Zó ben ik begonnen met hardlopen

Momenteel neemt hardlopen een groot deel van mijn tijd in beslag. Ik loop minstens vier keer per week, waarbij de duur per training varieert tussen de 30 en 150 minuten. Het klinkt misschien wat overdreven, maar ik kan me nu niet voorstellen hoe het is om niet meer hard te lopen. Het is mijn uitlaatklep, mijn hobby en een manier om mijn hoofd leeg te maken. Maar dit is niet mijn hele leven zo geweest. Hoe ben ik eigenlijk begonnen met hardlopen? Je leest het in dit artikel.

Van paardrijden, via turnen naar schaatsen

Sport heeft altijd centraal gestaan in mijn leven. Van jongs af aan probeerde ik verschillende sporten uit: van paardrijden tot turnen. Ik heb zelfs op een blauwe maandag nog eens aan majorette gedaan. Al vanaf mijn derde of vierde levensjaar leerde ik skiën in Zwitserland en op mijn vijfde begon ik met schaatslessen. Ik had dus al op jonge leeftijd plezier in sporten. In de ene sport beduidend meer dan in de andere. Zo vond ik schaatsen vroeger nog verschrikkelijk. Paardrijden bleek helemaal niet mijn ding te zijn. De turnlessen was gewoon heel erg gezellig en ik bleek er ook nog wel redelijk goed in te zijn. Uiteindelijk ging ik door met turnen en schaatsen. En natuurlijk bleef ik fanatiek skiën tijdens onze jaarlijkse wintersport. Schaatsen ging steeds beter en tijdens wedstrijden kon ik mezelf iedere keer weer verbeteren. Dat gaf een kick. Hier wilde ik mee door gaan.

882049_580014122017646_263284324_oafbeelding: by Prinsfotografen, E. van Dam.

Stoppen met schaatsen

Het schaatsen begon steeds serieuzer te worden. Ik trainde vanaf mijn 13e in een selectiegroep en ik werd steeds iets beter. Naast de schaatstrainingen, werden er in de zomer loop-, fiets- en skeelertrainingen afgewerkt. Ik mocht als junior verschillende NK’s rijden en ik had de leukste ploeggenoten. Schaatsen was op dat moment echt mijn leven. Uiteindelijk werd de combinatie gymnasium en op hoog niveau trainen en presteren mij teveel. Ik ontwikkelde een eetstoornis. Ik was toen 18 jaar. Tijdens een hele diepe dip in mijn eetstoornis behaalde ik mijn beste prestatie uit mijn schaatsjaren. Ik werd twee keer derde op het Nederlands Kampioenschap. Iets waar ik altijd naar toe had gewerkt, maar waar ik op dat moment niet eens trots op kon zijn. Ik was zo ongelukkig. Ik stopte voorlopig met schaatsen.

Tijdens het herstel van mijn eetstoornis begon ik met hardlopen. Al sinds mijn 12e had ik looptrainingen voor het schaatsen gedaan in de zomerperiode. Dat vond ik altijd wel leuk om te doen en ik besloot dit erbij te doen om mijn conditie wat op peil te houden, maar ook om een beetje af te trainen. Ik stopte immers uit het niets met het intensieve trainen.

Toen ik na mijn behandelingen voor mijn eetstoornis in Italië als au pair ging werken, nam ik mijn hardloopschoenen mee. Wanneer ik even niet hoefde te werken, ging ik hardlopen. Ik ontdekte de mooiste rondjes en ik merkte dat ik de omgeving steeds beter leerde kennen. Vooral het heerlijke weer en de ontspannende werking van het lopen vond ik fijn. Ik liep destijds enkel met een stopwatch horloge, zodat ik wist hoe lang ik onderweg was. Ik had geen idee hoe hard ik liep.

Mijn eerste 5km

Mijn eerste wedstrijdje liep ik in 2011 in Groningen. Na mijn au pair avontuur was ik in Groningen Pedagogische Wetenschappen gaan studeren en had ik een oppasbaantje. De ouders van mijn oppaskinderen organiseerden een hardloopevenement door de buurt. Ze nodigden me uit om ook mee te doen: zo gezegd, zo gedaan. Helaas heb ik mijn tijd van toen niet meer terug kunnen vinden. Wel kwam ik met deze eerste 5 kilometer op het podium. Dat was een goed begin!

298477_203313243071111_1705786368_n296754_203312973071138_1665510979_n

Het hardlopen bleek steeds vaker een handige oplossing voor vrije ochtenden of ter ontspanning in tentamenweken. Tijdens mijn studie heb ik ook nog twee jaren intensief geschaatst, maar toen ik afstudeerde, ben ik er definitief mee gestopt. Doordat het schaatsen wegviel, ging ik steeds meer tijd besteden aan het hardlopen. Het is ideaal wanneer je lange werkdagen maakt. Het kan altijd en overal. Het is zelfs in ieder weertype mogelijk.

Ik heb nog een keer deelgenomen aan het loopevenement van mijn oppasgezin. Daarna volgden vele andere wedstrijdjes. Na een 5km en een 4mijl schreef ik me in voor een 10 kilometer. Al snel liep ik mijn eerste halve marathon. Momenteel heb ik vijf keer een halve marathon gelopen en al één keer de hele. De tweede en derde marathon staan in 2017 op het programma. Ik ben dus nog lang niet uitgelopen!

Zo ben ik begonnen met hardlopen. En jij? Loop je al lang? Hoe begon jij met hardlopen? Ik ben benieuwd!

Volg:

2 Reacties

  1. januari 29, 2017 / 8:13 pm

    Ik ben met hardlopen begonnen omdat ik 0.0 conditie had en bijna overgewicht had. Ik was 9 kg aangekomen. Ik ben begonnen met Start to run en als stok achter de deur heb ik me toen ingeschreven voor een 5 km wedstrijd. Drie jaar later liep ik in 2016 de marathon van Rotterdam.

    Hardlopen is inmiddels mijn hobby en mijn uitlaatklep geworden. Tevens ren ik voor mijn gezondheid. 6 maanden geleden is er astma bij mij geconstateerd. Als ik niet hardloop heb ik er meer last van. Ik zou niet meer zonder hardlopen kunnen.

    • Japke Janneke
      januari 29, 2017 / 9:01 pm

      Wat knap! Tof dat je de marathon van Rotterdam hebt gelopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *