Waarom hardlopen in de herfst fijn is

De temperatuur daalt, het wordt eerder donker en het is vaak nat en winderig. Dat kan maar één seizoen zijn. Ik heb het namelijk over de herfst. De herfst is niet bij iedereen een geliefd seizoen. Veel mensen hebben last van de korte dagen en het koude weer. De motivatie om dan te gaan sporten (met name hardlopen) is soms ver te zoeken. Echter kan de herfst ook prachtig zijn en heel geschikt als hardloopseizoen. Ik ben juist als hardloper dol op de herfst. In dit artikel vertel ik je waarom hardlopen in de herfst heel fijn kan zijn.

Herfst is voor mij, net zoals het voorjaar, een erg geliefd seizoen. Vooral wanneer ik het heb over hardlopen kan ik eigenlijk in de nazomer niet wachten tot de herfst zich aandringt. Wanneer de blaadjes aan de bomen bruin beginnen te kleuren en de temperatuur langzaamaan gaat dalen, worden mijn benen alweer onrustig. Opeens heb ik weer zin in lange duurlopen en schrijf ik me in voor nieuwe loopevenementen. Ik wil nieuwe doelen stellen en ik loop harder en verder dan voorheen.

15036741_1397906660228384_6455050025221537215_n
Het fijne aan hardlopen in de herfst vind ik vooral dat het iets kouder is. Na een warme en soms erg benauwde zomer voelt het herfstweer lekker fris en schoon aan. Ik heb vaak het gevoel dat ik beter kan ademen. Er is meer zuurstof in de lucht en dat betekent dat het hardlopen gemakkelijker kan gaan. Naast dat je sneller loopt wanneer het iets koeler is, is het ook prettiger om te kiezen voor een langere duurloop. In de zomer is het hier meestal te warm voor. Ook een interval training is beter vol te houden wanneer het iets koeler is. Een dergelijke training kan zeer inspannend zijn waardoor je lijf snel opwarmt. Het is dan prettig wanneer het buiten koel is.

Hardlopen in de herfst is goed voor je weerstand. Doordat je de regen, wind en kou trotseert verbeter je je conditie, kun je veel meer aan en zul je minder snel de eerste griepjes vatten. Naast dat het goed is voor je weerstand is het ook een boost voor je energielevel. Op sommige herfstdagen kun je binnen zitten en tegelijkertijd koud, rillerig of moe zijn. Trek dan eens je loopschoenen aan en ren een rondje. Door buiten buiten actief te zijn, word je zo weer opgewekt, warm én energiek! Vervolgens op de bank ploffen met chocolademelk en pepernoten is dan nog fijner.

De omgeving is tijdens een loopje in de herfst vaak veel mooier. Nooit zijn de bomen zo mooi gekleurd als in de herfst. De lucht kan kraakhelder zijn. Wanneer je dan een route kiest door een park of door een bos, kun je genieten van al dit moois. Veel loopevenementen maken hier ook gebruik van. Er staan veel loopjes gepland in het najaar, dus genoeg keuze!

img_9262
We moeten natuurlijk wel realistisch blijven. De weersomstandigheden zijn echt niet altijd zo geweldig in de herfst. Op de meeste dagen zal het regenen of heel hard waaien. Ook dan heeft hardlopen een voordeel. Door in deze omstandigheden een training af te leggen, zul je niet alleen fysiek sterker worden, maar ook mentaal. Het kost iets meer moeite om je hardloopschoenen aan te trekken, wanneer de regen tegen de ramen ketst. Als het je dan toch lukt, maakt dit je mentaal een stuk sterker. Ook is het fysiek gezien een extra training indien er een harde wind staat. Met tegenwind hardlopen vraagt om een betere coördinatie en het gebruik van meerdere spiergroepen; een win-win situatie dus!

Kortom: de herfst is zo slecht nog niet! Er zijn genoeg redenen om wel te gaan hardlopen in de herfst. Ben ik nog iets vergeten? Waarom vind jij hardlopen in de herfst fijn? Laat het me hieronder weten in de comments!

 

 

Volg:

1 Reactie

  1. Tineke
    november 20, 2016 / 2:42 pm

    Wauw Japke, zeker na het lezen van dit artikel ga ik stormen en wind trotseren, en is de voldoening des te groter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *