me weten in de reacties hieronder!

2 Reacties

  1. Ewout
    maart 19, 2021 / 9:57 am

    Heb je ook een blog met hetzelfde onderwerp, maar dan voor fietsers?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Zoek je iets?