7 x tips voor wielrennen in de winter

Wat mij betreft is wielrennen echt een zomersport. In de winter vind ik het al gauw veel te koud om te fietsen en waag ik me er liever niet aan. Toch is wielrennen heel goed mogelijk in de wintermaanden. Zeker met een aantal handige tips wordt het een stuk aantrekkelijker om te gaan wielrennen in de winter.

1. Winddichte kleding

De nummer één reden voor mij om niet te gaan wielrennen in de winter is de kou. Ik ben echt een koukleum en op de fiets krijg ik het maar heel moeilijk warm. Voor mij is dus goede kleding heel belangrijk. Winddichte fietsjacks of -broeken zorgen ervoor dat je goed warm kunt blijven. Sinds kort heb ik een goed jack van Specialized, waardoor koukleumen er niet meer bij is. Hierdoor wordt de drempel om de deur uit te gaan, voor mij, al een stuk lager.

2. Goede handschoenen

Tijdens het fietsen gebruik je je handen niet heel intensief en daardoor zijn dat de onderdelen van je lijf die snel koud worden. Je handen liggen ook altijd in de wind en daarom zijn goede fietshandschoenen zeker aan te raden. Persoonlijk heb ik altijd meerdere lagen handschoenen nodig. Soms vind ik het zo koud dat ik gewoon ski wanten aantrek. Hierdoor heb ik echter veel minder grip en kan ik minder goed schakelen. Er zijn ook fietshandschoenen op de markt die wind- en waterdicht zijn. Ideaal voor het wielrennen in de winter!

3. Bescherm je tenen

Naast dat je handen en vingers gauw koud worden, zijn natuurlijk je voeten en tenen net zo lastig tijdens het wielrennen in de winter. De meeste fietsschoenen zijn gemaakt voor de zomer. Wanneer je gaat wielrennen in de winter is het verstandig om overschoenen aan te schaffen. Hierdoor blijven je voeten en tenen niet alleen warm, maar ook droog. Je hebt deze overschoentjes in verschillende maten en uitvoeringen. Sommige zijn heel dik en echt voor de koude wintermaanden, maar andere varianten zijn juist dun en ook echt voor natte zomerdagen bedoeld. Heb je echter een minder groot budget, dan kun je ook proberen om met aluminiumfolie of plastic zakjes in je schoenen te gaan fietsen. Als student vond ik dit een ideale oplossing. Door plasticzakjes voor in mijn fietsschoenen te doen of om mijn tenen heen, bleven deze droog en warm.

4. Zorg voor een warm hoofd

Met alleen een helm op kan het tijdens het fietsen in de wintermaanden vrij koud zijn. Een helm zorgt natuurlijk wel voor iets van warmte, maar hier heb je mogelijk in de winter te weinig aan. Ik zou dus aanraden om een muts of een haarband onder je helm te dragen. Daarnaast zorgt ook een kol of een buff voor extra warmte rondom je hoofd tijdens het fietsen. Door iets rondom je hals te dragen, bescherm je jouw nek en hoofd (wangen en mond) tegen de koude wind.

5. Fietsverlichting

De winterdagen zijn logischerwijs een stuk korter dan de zomerdagen. Wielrennen aan het eind van de middag kan er in de winter voor zorgen dat je door schermer of in het donker terug moet. Het is dus aan te raden fietsverlichting aan te schaffen of bij je te hebben wanneer je gaat wielrennen in de winter. Natuurlijk is het niet nodig als je op klaarlichte dag gaat fietsen, maar om 16:00 kan het zeker op sommige dagen nuttig zijn.

6. Ass-saver

Ook een ass-saver is tijdens het wielrennen in de winter geen overbodige luxe. In de herfst en de winter is het wegdek vaak veel natter dan in de zomer. Zeker in Nederland is de kans best groot dat het een dag dag voor jouw fietsrit heeft geregend. Om jezelf te beschermen tegen koude en natte billen, zou een ass-saver handig kunnen zijn. Hierdoor heb je ook niet zoveel zand en viezigheid op je kleding.

7. Verzorg je fiets

Tot slot heeft jouw fiets in de winter een beetje extra verzorging nodig. Een racefiets wordt erg gauw vies in de herfst- en wintermaanden. Spoel daarom altijd na het wielrennen jouw fiets schoon. Door modder en zand te laten zitten, slijten onderdelen sneller. Naast modder en zand kan de racefiets in de winter ook onder de pekel zitten. Probeer dit zeker zo snel mogelijk van je fiets te verwijderen. Het grondig schoonmaken van je fiets kan echter gewoon met afwasmiddel en een borstel. Natuurlijk zijn er ook speciale schoonmaakmiddelen voor fietsen verkrijgbaar. Zorg na de wasbeurt wel dat je fiets goed droogt. Dan kun je de volgende mooie winterdag weer met een gerust hart op je racefiets springen!

Fiets jij weleens in de winter? Of sla je deze maanden liever over? Ik ben benieuwd!

Volg:

4 Reacties

  1. Ernst
    januari 8, 2018 / 3:12 pm

    Nog een tip tegen koude tenen: plak de ventilatiegaten (ook in de zool!) van je fietsschoenen af met duct tape (en plak een paar lagen tape over de neus van de schoenen) en investeer in een paar (merino)wollen sokken. Dunne winddichte overschoenen (ipv dikke winterspecifieke) volstaan dan meestal.

  2. Richard
    januari 8, 2018 / 7:09 pm

    Hoi Japke,

    Goede tips voor het fietsen,maar ik houdt het toch liever bij hardlopen in de winter. Straks in April spring in weer op de racefiets.

    Alleen heb ik onlangs wat rare blessure opgelopen ws. de ipsoas. overbelast ; Spier van rug richting bovenbeen en lies. Gaat nu gelukkig alweer beter. Ben ook geen 20 meer haha. (Inmiddels 43)
    Zou eigenlijk mijn core stabiliteit moeten verbeteren om de rug en omliggende spieren te versterken.

    Ik had een strak schema van 3 keer per week (meer gaat niet vanwege sport van onze kinderen en druk fysiek werk) en dan met name in tijd. Dus 3 keer per week hardlopen in een schema van dl 80min, sdl of IV training van bijna een uur tot 90 min en het weekend een LLD van 100 tot 110 min. Dus ik had de halve marathon al bijna in mijn benen tot de blessure toesloeg. Moet nu weer opnieuw gaan opbouwen. Wat zou jij adviseren qua opbouw?

    Wat heb jij als tip om andere spiergroepen te kunnen trainen? Fitness of bepaalde buik/rug spiertraining?

    Ik wil liefs in Januari of februari een halve marathon doen en 5 maart de 20 van Alphen. Maar moet wel helemaal hersteld zijn. Afgelopen weekend alweer 10km op laag tempo gedaan.
    En in April spring ik weer op de racefiets met loopjes tussendoor maar dan kortere om vervolgens in de winter weer het lopen op te kunnen pakken.

    Ben benieuwd of je een paar goede tips hebt.

    Groet,

    Richard

  3. januari 8, 2018 / 7:44 pm

    Ik probeer in de winter wel te blijven fietsen.. Dat gevoel achteraf is zo fijn, voelt echt als een overwinning. Ik vind het alleen heel lastig qua voeding en drinken in de winter.. Je verbrand natuurlijk veel sneller door de kou en je hebt ook veel water nodig, omdat je toch zweet..

    Morgen maar even mijn fiets schoonmaken en hopelijk dit weekend eindelijk de eerste km’s maken van het nieuwe jaar! Op naar m’n eerste AGR :D

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *