8 x dingen die het hardlopen leuker maken

8 x dingen die het hardlopen leuker maken

Hardlopen vind ik één van de fijnste dingen om te doen. Natuurlijk voelt het niet altijd zo geweldig. Dan zijn er een aantal makkelijke en handige tips te bedenken, die het hardlopen leuker maken. Eigenlijk zijn het dingen die ik zelf altijd al gebruik en voor mij heel vanzelfsprekend zijn. Wie weet zitten er voor jou nieuwe dingen tussen. Dus hierbij een aantal tips die het hardlopen leuker maken. 

1. Het gebruik van een sporthorloge

Ik kan me eigenlijk niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst zonder sporthorloge heb hardgelopen. Een sporthorloge kan voor mij echt het hardlopen leuker maken. Ik vind het heel fijn om te zien hoe ver ik loop, hoe snel ik ga, wat voor rondje ik heb gemaakt en wat mijn hartslag is geweest. Zeker wanneer ik train voor een doel vind ik het prettig om deze dingen bij te houden. Het is leuk om achteraf terug te kijken, maar het kan ook nog eens heel nuttig zijn. Zelf loop ik met de Garmin Forerunner 945. Wat mij betreft één van de beste horloges op de markt voor hardlopers.

2. Strava

Eigenlijk ligt dit in hetzelfde straatje als het sporthorloge. Door het gebruik van Strava vind ik het hardlopen (en het wielrennen) nog leuker. Strava laat zien wat voor rondje je hebt gelopen, maar ook wat anderen voor trainingsrondjes lopen. Ik vind dat niet alleen heel motiverend, maar ook gewoon erg leuk om te zien.

3. Een trainingsgroepje

Dit is één van de dingen die ik mis op dit moment. Toen ik in Groningen woonde heb ik twee jaar bij Groningen Atletiek getraind. Ik had nooit verwacht dat ik dit zo leuk zou vinden. In eerste instantie werd ik lid, omdat ik hierdoor meer variatie in mijn trainingen zou hebben. Dat is sowieso gelukt. Dit maakt ook het hardlopen weer leuker. Daarnaast is het lopen in een groep heel gezellig en motiverend. Na de zomer ga ik zeker op zoek naar een leuke loopgroep in de buurt!

4. Haalbare doelen

Doelen stellen maakt het hardlopen sowieso leuker, maar wanneer ze ook nog haalbaar zijn, is dat helemaal top. Ik heb weleens doelen gesteld, die niet haalbaar waren en dat leverde me vooral veel spanning, stress en verdriet op. Wanneer je doelen te bereiken zijn, zorgt dit alleen maar voor meer motivatie en ook dan zul je meer plezier hebben in het hardlopen. Op dit moment heb ik zelf niet echt doelen in het hardlopen. Mijn grote doel staat pas op 7 maart 2021 gepland en of dit door kan gaan, is natuurlijk nog de vraag. Vooralsnog houd ik het bij genieten van lopen en fit blijven.

5. Volg een schema

Eigenlijk is dit in lijn met het stellen van doelen. Doordat je een schema volgt richting jouw doelen, heb je houvast en structuur in het hardlopen. Dat kan het hardlopen veel leuker maken. Ook bevat een hardloopschema vaak veel variatie en hierdoor voorkom je dat het hardlopen gaat vervelen, omdat je steeds hetzelfde doet. Ben je op zoek naar een goed en persoonlijk schema? Je kunt nog steeds korting krijgen op je eerste maand (bij de trainers van Gewoon Lekker Rennen. Zelf heb ik hier super goede ervaringen mee. Met de code GLRJAPKE krijg je een korting van 50% op de eerste maand.

6. Nieuwe sportkleding

Weet je echt even niet meer hoe je jezelf moet motiveren om te gaan rennen? Koop dan gewoon een setje nieuwe hardloopkleding.  Dit vind ik één van de makkelijkste manieren om het hardlopen leuk te maken voor mezelf. Als ik een setje nieuwe kleding heb liggen, vind ik het veel gemakkelijker om de deur uit te gaan.

7. Voldoende rustdagen

Rustdagen zorgen ervoor dat je lijf helemaal kan opladen en weer klaar is voor een nieuwe training. Hierdoor kun je een volgende hardlooprondje weer beter aan en zul je ook meer plezier ervaren. Want het is toch veel fijner als je trainingen goed blijven gaan? Daarnaast zorgen extra rustdagen ervoor dat je minder snel blessures oploopt. En als er één ding is dat het hardlopen minder leuk maakt, is dat een blessure.

8. Muziek of podcast

Tot slot kan ook een fijne afspeellijst met muziek het hardlopen leuker maken. Het kan je extra motiveren en zorgen voor een ontspannen moment. Ik probeer mijn afspeellijsten zo vaak mogelijk te vernieuwen en aan te passen, zodat ik de muziek niet zat raak en ik iedere keer weer zin heb om te gaan luisteren (en te rennen natuurlijk). Daarnaast is het luisteren van een podcast ook heel fijn tijdens het hardlopen. In dit artikel schreef ik al eens over een aantal favoriete podcasts. Inmiddels zijn er nog een aantal nieuwe favorieten bijgekomen, zoals: Have a good run, De Pacer, Drive van Mark Tuitert, JUST.talkaboutit, Kukuru en Presteren kun je leren. 

Hoe maak jij het hardlopen leuker voor jezelf? Herken je iets van bovenstaande dingen? Of heb je nog aanvullingen? Laat het hieronder weten in de comments!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Zoek je iets?